رئیس فراکسیون امید درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور گفت: هر کسی تخلفی کند باید برخورد شود و انقلاب با کسی تعارف ندارد.

انقلاب در برخورد با متخلفان با کسی تعارف ندارد/از روحانی عبور نمی‌کنیم/حادثه پلاسکو هشداری برای همه مدیران استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید صبح امروز (سه شنبه 5 بهمن) در نشست‌ خبری که در دفتر مرکزی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اظهار داشت: ایشان در همه عرصه‌ها یار امام و رهبری بودند و نقش کلیدی در انقلاب داشتند.

** حادثه پلاسکو یک هشدار جدی برای همه مدیران است

وی با اشاره به حادثه پلاسکو و شهادت تعدای از آتش‌نشانان، گفت: حادثه پلاسکو یک هشدار جدی برای همه مدیران است و باید از این حادثه با نگاه پیشگیرانه در برابر حوادثی که در کمین ماست، درس بگیریم.
 
نماینده مردم تهران اضافه کرد: حادثه پلاسکو نیاز به تخصص‌های مرتبط در شورای شهر را روشن کرد و انتظار ما از همه جریان‌ها این است که شوراها را به سمت تخصصی شدن پیش ببرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به دنبال عبور از روحانی است، گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 با توجه به ضرورت‌های حس شده تشکیل شد، ما با توجه به دستاوردهای کنونی برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حرکت خواهیم کرد.

** ما از روحانی عبور نکرده ایم و سیاست‌مان حمایت از وی در انتخابات آتی خواهد بود

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: راهبرد ما یعنی حضور و مشارکت جدی مردم و تأکید در گفتمان اصلاحات است که یک کارگروهی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای بررسی سیاست‌ها انتخاباتی پیشرو تشکیل شده است و ما از روحانی عبور نکرده ایم و سیاست‌مان حمایت از وی در انتخابات آتی خواهد بود.

وی در واکنش به اظهارنظر در مورد اینکه چرا برخی اصلاح طلبان بعد از ورود به مجلس دهم همگام با طیف شما پیش نرفتند و آیا در انتخابات شوراها هم این کار را انجام خواهند داد، بیان داشت: اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکرده اند، مجلس دهم در حالی شکل گرفت که بخش قابل توجهی از لیست امید وارد آن شدند.

عارف تأکید کرد: انسجام بخشی به این نمایندگان زمان می‌برد و طی روزها و هفته‌های اول ناهماهنگی‌هایی وجود داشت البته ملاحظاتی برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس داشتیم و برخی نخواسته و یا نتوانستند به میثاق نامه پایبند باشند البته این افراد در اقلیت بودند.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران بیان داشت: در ارزیابی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نقاط ضعفی رسیدیم که تلاش داریم در انتخابات آتی آن را رفع خواهیم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از فوت آیت‌الله هاشمی به نظر شما چه کسانی می‌توانند راه وی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دهند، گفت: آقای هاشمی ویژگی‌های منحصر بفردی داشت، ایشان محور وحدت و انسجام در مجمع بود و جایگزینی برای آیت‌الله هاشمی کار آسانی نیست.

رئیس فراکسیون امید در ادامه افزود: احتمالا منتظر بمانیم تا این دوره کاری از مجمع تشخیص به اتمام برسد و رئیس جدید با دور جدید مجمع انتخاب شود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه اگر اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان بر سر مصوبات برنامه ششم و بودجه ایجاد شود نیاز به رئیس مجمع تشخیص مصلحت داریم، بیان داشت: به دلیل آنکه این اختلاف باید در مجمع تشیخص مورد بررسی قرار بگیرد پس باید شخصی به عنوان موقت برای اداره مجمع انتخاب شود و این زیرنظر مقام معظم رهبری است.

** نظری در مورد پیش بینی جانشینی آیت‌الله هاشمی نمی‌دهم

وی تأکید کرد: نظری در مورد پیش بینی جانشینی آیت‌الله هاشمی نمی‌دهم اما اشخاصی هستند که می‌توانند مسیر وی را ادامه دهند.

