منبع اصلی «تبسم دوست» سخنرانی‌های حضرت امام خمینی(ره) است.

كتاب «تبسم دوست» منتشر می‌شود
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نویسنده كتاب «تبسم دوست» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در توضیح جزئیات بیشتر كتابش گفت: این كتاب طبق صفحه بندی كه خودم انجام دادم، حدود 270 صفحه است و قرار است توسط نشر«قاف» منتشر شود. در این كتاب با كمك گرفتن از صحیفه نور، سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را كامل بررسی كردیم و از دل سخنرانی‌های ایشان كنایه‌ها و لطایفی كه در كلام حضرت امام(ره) بود، كه غالبا هم برای شكستن فضای استبدادی شاه استفاده می‌شد را مشخص كردیم و من در مقام نویسنده شرح مشخصی برای هركدام نوشتم؛ و چون نسل جوان ما آن زمان حضور نداشتند در واقع هدف اصلی این كتاب را آشنایی نسل جوان با شخصیت امام خمینی(ره) ملاك قرار دادم.  
 
وی در توضیح بیشتر جنبه‌های مختلف كتاب «تبسم دوست» بیان كرد: آنچه در این كتاب در بخش نتیجه‌گیری، بیش از همه بخش‌ها مهم‌تر است این است كه امام(ره) آن زمان به خاطر مسائل مختلفی چون رفراندوم و سپس دستگیری ایشان و تبعیدشان نیز كمی تحت فشار بودند و به نظر می آید در چنین شرایطی آدم‌های معمولی كمی جدی‌تر می‌شوند و به اصطلاح دست و پایشان را گم می كنند؛ اما اتفاقا حضرت امام(ره) در آن شرایط دشوار با روحیه‌ای شاداب و بالا، نظام سلطه وحشتناك شاهنشاهی را مسخره می‌كنند و كنایه می زنند. همه این موارد را ما از صحیفه نور نقل كردیم. در بخش سخنرانی‌های ایشان در نجف هم از همین منظر نگاه كردم.
 
طنزِ بعد از انقلاب بیشتر به سمت مسائل انسانی میل كرد
امینی در ادامه درباره اینكه طنز در ادبیات انقلاب از چه جایگاهی برخوردار است، خاطرنشان كرد: در واقع ادبیات انقلاب یك كاری برای شعر و داستان و متون ادبی كرد و آن هم این است كه پیوستگی میان ادبیات و بنیان‌های اعتقادی و فرهنگی را مستحكم تر كرد. به همین خاطر طنز كه گاهی می‌توانست جنبه شوخی و تفریحی داشته باشد، در روزگار بعد از انقلاب به مسائل جدی‌تری گرایش پیدا كرد. به همین خاطر خیلی از كنایه‌ها و شوخی‌هایی كه فقط برای تفریح بود، حتی شوخی‌های غیرانسانی كه بعضا (با محل سكونت، لهجه افراد و یا هر چیز دیگری می‌شد و آن ها را مسخره می‌كرد) از بین رفت و توجه طنزپردازان بیشتر به سمت انسانیت، معنویت و عدالت جدی‌تر شد.
 
نویسنده كتاب «تبسم دوست» در پایان اعلام كرد: كتابش فعلا دست ناشر است و شاید طی یكی دو ماه آینده آماده انتشار شود.


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار