نقش زنان مسلمان در تاریخ اسلام از موثرترین نقش ها بوده که جلوه ی آن ایستادگی بی چون و چرا همپای مردان در پیروزی انقلاب بود.

نقش موثر زن از پیروزی اسلام تا پیروزی انقلابزنان مسلمان همواره دوشادوش مردان در عمده رويدادها و صحنه‏ هاى مهم سياسى و اجتماعى از  صدر اسلام  تا کنون، حضور و مشاركت سازنده و فعال داشته‏ اند که این حضور در صدر اسلام  نقش مهم آنان را در دو موضوع «بيعت» و «هجرت» بسيار برجسته و مهم میکرد.

بیعت زنان با آگاهی و شناخت چه در صدر اسلام و چه  پس از اسلام و در حمایت از ولی امرشان حضرت علی علیه السلام نشانگر حضور پررنگ و نقش انکار ناپذیر زن در شکل گیری اسلام بود.
در امر هجرت نيز زنان مسلمان با وجود احساسات فراوان خود از همه ی علايق دنيوى خويش گذشتند و براى يارى و حفظ دين اسلام از خانه و كاشانه شان دل كندند و با حضور فعال و گسترده ،بیش از پیش نقش کلیدی خود را به رخ تاریخ کشیدند.
زنان مسلمان در صدر اسلام  با نقش ‏آفرينى در جريانات سياسى و اجتماعى، نام خود را در كنار نام مجاهدان و شهداى تاريخ اسلام جاودانه ساختند و اسوه و الگويى برجسته براى زنان مسلمان در هر دوره ‏اى شدند.
نقش زن در انقلاب
انقلاب اسلامی،نور امیدی شد تا آرمان پیروزیش قدرت زنانه انقلابی را که از سلاله ی پاک زنان نهضت مشروطیت ، از تبار زنان نهضت تنباکو، نوادگان زنانی که وعده های رنگارنگ رضا خان نتوانست فریبشان دهد وارزشها واعتقاداتش را برباید و او را به عروسکی در دست بیگانگان تبدیل کند ،به رخ جهانیان بکشد.
زن انقلاب پنجاه و هفت همان زنی است که با لباس مردانه اسلحه بدست میگیرد و دلیرانه به شهادت میرسد همانکه در نهضت تنباکو پیش قراول مردان میگردد و زنی ک رضا خان را به عقب میراند و تسلیم می کند.
زن انقلابی در طول تاریخ ،چگونگی مبارزه را دریافته و پولادی آبدیده گشته ،او آموخته چگونه از خود و فرزندانش در زمان اسارت همسر در زندان های ساواک مراقبت کند.
آموخته چگونه به فرزندانش راه ورسم مبارزه را بیاموزد و بذر عشق و ایمان به مکتب و مملکتش را در اعماق وجود آنها بپاشد.
آری مردان سرزمین من دانش آموخته مکتب این زنان هستند که اینگونه بی پروا مبارزه کردند و از زندان و شکنجه نهراسیدند تا توانستند بذر انقلابی که در سالیان دراز کاشته شده و در پانزده خرداد چهل و دو نهالی نورس گردیده بود در بهمن پنجاه و هفت به درختی تنومند تبدیل کنند و برای همیشه کشورشان را از لوث وجود اجانب پاک کنند.
اما باز هم بیگانگان چشم طمع به این مرزو بوم  داشتند با شروع جنگ تحمیلی نقش زنان موثرترین نقش بود،زنانی که در خرمشهر ایستاندند ،از پیکر شهدایشان نگهبانی کردند و حتی با شرکت مستقیم در عملیات ها از این مرز و بوم حمایت کردند اما تنها به این ختم نمی شود زنان با حمایت روانی و عاطفی رزمندگان نیرو و پشتکار آنان را افزایش میدادند،
چه شیر زنانی بودند،مادرانی که با توکل بر خدا پسرانشان را راهی دفاع از وطن و ناموس خود کردند و چه همسرانه فداکاری که با افتخار با جنازه همسر شهید خود وداع کردند.
زن تنها واژه ای دو حرفی نیست،زن اقیانوسی از معناست.....زن میتواند همسری فداکار یا مادری دلسوز باشد...زن تنها (زن)نیست.
انتهای پیام//
ه.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.