معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای اطفای حریق ساختمان پلاسکو با هیچگونه کمبود امکانات و تجهیزات مواجه نبودیم.

مشکل تجهیزات در حادثه پلاسکو نداشتیم

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به ابعاد حادثه پلاسکو، اظهار داشت: نیروهای آتش‌نشانی در روز پنجشنبه (30 دی‌ماه) دقیقاً ساعت 08:35 صبح در محل وقوع حادثه حاضر شدند و تمام بررسی‌های لازم  را در مدت زمان 16 ثانیه انجام دادند.

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی از سه ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند، گفت: حریق از طبقه دهم ضلع شمال غربی آغاز شد و آتش‌نشانان با بالابر‌ها و با تجهیزات دیگر از داخل ساختمان عملیات اطفای حریق را آغاز کردند. این آتش در ساعت 9:30 صبح فروکش کرد اما به دلیل ورود مردم و کسبه برای خارج کردن اسناد و مدارک، کار برای نیروهای آتش‌نشانی در خصوص تخلیه ساختمان دشوار شد.

حسینی با بیان اینکه به جای آب برای خاموش کردن آتش از پمپ و کف استفاده شد، اضافه کرد: برای حریق جامدات بهترین مایع آب است به همین منظور نیروهای آتش نشانی با داشتن تخصص‌های لازم در این زمینه نفوذ پیدا کردند.

وی تصریح کرد: پس از خاموش شدن حریق از ساعت 09:30 مجدداً آتش در طبقه یازدهم آغاز شد. ساختمان پلاسکو در سال 41 بر اساس مقررات آمریکایی ساخته شده بود به همین منظور این ساختمان نتوانست در مقابل آتش مقاومت کند.

حسینی با تأکید بر اینکه نیروهای آتش‌نشانی اطلاعی از اینکه این فاجعه بسیار بزرگ باشد نداشتند به همین منظور با افزایش آتش 17 طبقه تخریب شد و به تلی از آتش مصالح و فولاد تبدیل شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه با تمام تلاش‌های نیروهای انتظامی، امدادونجات و سازمان آتش‌نشانی، این ساختمان ریزش کرد و به یک کوهی از آتش تبدیل شد.

حسینی با بیان اینکه برای خروج محبوس شدگان، نیروها در سه شیفت کاری مشغول به آوار برداری بودند تأکید کرد: حرارت بالا باعث شده بود که حجم آهن‌آلات مانند ماکارونی در هم تنیده شود.

وی یادآور شد: مکان نصب پله‌ها در این ساختمان از طبقه 5 به بعد با دیگر طبقات متفاوت بوده به همین دلیل موجب شد تعدادی از آتش‌نشانان ما هنگام خروج با مشکل روبرو شوند.

حسینی با بیان اینکه در ساعات اولیه وقوع حادثه، شهردار تهران و دیگر دستگاه‌های مرتبط با حادثه در محل پلاسکو حاضر شدند، گفت: همه تجهیزات برای جمع‌آوری آوار پیش‌بینی شده بود و با هیچگونه کمبود امکانات در خصوص این موضوع مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی توانستیم عملیات را مدیریت کنیم، تصریح کرد: دستگاه‌ها و افراد زیادی در خصوص این حادثه در محل حضور یافتند تا بتوانند به شهرداری تهران برای مدیریت بهتر کمک کنند.

حسینی با اشاره به کمک شرکت آب و فاضلاب برای ورود به موتورخانه ساختمان، افزود: اطلاعات زیادی برای حفر تونل از مکان‌های مختلف به ما داده شد اما همه اطلاعات غلط بود و این موضوع کار نیروها را بسیار پیچیده و سخت کرد.

وی با تأکید بر اینکه حتی یک دقیقه هم کار متوقف نشد، تصریح کرد: با تمام مشکلات و سختی‌های کار برای آوار برداری با مشکل حریق مواجه می‌شدیم به همین منظور کار پیچیدگی‌های فراوانی پیدا کرد.

حسینی با اشاره به وجود تمام تجهیزات برای خروج آواربرداری یادآور شد: آهن در 1100 درجه ذوب می‌شود به همین منظور تأکید دارم که آهن‌‌آلات حادثه پلاسکو بر اثر شدت گرما ذوب شده بودند.

وی با بیان اینکه برای حفر تونل باید از دستگاه‌های قضایی مجوز صادر می‌شد، تصریح کرد: دستگاه‌ قضایی در خصوص پلاسکو همکاری بسیار خوبی با شهرداری تهران داشتند چرا که اگر دستگاه قضایی در مکان حضور نداشت امکان حفر تونل از ساختمان‌های مجاور امکان پذیر نبود.

حسینی با تأکید بر اینکه در خصوص زنده ماندن افراد محبوس شده اطلاعات غلطی به مردم و خانواده جان‌باختگان داده می‌شد، گفت: متأسفانه این موضوع کار را برای ما پیچیده‌تر می‌کرد چرا که همه از ما انتظار داشتند عزیزانشان را زنده از زیر آوار خارج کنیم.

وی با اشاره به حضور سگ‌های زنده یاب و جسد یاب برای خروج جان‌باختگان، افزود: بالاخره توانستیم با تلاش فراوان 4 جسد را از موتورخانه پلاسکو خارج کنیم و بعد از خارج کردن، پزشکی قانونی اعلام کرد که تمام افراد بلافاصله بعد از ریزش آوار جان خود را از دست داده‌اند.

حسینی با بیان اینکه مردم به صورت داوطلبانه و با تهیه‌ غذاهای گوناگون به نیروهای آتش‌نشانی کمک کردند، یادآور شد: بدون شک این موضوع نشان از همدلی و یک عزم ملی است.

وی تأکید کرد: اگر عملیات اطفای حریق با تانکر آب انجام نمی‌شد نمی‌توانستیم آتش خفته در زیر آوار را مهار کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهری ، تجهیزات ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار