در گفتگوی ویژه خبری امشب 14 بهمن ماه به بررسی مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا و دیپلماسی جهانی پرداخته شد.

متقی: مظنونین اصلی تروریست جایگاهی در فضای منع ورود به آمریکا ندارند/رضاخواه: آزمایش موشکی ایران، نقض برجام نیستبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران ، محمد مرندی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کامران نجف زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با برقراری ارتباط از نیویورک در برنامه گفتگوی ویژه خبری  امشب 14 بهمن ماه به بررسی مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا و دیپلماسی جهانی پرداختند.

**نگاه مشاور امنیت ملی آمریکا نسبت به ایران بدبینانه و  تهاجمی است

ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا نسبت به ایران گفت:  دیروز ژنرال فلین مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار نظر تندی بر علیه ایران ابراز داشت، نگاه این فرد نسبت به ایران به شدت بدبینانه و تهاجمی است.

وی با بیان اینکه، فلین اسلام رادیکال را بخشی از تهدید امنیت ملی آمریکا می داند اظهار داشت: مشاور امنیت ملی آمریکا صرفا اسلام رادیکال را مرتبط با گروه های سلفی و تکفیری تلقی و ارزیابی نمی کند بلکه ایران را موازات با گروه های سلفی و کشورهایی که از این گروه ها حمایت می کنند،  در زمره مجموعه های تهدید کننده امنیت ملی می‌داند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به کتاب "اسلام سرطان بد خیم" ژنرال فلين گفت: در این کتاب به عربستان، قطر، امارات متحده عربی و اردن اشاره شده است که مایکل فلين آنها را در زمره گروه های جهادی نام می برد.

**مظنونین اصلی تروریست جایگاهی در فضای منع ورود به آمریکا ندارند

وی با اشاره به 7 کشوری که برای ورود به آمریکا منع شده اند افزود: عربستان، قطر و پاکستان جزء کشورهای نام برده شده نیستند و تمام کشور هایی که اتباع آنها به عنوان مظنون اصلی تروریست قلمداد شده اند جایگاهی در فضای منع ورود به آمریکا ندارند.

وی با اشاره به اینکه، فلين از ادبیات،  الگو ها و سازوکارهای تند بهره می گیرد افزود: این ادبیات تهاجمی صرفا در شرایطی ادامه می یابد که آنها با تهدیدات جدیدی روبرو نشوند لذا  آمریکا امروز  وضعیت تهدید شوندگی جدی را احساس می کند.

متقی با اشاره به آزمایش موشک بالستیک 10 پیکانه چین ادامه داد: قابلیت موشکی ایران در مقایسه با واقعیت های موجود راهبردی که می تواند تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا باشد بسیار ناچیز است.

مرندی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، ترامپ حرف هایی می زند که واقعیت ندارد و در افکار عمومی آمریکا آن حرف ها را به عنوان واقعیت جا می اندازد گفت: حتی طرفداران ترامپ حرف هایش را نمی پسندند.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران در حال فروپاشی است افزود:  این حرف ها متاسفانه در داخل کشور از سوی برخی از آقایان و رسانه ها مطرح شد این در حالی است که خارجی ها این حرف ها را رصد می کنند و بر اساس گفته ها دست به تحلیل می زنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه، ژنرال مایکل فلين  می داند که عربستان در منطقه چه کار می کند ادامه داد: در سال 2012 سندی در آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه در سوریه کشورهای حامی آمریکا از معارضین و افراطیون در برابر سوریه دفاع می کنند و افراطیون در حال ایجاد حکومت سلفی بین عراق و سوریه هستند و دولت آمریکا از این کشور ها حمایت می کند.

مرندی با اشاره به اینکه، فلين در مصاحبه ای گفته بود این کار احمقانه بود که می خواستند از افراطیون حمایت کنند گفت: در حادثه11 سپتامبر 15 نفر سعودی و 2 نفر اماراتی نقش داشتند اما اسامی آنها در لیست کشورهای منع ورود به آمریکا وجود ندارد.

**تشدید اختلاف میان دولت و رسانه ها به دلیل نحوه برخورد ترامپ با خبرنگاران

کامران نجف زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به رابطه ترامپ با خبرنگاران گفت:  جبهه جدیدی به روی خبرنگاران باز شده است.

