جریانی در داخل که یک حرکت بیرونی نیز آن را پشتیبانی می کند، فضای غیر واقعی از دانشگاه ها در بحث ارزش ها ارائه می دهند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان « بررسی جایگاه دانشگاه ها در مسیر پیشرفت کشور بعد از انقلاب اسلامی » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب ۱۸ بهمن ماه شبکه دو سیما بود که حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به تبیین آن پرداخت.

وی در ابتدای این بحث در تشریح اینکه آیا نهاد دانشگاه به نقطه مطلوب فرهنگی رسیده است یا خیر اظهار داشت: اگر قله ها را در نظر بگیریم  تا قله ها فاصله زیادی داریم اما اگر راه های طی شده را در نظر بگیریم، راه های بسیار خوبی طی شده است.

حجت الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه دانشگاه ها در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وجه اصلی شان که پیشرو بودن است را داشته اند، گفت: علی رغم این خصیصه، نسبت به آرمان ها و انتظارات، راه هی نرفته بسیار زیاد است؛ البته معدل دانشگاه ها در پیشرفت کشور که ماموریت اصلی آن ها است معدل خوبی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین درباره اینکه آیا دانشجویان از ارزش های انقلاب اسلامی فاصله گرفته اند نیز بیان داشت: امروز دانشگاه و دانشجویان ما نسبت به دانشجویان دهه اول انقلاب آگاهی بیشتری دارند ضمن آن که حضورشان در میدان نیز پررنگ تر شده است؛ البته نگرانی هایی در دانشگاه ها، به طور طبیعی در محیطی که این همه جوان حضور دارند و در معرض انواع آسیب های فرهنگی و اجتماعی هستند وجود دارد اما روند، روند رو به رشدی است.

برخی جریانات سعی دارند فضای غیر واقعی از دانشگاه ها در بحث ارزش ها ارائه کنند

وی افزود: البته جریانی در داخل که یک حرکت بیرونی نیز آن را پشتیبانی می کند فضای غیر واقعی از دانشگاه ها در بحث ارزش ها ارائه می دهند.

حجت‌الاسلام محمدیان  با بیان اینکه امروز هر کجا که بخواهید از افتخارات انقلاب اسلامی صحبت کنید ناچار هستید به پیشرفت های علمی کشور نگاهی داشته باشید اظهار داشت: این پیشرفت را دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان ما رقم می زنند.

جریان معتقد به انقلاب حضور پررنگی در دانشگاه ها دارند


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: در دانشگاه ها جریان معتقد به انقلاب اسلامی ، حضور پررنگی دارند البته این بدان معنا نیست که همه یک نوع فکر می کنند بلکه حتما تفکرات مختلف و نگاه های متنوع وجود دارد؛ اما جریان غالب در دانشگاه ها جریانی است که خود را صاحب و حامی این انقلاب می دانند.

وی در خصوص روند خروج نخبگان دانشجویی از کشور نیز عنوان کرد: این موضوع خیلی بزرگ نمایی می شود  و آمارها نیز برخلاف شایعاتی است که در این رابطه مطرح می گردد؛ برخلاف جوی که وجود دارد ، همه می خواهند از کشور بروند تعداد دانشجویانی که می روند نسبت به کسانی که در کشور می مانند بسیار اندک است .

خروج نخبگان دانشجویی از کشور را منفی نمی دانیم


حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: در دنیای امروز قله های علمی وجود دارد که طبیعی است جوانان را جذب کنند و ما این امر را منفی نمی دانیم اما باید این موضوع را مدیریت کنیم که کسانی که می روند احساس نکنند راه بازگشتی وجود ندارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین در خصوص برنامه ریزی هایی که در جهت جذب دانشجویانی که به خارج از کشور رفته  اند نیز اظهار داشت : در بخش بنیاد نخبگان تسهیلات خوبی فراهم شده؛ شرکت های دانش بنیان امروز بهترین بستر برای حضور کسانی هستند که به خارج از کشور رفته اند و قصد برگشت به کشور را دارند تا سریع وارد چرخه تولید دانش و تولید اقتصادی شوند.

وی افزود: موضوع خروج نخبگان دانشجویی از کشور امری طبیعی است ضمن آن که ما در بخش هایی نیاز به این رفت و آمد ها داریم.