عارف در پاسخ به سوالی درباره موضع گیری فراکسیون امید درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در مورد تخلفات حسین فریدون اظهار داشت: انقلاب اسلامی در مورد برخورد با تخلفات با کسی عقد اخوت نبسته است، لطفا مسائل را سیاسی نکنید زیرا رسیدگی به تخلفات ارتباطی به یک جناح ندارد و بدون تعارف باید با متخلفان برخورد شود.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران ادامه داد: آیا در همین زمان که تخلفات دولت مطرح می‌شود، تخلفات جناح مخالف نیز مطرح می‌شود؟ شعار ما در فراکسیون امید و به عنوان اولویت آن مقابله با فساد است و این موضوع را نه به صورت جناحی بلکه به شکل ملی دنبال می‌کنیم و اگر با تخلفی در اصلاحات برخورد می‌شود باید در جناح روبرو نیز این امر اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مهمترین دستاورد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات اخیر گفت: ما توانستیم یک جناح را منسجم و هماهنگ کنیم و بنده معتقدم باید دو جریان اصیل کشور به صورت مجموعه‌ای منسجم در مبارزات انتخاباتی شرکت کنند و این به نفع انقلاب است.

رئیس فراکسیون امید اذعان داشت: بنده نمی‌گویم تمامی تصمیمات ما در شورای عالی سیاست‌گذاری مورد تأیید صددرصد اعضا بوده بلکه این تصمیمات به صورت خرد جمعی گرفته شده اگرچه برخی گروه‌ها نسبت به آن اعتراض داشتند.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: زمانی که برای انتخابات سال 92 ما با حامیان دولت ائتلاف کردیم مجبور به حذف افرادی از احزاب اصلاح طلب شدیم، در ابتدا باور برخی این بود که تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان باعث تضعیف اعضا شده که بعد از بررسی‌ها این موضوع تأیید نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده یونسی معاون روحانی با برخی اعضای منتقد جلسه‌ای داشته است گفت: هیچ مأموریتی از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری به وی و یا هیچ شخص دیگری داده نشده است، این شورا کارگروه فعالی دارد اگرچه معتقدیم باید میان جناح‌های رقیب نیز اتحاد و وحدت ملی ایجاد شود.
 
عارف در انتقاد به استفاده نکردن از جوانان در سیستم دولتی گفت: ما از بکارگیری جوانان در طول انقلاب اسلامی نتیجه خوبی داشته‌ایم و بنده به عنوان یک فرد کوچک از نسل اولی انقلاب می‌خواهم که به جوانان برای اداره کشور اجازه داده شود.

**از انتقادات سازنده  استقبال می‌کنیم

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران ادامه داد: راهبردمان در طول انتخابات قبل، باز کردن راه برای جوانان و بانوان بود و با همین نگاه در انتخابات آتی شوراها و ریاست جمهوری ادامه خواهیم داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای اتحاد با برخی اصولگرایان دارای پتانسیل در نظر دارند، اظهار داشت: ما همیشه از انتقادات سازنده استقبال کرده و آن را ضروری می‌دانیم.

رئیس فراکسیون امید بیان داشـت: حامیان دولت در مجلس تنها اصلاح‌طلبان نبودند بلکه شامل بخشی از اصولگرایان هم بود و ما اکنون آماده‌ایم تا با اصولگرایان در انتخابات شوراها نیز همکاری داشته باشیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به انتقاد برخی نسبت به کم کاری تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید نیز تأکید کرد: طبق ارزیابی عملکردی فراکسیون امید ما کم کاری نسبت به اعضا حس نکردیم تنها برخی اعضا در رسانه‌ها پررنگ‌تر بودند.

وی تصریح کرد: تصمیمات اصلی فراکسیون با شورای مرکزی فراکسیون امید است که تاکنون روند خوبی داشته و هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم انتظار فراکسیون امید بیشتر شده است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی کاندیدا خواهید شد و یا برای عدم حضور از سوی بزرگانی منع شده‌اید بیان داشت: منع شدن جزو ذات اصلاح طلبی نیست و از هیچ فرد خاصی دستور نمی‌گیرد و تصمیمات براساس خرد جمعی است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران تأکید کرد: در مورد انتخابات آینده نیز تصمیمات شورای عالی اصلاح طلبان ملاک عمل است و نظر شخصی من این است که حتی‌الامکان روند انتخابات 92 در دستور کار باشد و شورا از روحانی در انتخابات حمایت کند.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: بافت شهری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی پیش قرار گرفت و نقدهای جدی در این رابطه مطرح شد، حادثه پلاسکو باید هشدار جدی برای همه مسئولان و مدیران باشد.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه شوراها پارلمان‌های محلی هستند، اظهار داشت: برای اداره حوزه شهری باید با اصلاح قانون مدیریت به شوراها این اجازه داده شود تا در حوزه مدیریت شهری اقدام کنند و دولت تنها تا مرزهای شهری ورود داشته باشد. 