وی با اشاره به اینکه، نحوه برخورد ترامپ با خبرنگاران سبب تشدید اختلاف میان دولت و رسانه ها شده است ادامه داد: اکثر  رسانه ها به انتقاد از عملکرد دولت آمریکا پرداخته و در گزارش ها و خبرها مدام به انتقاد از رئیس جمهور آمریکا می پردازند.

**12 هزار دانشجو امکان خروج از آمریکا را ندارند

نجف زاده با اشاره به اینکه، 12 هزار دانشجو و خانواده هایی که در آمریکا هستند امکان خروج از این کشور را ندارند گفت: این عده اگر از آمریکا خارج شوند دیگر نمی توانند به این کشور باز گردند.

در ادامه این بحث مجتبی رضا خواه یکی از ساکنان کلرادوی آمریکا نیز طی تماس تلفنی با برنامه اظهار داشت: اتفاقی که افتاده این است که برخی دانشجویان ایرانی که برای دیدار با خانواده خود به ایران یا کشورهای دیگر رفته بودند، زمانی که به طور ناگهانی این قانون تصویب شد امکان بازگشت به آمریکا را از آن ها گرفت و سبب شد آنها در وضعیت بلاتکلیفی تحصیلی به سر برند.

وی با بیان اینکه اتفاقی که طی فرمان مهاجرتی ترامپ افتاد خیلی وسیع تر از موضوع ورود و خروج به آمریکاست، افزود: عنوان این قانون، قانون محافظت از آمریکا در برابر حرکت های تروریستی است که خود این عنوان، دید بدی نسبت به ایرانی ها ایجاد می کند.

فرمان مهاجرتی ترامپ، شرکت های آمریکایی را در جذب ایرانیان بسیار محتاط تر خواهد کرد

رضا خواه ادامه داد: همچنین طبعا دانشجویان ایرانی علاقمند بودند که پس از اتمام درس شان در این کشور تجربه کاری هم پیدا کنند که  این اتفاق کار را بسیار مشکل خواهد کرد و طبیعی است که شرکت های آمریکایی در جذب دانشجویان ایرانی بسیار محتاط تر خواهند بود که خود این موضوع استرس بین دانشجویان ایرانی به وجود آورده است.

متقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از گفتگوی امشب در خصوص ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایران در حال فروپاشی بود و اوباما آن را نجات داد، بیان داشت: می توانیم تفسیرهای مختلفی داشته باشیم اما تفسیری که ترامپ دارد این است که اقتصاد ایران در شرایط نابسامانی قرار داشت اما با مذاکراتی که آمریکایی ها انجام دادند و زمینه انتقال پولی که به وجود آمد شرایط تغییر کرد؛ در حالیکه سندهای امنیت ملی آمریکا به هیچ وجه این مسئله را نشان نمی دهد.

وی افزود: بحثی که در ساختار سیاسی آمریکا وجود داشت این بود که اگر آمریکایی ها خواسته باشند فشار بیشتری را روی ایران اعمال کنند طبیعی است که ایران نیز اقدامات واکنشی به انجام می رساند.

متقی با بیان اینکه ما یک تحلیل کاملا متفاوتی داریم، تصریح کرد: تحدیدی که آمریکایی ها برای ما داشتند تا زمانی این تحدید، تحدید است که ما به یک قابلیت بازدارندگی دست پیدا نکنیم  اما زمانی که بازدارندگی حاصل شد، آن تحدید خود به خود کارکردش را از دست می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه روان شناسی ترامپ یک روان شناسی کنشی و ادبیات جنجالی است اظهار داشت: بر این اساس، جدی گرفتن یک سری از مفاهیم برای فضای آکادمیک و رسانه های آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد؛ لذا هم آمریکایی ها نسبت به ادبیات و روحیه ترامپ وقوف بیشتری پیدا خواهند کرد و هم زمامداران این کشور کم کم واکنش نشان خواهند داد که به طور مثال این امر را می توان در اختلاف نظر ترامپ با دادستان کل در بحث فرمان مهاجرتی او مشاهده کرد.

وی خاطر نشان ساخت: آمریکایی ها می دانند اقتدار ایران روز به روز در حال افزایش بود و قدرت ایران می توانست موقعیتی را به وجود آورد که نقش ایران را به عنوان هژمون منطقه ای تثبیت کند و ایران مداری را طی می کرد که این مدار با هدف های آن ها مغایرت داشت ؛ از همه مهمتر آن که در سال ۲۰۱۳ که مذاکرات شروع شد قیمت دلار ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود در حالی که امروز نرخ دلار بین ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است لذا امروز باید مشکلات بیشتری به وجود آید.

**ادبیات ترامپ تحدیدی برای ما ایجاد نمی کند

متقی با بیان اینکه صحبت هایی که ترامپ در قالب سیاست می زند با اظهارات او در فضای ادبیات تهیجی متفاوت است اظهار داشت: بعید می دانم زمان که بگذرد ترامپ پختگی لازم را برای کنش گری سیاسی به دست آورد  بنابراین باید به این ادبیات عادت کنیم که نه مبنای اعتباری پیشینی دارد و نه راهبرد تحدید کننده پر شدت خواهد داشت ؛ ادبیات ترامپ تحدیدی برای ما ایجاد نمی کند اما تحدیدی که در دستور کار قرار می گیرد تحدیدات خزنده ای است که از قبل هم پیش بینی می شد.

**آزمایش موشکی ایران، نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست

در ادامه این بحث مرندی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص آزمایش موشکی در کشور عنوان کرد: آزمایش موشکی نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی یادآور شد: بعد از آنکه برجام امضا شد امریکایی ها گفتند که می بایست یا باید با ایران به توافق می رسیدیم چون زمان به نفع ما نبود و اگر وضعیت  ادامه پیدا می کرد ساختار تحریم ها فرو می پاشید بنابراین لطفی در حق ایران نکردند ضمن آن که این خود آمریکایی ها بودند که پیشنهاد مذاکره با ما را در عمان داده بودند بنابراین آمریکایی ها نیاز به توافق داشتند.

**توان دفاعی کشور، تحدیدات نظامی نسبت به ایران را بی اثر کرده است

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برنامه موشکی ایران هم آمریکایی ها را از این بابت ناراحت می کند که توان دفاعی کشور باعث شده تحدیدات نظامی نسبت به ایران از بین برود و اگر آمریکایی ها می توانستند به ایران حمله کنند سال های گذشته این کار را می کردند.

مرندی با بیان اینکه ترامپ یک کاسب است و برخی تحلیل گران آمریکایی عنوان می کنند که او قصد دارد آمریکا را مثل شرکت خود اداره کند گفت: ترامپ علاقمند به مذاکرات دو جانبه است و بر این اساس برخی ها عنوان می کنند که او دنبال این است که اتحادیه اروپا از هم بپاشد تا با یک به یک اروپایی ها طرف شود.

متقی نیز درباره آینده رفتارهای ترامپ بیان داشت: امروز ترامپ در آمریکا تنها نیست، حزب جمهوری خواه کنگره را در اختیار دارد، در این فضا بخشی از ادبیاتی که ترامپ به کار می گیرد ماهیت هیجانی دارد و بخشی نیز بر اساس نیازهای راهبردی این کشور است.

وی یا اشاره به اینکه آمریکایی ها ذاتا هیچ گاه تمایل به شکل گیری یک قدرت موثر در سیاست جهانی مثل اتحادیه اروپا نیستند اظهار داشت: اینکه ترامپ روسیه را از تحریم های اقتصادی دوران اوباما خارج می کند بخشی به دلیل این است که یک سیاست جدید را شکل می دهد که در این سیاست جدید روسیه می تواند در فضای مدیریت بحران کنار ترامپ قرار گیرد.

در پایان این بحث مرندی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره اینکه این رفتارهای ترامپ به کجا می انجامد گفت: هم اکنون در آمریکا شکاف عمیقی به وجود آمده، هم بخش زیادی از حاکمیت با ترامپ مشکل دارند و هم رسانه های آمریکایی هنوز با او مشکل جدی دارند.

وی در ارتباط با تصمیم او در محدودیت های مهاجرتی عنوان کرد: مردم آمریکا حامی این تصمیم هستند چراکه بدبینی نسبت به مسلمانان زیاد است.

مرندی تاکید کرد: با توجه به شکافی که در آمریکا به وجود آمده است می توانیم با مخالفین او ارتباط برقرار کنیم اما مهمتر از مخالفین کشورهایی هستند که هم اکنون با آمریکا مشکل پیدا می کنند، باید به نحوی کارها را پیش ببریم که آمریکا را با مشکلات بیشتری مواجه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار