به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران
جوان از مشهد، هادی مقدم دوست درکارگاه تخصصی «فیلمنامه
نویسی کوتاه» با اشاره به اینکه فیلمنامه نیازمند یک جرقه یا ایده اولیه است، گفت:
باید لحظه اولیه بوجود آمدن یک فیلمنامه مشخص باشد.
وی با اشاره به صورتهای مختلف فیلمنامه گفت:
ما در فیلمنامه نویسی گاهی فقط با یافتن ایده به پایان می رسیم ،گاهی نیز با فیلمنامه
زیست می کنیم که به آن کار کردن روی ایده می گوییم.
مدیر هنری دهمین جشنواره رویش با طرح این
پرسش که چگونه می شود بسیاری از فیلمهای کوتاه ایده را تا پایان پنهان می کنند و در
انتها از ایده رونمایی می کنند، تصریح کرد: به نظر من این روش به نوعی خام فروشی ایده
است.
هادی مقدم دوست گفت:خیلی از فیلم های کوتاه
فقط ایده را عرضه می کنند اما ایده را پنهان کرده و این توجیه را دارند که در صورت
ارائه آن در طول فیلم ایده لو می رود. به عقیده من این لو رفتن ایده نیست، بلکه کار
نکردن روی ایده است.
وی در توضیح آنچه پس از طرح ایده لازم است
گفت: یکی از مصادیق کارکردن روی ایده نیز نظر و نگاهی است که ما از آن ایده داریم.
این نظر برای ساختن فیلم دینی باید منطبق با تعلیمات دینی باشد.
مدرس کارگاه فیلمنامه کوتاه با اشاره به اینکه
گاهی چیزهایی را که می بینیم نمی توانیم بگوییم مصداق چیست، توضیح داد: گاهی ما یک
پدیده را به عنوان ایده مطرح میکنیم اما هیچ حرفی برای گفتن نداریم. حتی نظری هم نمیدهیم
و این یعنی فقط یک ایده داریم و خیلی دوستش داریم و فقط از آن رونمایی میکنیم.
مدیر هنری دهمین جشنواره رویش اظهار نظر نکردن
درباره ایده را نیز یکی از ضعفهای مشهود در فیلمنامه کوتاه عنوان کرد و گفت: وقتی
ما نظری درباره فیلم و ایده آن نداریم فیلم در زمره فیلم های دینی قرار نمیگیرد چرا
که دین صاحب نظر است و در مورد مسایل نظر داده است.
هادی مقدم دوست افزود: در خیلی از فیلمهای
کوتاه نظر فیلمساز احساس میشود اما گاهی این نظر خیلی وسیع و عالمانه نیست و در حد
میپسندم یا نمیپسندم باقی مانده است.
وی با اشاره به این موضوع که اگر ما از کلیشه
فرار کنیم و بدانیم به عنوان فیلمساز واجب است که اظهار نظر کنیم، شاهد فیلمهای سرد
نخواهیم بود.
وی توضیح داد: گاهی ما براساس مدها مینویسیم
و احساسمان را نمیتوانیم ابراز کنیم. در حقیقت ابراز احساسات است که میتواند یک فیلم
تاثیرگذار ارائه دهد.
انتهای پیام//ف.ج