وی ادامه داد: ما نیز برای انتخابات شوراهای شهر به طور حتم بر روی تخصص و برنامه‌های کاندیداها تأکید خواهیم کرد و از آنها می‌خواهیم برنامه‌های آینده خود را برای شهر تهران اعلام کنند.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران تأکید کرد: حضور مردم چالش نظام و دولت است، اگر مردم در انتخابات آتی حضور پیدا کنند مسلما انتخاباتی پرشور خواهیم داشت.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین در واکنش به انتقاد برخی نسبت به مصوبه برنامه ششم در مورد بازنشستگی بانوان بعد از 20 سال خدمت نیز بیان داشت: متأسفانه روند تدوین برنامه از سوی دولت با نگاهی قوی همراه نبود و بر همین اساس یک لایحه حدود 40 ماده‌ای به لایحه‌ای با 144 ماده تبدیل شد اگرچه هنوز شورای نگهبان نظر خود را در این مورد اعلام نکرده است.

وی تصریح کرد: بازنشستگی 20 سال زنان موضع فراکسیون امید نبود و این تصمیم اعضای فراکسیون زنان بود بر همین اساس ما از اعضا خواستیم براساس صلاح خود بدان رأی دهند.

عارف ادامه داد: بنده موافق این مصوبه نبودم و به آن نیز رأی مثبت ندادم و توصیه بنده به خانم‌ها این است که از این مصوبه استفاده نکنند و شعار ما حضور فعال زنان در عرصه کشور است.

** باید با اصلاح قوانین موضوع بافت های فرسوده را به جد پیگیری کرد

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران در ادامه با اشاره به موضع فراکسیون امید برای حوادث بعد از آتش‌سوزی پلاسکو اذعان داشت: باید با اصلاح قوانین موضوع بافت‌های فرسوده و بحران مدیریت را به صورت جدی دنبال کرد، البته مدیریت حادثه پلاسکو نسبت به دو زلزله اخیر رودبار و بم تا حدودی بهتر بود و نمایندگانی نیز در آن منطقه حضور پیدا کردند.

رئیس فراکسیون امید تأکید کرد: البته باید اذعان داشت که ما با مشکل جدی مدیریت بحران روبرو هستیم که این موضوع را باید به صورت علمی پیگیری کنیم تا هر شخصی وظیفه‌اش در بحران‌ها مشخص شود و انتظار داریم مدیریت بحران به صورت سلیقه‌ای هدایت نشود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون در رابطه با تشکیل شورای عالی فراکسیون‌ها در مجلس از فراکسیون امید دعوتی بعمل آمده است، گفت: هیچ گونه دعوت رسمی شخصی یا گروهی از فراکسیون امید تاکنون انجام نشده است، ما معتقد به گفت‌وگوی ملی در سطح کشور هستیم اما تصمیم گرفته شد ابتدا گفت‌وگوی ملی را در سطح مجلس و با رقبا دنبال کنیم.

**از کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد فراکسیون دیگری تشکیل دادند گله‌مند هستیم

وی بیان داشت: از کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد فراکسیون دیگری تشکیل دادند گله‌مند هستیم اما اعتقادی به بداخلاقی نداریم.

عارف در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه دولت از حمایت اصلاح طلبان استفاده کرده اما در عمل اقدام دیگری صورت می‌دهد نیز اظهار داشت: دولت در مورد برنامه ششم نگاه دیگری داشت که متأسفانه نتوانست آن را در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام جا بیاندازد.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران افزود: دولت تنها می‌خواست مجلس احکام را مورد تصویب قرار دهد و اصول برنامه نویسی با خود رئیس جمهور باشد که این امر مورد قبول مجلس قرار نگرفت.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: در نشستی که هیئت رئیسه فراکسیون امید با رئیس جمهور پیش از ارائه برنامه ششم داشت، روحانی قبول کرد تا کمیته‌ای مشترک میان فراکسیون و دولت تشکیل شود تا در مورد برنامه بهتر پیش رویم اما متأسفانه دولت در این رابطه هیچ اقدامی انجام نداد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روند حرکت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حمایت از دولت است، گفت: باید به این امر توجه داشت که دولت در چه شرایطی روی کار آمد و کشور چه شرایطی داشت، دولت توانست در برخی حوزه‌ها اقدامات خوبی انجام دهد.

**نباید با نگاه سیاسی با برجام برخورد کرد

عارف تأکید کرد: به عنوان مثال برجام یک دستاورد ارزشمند بود و نباید به آن با نگاه سیاسی برخورد کرد اگرچه دارای ایراداتی هم است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کنار تحقیق و تفحص از شهرداری موضوع تحقیق و تفحص از حادثه پلاسکو را نیز پیگیری خواهید کرد، گفت: قبل از اعلام تحقیق و تفحص از شهرداری ما با قالیباف جلسه‌ای داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که کمیته‌ای مشترک برای حل مشکلات شهری ایجاد شود، البته کمیسیون عمران و اصل نود به طور اختصاصی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری و حادثه پلاسکو را پیگیری خواهند کرد. 

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه قانون خدمات شهری همیشه بحث جدی برای نمایندگان و به خصوص کمیسیون عمران بوده است گفت: دولت در حال تدوین لایحه قانون خدمات شهری است تا به مجلس ارائه کند اما به نظر می‌رسد با توجه به بررسی بودجه در مجلس این لایحه تا پایان سال به صحن علنی نیاید.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: مدیریت شهری باید به شوراها داده شود و تعداد اعضای شوراها به ویژه در شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند.

**دلیلی برای رد صلاحیت روحانی وجود ندارد

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نظر شما روحانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده رد صلاحیت خواهد شد گفت: دلیلی برای رد صلاحیت وی وجود ندارد و بنده نظر خاصی نسبت به این امر نداشته و آن را بعید می‌دانم مگر آنکه خود روحانی نخواهد در انتخابات آتی شرکت کند.

رئیس فراکسیون امید تأکید کرد: ما منعی برای کاندیدا شدن افرادی از اصلاحات نداریم اما در نهایت از یک کاندیدای واحد حمایت می‌کنیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به اینکه اصلاح طلبان چه زمانی لیست خود را برای انتخابات شوراها اعلام خواهند کرد گفت: ما تجربه موفقی را در انتخابات مجلس دهم داشتیم و در آن حوزه براساس شاخص‌ها ورود کردیم و اکنون نیز با وسواس بیشتری کاندیداها را انتخاب خواهیم کرد اگرچه کمی به سمت تخصصی کردن آنها پیش خواهیم رفت.

وی تأکید کرد: بر اساس شاخص‌ها از سهم دهی به احزاب جلوگیری می‌کنیم و یک حداقل و حداکثری برای حضور آنها قائل هستیم و بیشتر نگاهمان به جوانان خواهد بود.

عارف در پاسخ به اینکه آیا شما حجت‌الاسلام ناطق نوری را برای جانشینی آیت‌الله هاشمی مناسب می‌دانید، اظهار داشت: ناطق نوری چهره ای برجسته است و همیشه در تمامی صحنه‌ها نقش بسزایی ایفا کرده است البته تا یک مقطعی خود را مربوط به جناح اصولگرا می‌دانست که طی 15 سال اخیر جناحی فراتر برای خود قائل شد.

**در فقدان آیت‌الله هاشمی انتظار می‌رود ناطق نوری بتواند نقش برجسته‌ای را ایفا کند

رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران تأکید کرد: در فقدان آیت‌الله هاشمی انتظار می‌رود ناطق نوری بتواند نقش برجسته‌ای را ایفا کند.

رئیس فراکسیون امید در واکنش به اینکه کارگزاران دو شخص نجفی و جهانگیری را به عنوان کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری آتی معرفی کرده‌اند، بیان داشت: اعضا می‌توانند نظرات و کاندیداهای خود را داشته باشند اما تصمیم نهایی برای انتخاب کاندیدا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری برعهده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان است.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود منشور حقوق شهروندی ضمانت اجرایی نداشته و اقدام مجلس در این رابطه چه خواهد بود، بیان داشت: ما همیشه بر فصل سوم قانون اساسی تأکید داشته و به آن باور داشته‌ایم این فصل اصول مترقی دارد که باید اجرا شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کارگروهی در کمیته حقوقی فراکسیون امید تشکیل شده تا در صورت آنکه دولت بخواهد لایحه‌ای با عنوان حقوق شهروندی به مجلس ارائه کند همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار