پاسخ سوالات خود در زمينه "تغذیه و رژیم‌درمانی" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشک مربوطه دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص "تغذیه و رژیم‌درمانی" که توسط کوروش صمدپور متخصص تغذیه ارائه شده به شرح زیر است:

رژیم غذایی برای افزایش وزن
کوروش صمدپور بیان کرد:برای سنجش میزان چاقی یا لاغری افراد از BMI (شاخص توده بدن) استفاده می شود که از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می آید.

در صورتی که عدد حاصله کمتر از 18.5 باشد، فرد (زن یا مرد) لاغر محسوب می شود و اگر بین 18.5 تا 25 باشد، شخص دارای وزن طبیعی بوده و شاخص‌های بالاتر از 25 نشان‌دهنده اضافه وزن است.

وی اظهار داشت: برای اینکه افراد لاغر افزایش وزن داشته باشند، باید از گروه غلات بیشتر استفاده کنند. مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و مواد لبنی (روزانه سه تا چهار واحد) ضروری است. افرادی که دچار کمبود وزن هستند، در صورتی که دچار قند خون بالا نباشند، می توانند پس از هر وعده غذایی از بستنی استفاده کنند.

وی همچنین مصرف مغزها مانند ( بادام و پسته) را در افزایش وزن موثر خواند و گفت: البته باید توجه داشت که قبل از هر اقدامی به منظور کاهش یا افزایش وزن باید آزمایش صورت گیرد تا از وضعیت سلامتی مطلع شد.

مواد غذایی که سبب سوخت و ساز بیشتر بدن می شوند
صمدپور با بیان اینکه بر خلاف باور رایج بین مردم که برخی مواد غذایی خاصیت چربی سوزی دارند، عنوان کرد: از نظر علمی هیچ ماده غذایی این خاصیت را ندارد و به منظور لاغری (کاهش وزن) بهترین اقدام کاهش دریافت کالری و افزایش فعالیت بدنی است تا بدن بتواند از چربی های ذخیره شده اش استفاده کند.

وی تاکید کرد: برخی از مواد مانند چای سبز، کرفس، سرکه سیب، فلفل و قهوه به مقدار محدود سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. همچنین هر چه میزان دریافت پروتئین بیشتر شود و فرد عضلانی تر باشد، چربی سوزی یا کاهش وزن بهتر صورت می گیرد.

روش های سریع آب کردن چربی دور شکم
صمدپور تصریح کرد: هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که فقط سبب لاغری موضعی شود. به طور معمول رژیم ها، لاغری عمومی ایجاد می کنند.

وی اظهار داشت: به طور کلی افراد باید دریافت کالری روزانه خود را کاهش دهند و برای رسیدن به وزن مطلوبشان ممارست به خرج دهند و صبور باشند. انجام ورزش هایی مانند ایروبیک، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری برای آب کردن چربی دور شکم توصیه می شود. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب ترانس بالا مانند انواع کیک، بیسکویت و فست فودها نیز سبب چاقی موضعی دور شکم می شود.

رژیم چاقی برای صورت
صمدپور اظهار داشت: افراد برای داشتن صورتی چاق باید آب و سبزیجات بیشتر مصرف کنند. همچنین از قرارگیری طولانی مدت زیر نور آفتاب خودداری و در مواقع تماس با نور خورشید از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست استفاده شود.

وی توصیه کرد: مصرف ژله طبیعی (گرفته شده از حیوان) نیز طبق برخی مطالعات صورت گرفته در چاقی صورت موثر است.

از بین بردن اشتهای کاذب
صمدپور بیان کرد: برخی با وجود اینکه گرسنه نیستند، مرتب ریزه خواری می کنند. این کار باعث اضافه وزن می‌شود. جایگزین کردن مواد کم کالری مانند کرفس، خیار و کاهو با غذاهای پر کالری نیز در مواقعی که هوس غذا خوردن به سراغمان می‌آید، مفید است.

این متخصص تغذیه افزود: از دیگر اقدامات موثر در کنترل اشتهای کاذب، نوشیدن آب، جویدن آدامس و مشغول کردن ذهن خود به انجام فعالیت های دیگر مانند صحبت کردن با دوست است.

وی تاکید کرد: برخی از افراد به علت استرس یا اضطراب یا در مواقع خاصی گرایش و علاقه عجیبی به برخی از مواد غذایی پیدا می کنند که بهترین اقدام در این شرایط، مدیریت استرس به کمک تن آرامی (ریلکسیشن) یا در صورت نیاز و تحت نظر پزشک استفاده از داروهای آرام بخش است.

صمدپور افزود: افرادی که قصد کاهش وزن خود را دارند، باید برای خود اهداف منطقی، علمی و عملی در نظر گیرند؛ برای مثال تلاش کنند که هفته ای 1 تا 2 کیلوگرم وزن خود را کاهش دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
از مکمل های گیاهی بدنسازی می توان برای لاغری استفاده کرد ؟
آخرین اخبار