مشکل اصلی ما در دانشگاه ها این است که دانشجویان نسبت به آینده شغلی شان نگران هستند

حجت الاسلام محمدیان در تشریح نگرانی ها و دغدغه های موجود در مجموعه دانشگاه ها نیز عنوان کرد: مشکل اصلی ما در دانشگاه ها این است که دانشجویان نسبت به آینده شغلی شان نگران هستند.

۵۰ درصد رشته های ما علوم انسانی است که آینده شغلی بسیار مبهمی دارند

وی افزود: ۵۰ درصد رشته های ما علوم انسانی است که از این ۵۰ درصد، قریب به ۹۰ درصد آینده شغلی بسیار مبهمی دارند ضمن آن که در رشته های مهندسی هم در بخش هایی از کشور ظرفیتی برای جذب وجود ندارد.

مهمترین خلاء در نقشه جامع علمی کشور بحث آمایش  سرزمینی بود

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: مهمترین خلاء  در نقشه جامع علمی کشور که سال ها قبل باید نوشته می شد بحث آمایش سرزمینی بود تا مشخص شود چه رشته هایی در کشور لازم است‌.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: ما بیش از این مقدار دانشجو که در کشور هستند دانشجو لازم داریم اما نه با این وضع توزیع، اما امسال  و به تازگی بحث آمایش سرزمینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است  که اگر یه درستی عمل شود نگرانی ها در این حوزه رفع خواهد شد.

سطح ازدواج دانشجویی کاهش پیدا کرده است/ در ازدواج دانشجویی کمترین طلاق اتفاق می افتد

وی در مورد موضوع ازدواج دانشجویی نیز بیان داشت: سطح ازدواج دانشجویی همانند سایر بخش های جامعه کمتر شده است، امسال آمار ازدواج دانشجویی به ۳۰ هزار زوج می رسد که این رقم سال گذشته ۳۲ هزار زوج بودن است.

حجت‌الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه در ازدواج دانشجویی کمترین طلاق اتفاق می افتد گفت: طی بررسی هایی که با اداره ثبت صورت گرفته، آمار طلاق دانشجویی بین ۲ تا ۲/۵ درصد است .

بیش از سه سال است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور خاک می خورد

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، بیشترین پیشرفت را در نقشه جامع علمی کشور شاهد هستیم گفت: بیش از سه سال است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور خاک می خورد و متاسفانه حتی یک جلسه برای آن برگزار نشد.

وی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش افزود:  در راستای اجرای این سند اقداماتی انجام شده اما سرعت و شتاب لازم را نداشته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد:  نقشه جامع علمی کشور ستاد فعالی دارد البته،  ستادهای فرعی آن هم نیز شکل گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان  با اشاره به سند دانشگاه اسلامی افزود:  در راستای راهکار اجرایی این سند اقدامات خوبی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه، آمایش علمی زیر مجموعه نقشه جامع علمی است که تدوین آن در وزارتخانه ها به طول انجامید گفت: در این چند سال بودجه های آموزشی کاهش یافته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه، وزارت علوم نزدیک به دو سال و نیم  مشکل وزیر داشت و با سرپرست اداره می شود خاطرنشان کرد: عدم ثبات در وزارت علوم اثر خود را گذاشته، البته امسال آمارها نسبت به سال گذشته مثبت تر شده است.

اگر نجنبیم ممکن است در منطقه جایگاه خود را از دست بدهیم



وی با اشاره به اینکه، بخش علمی کشور نیاز به کار بیشتری دارد ادامه داد: اگر نجنبیم و شتاب اصلی را پیدا نکنیم ممکن است در منطقه جایگاه خود را از دست بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه، در رابطه با نقشه مهندسی فرهنگی کشور تذکرات لازم داده شده است اما حتی یک جلسه برگزار نشد بیان کرد: با کمال تأسف  این نقشه اجرایی نشد.

وی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کرسی های آزاد اندیشی گفت: بنا نیست کرسی های آزاد اندیشی را مجموعه های رسمی و حاکمیت دانشگاه ها  اجرا کنند لذا ،تشکل ها در دانشگاه ها کار را شروع کرده اند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه، برداشت ها نسبت به تشکل های دانشجویی کاملا متفاوت است گفت: با وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه های دیگر برای رسیدن به الگو نیاز به همزبانی داشتیم که این امر محقق شد.

مراکز متعددی  وجود دارد که تشکل ها را برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تحت فشار قرار می دهد

وی افزود: جریاناتی از بیرون  دانشگاه ها به دانشگاه فشار می آورند لذا، مراکز متعددی وجود دارد که تشکل ها را برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تحت فشار قرار می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه، در مباحث سیاسی جریانات مختلفی در جامعه حساسیت نشان می دهند که  هزینه کرسی ها را بالا می برد  افزود: وقتی هزینه کرسی بالا می رود خطر پذیری دانشگاه معمولا اتفاق نمی افتد.

جریاناتی هستند که می خواهند دانشگاه را خانه احزاب کنند

وی با اشاره به اینکه، وزارت علوم در این مورد همکاری خوبی داشته است افزود: جریاناتی هستند که می خواهند دانشگاه را خانه احزاب کنند و یا اینکه می خواهند دانشگاه را حیات خلوت خود کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: در جامعه ما خلع احزاب وجود دارد و این واقعیت است لذا دانشگاه تنها جایی است که عقبه مردمی دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه، دانشگاه ناچار است خلع وجود احزاب را پر کند گفت: بار سنگین کارهای سیاسی که در جامعه عقبه مردمی ندارد را دانشگاه به دوش می کشد.

وی با اشاره به اینکه، بیشتر تشکل های دانشجویی استقلال خود را خوب حفظ کرده اند اظهار داشت: نیرو های ارزشی و مدیریت دانشگاه باید صعه صدر داشته باشند زیرا در فضای سالم علمی می توان انواع اندیشه و صداهای مختلف را شنید.

هزینه تشکل های دانشجویی باید کمتر شود


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تاکید بر اینکه، مسوولان باید صعه صدر بیشتری داشته باشند افزود: هزینه تشکل های دانشجویی باید کمتر شود و از سوی دیگر باید در این رابطه امنیت را برقرار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه، با هیاهو، صوت و کف نمی توان در دانشگاه به جلو پیش رفت گفت: باید در فضای منطقی  به فعالیت پرداخت.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتباط حوزه و دانشگاه افزود: در 38 سال گذشته بسیاری از موانع ارتباطی برطرف شده است و از بحث ارتباطات آرمانی و عاطفی عبور کرده ایم و لذا، امروز بحث تعامل به میان آمده است.

نگاه بدبینانه میان دانشگاه و حوزه نسبت به یکدیگر وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه، نگاه بدبینانه میان دانشگاه و حوزه نسبت به یکدیگر وجود ندارد ادامه داد: این نگاه منفی در بدنه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه، اگر حوزه دقت بیشتری داشته باشد از آفت های موجود می تواند خود را حفظ کند افزود: شتاب کار در حوزه و دانشگاه بسیار بالا رفته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه، شرایط ارتباط میان حوزه و دانشگاه بسیار خوب است گفت: تولید علم محصول کار دانشگاه و حوزه است.

وی با اشاره به اینکه، بحث علوم انسانی هویت ساز است افزود: علوم انسانی یعنی همه چیز و در این رابطه بحث حوزه و دانشگاه بسیار صمیمانه کار دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه، سرفصل ها در رابطه با علوم انسانی بازبینی شده است عنوان کرد: تحول در علوم با بخشنامه اتفاق نمی افتد لذا باید از تجربیات دنیا در خصوص علوم انسانی استفاده کرد.

در میان حوزویان نگرانی در خصوص مدرک گرایی پیش آمده است

وی با اشاره به اینکه، در دنیا هر آنچه که در خصوص علوم انسانی مفید است را باید مورد توجه قرار داد گفت: در میان حوزویان نگرانی در خصوص مدرک گرایی پیش آمده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه، دانشگاه به حوزه خدمت کرد تا حوزویان با واقعیت ها آشنا و نزدیک شوند بیان کرد:  حوزه در ارتباط با دانشگاه رشد کرده است  و ازسوی دیگر، دانشگاه ها از حوزه مبانی بسیار خوب علمی را دریافت کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار