استفاده بی رویه ازذخایر زیر زمینی منابع آبی استان را در معرض نابودی قرار داده است.

افت منابع آبی استان زنجانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ حدود 50 درصد اقلیم ایران ما در منطقه نیمه خشک و بیابانی قرار دارد که نام استان زنجان هم در این حوالی دیده می شود.
سد تهم تامین کننده آب شرب زنجان است که مصرف بیش از اندازه و کاهش آورد رودخانه این سد را در معرض خشکی قرار داده است.
وقتی خودمون رو با دیگران حتی  کشورهای پرآب ها مقایسه می کنیم تازه می فهمیم که چقدر آب مصرف می کنیم.
 برای تهیه گزارشم به سراغ رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان می روم وی با اشاره به این که در حال حاضر ذخایر آب های زیرزمینی 5/2 میلیارد متر مکعب کسری آب دارند می گوید: بر اساس آمارها تا سال 92-93  بیش از 120 میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی و استاتیک به صورت غیر مجاز برداشت شده است.
وی همچنین خاطر نشان می کند:  سالانه از سد تهم ده میلیون متر مکعب آب با هدف شرب استفاده می شود و همچنین به اندازه ی 46 سد شبیه تهم  اضافه برداشت به صورت غیر مجاز از آب های زیر زمینی در استان داریم .
کارشناسان می گویند: که اگر فقط ده درصد در آب کشاورزی صرفه جویی کنیم تمام آب مورد نیاز شرب، بهداشت و صنعت ما رو تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در پاسخ به این سوال می گوید: اگر سازمان جهاد کشاورزی سالی یک درصد مصرف آب در این بخش را بهینه کند در افق بیست ساله می تواند وضعیت موجود کشاورزی در کشور را بهبود بخشد.
 نادرخانی معاون بهره برداری شرکت آبفای استان نیز به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر ذخیره ی سد تهم به زیر 40 درصد رسیده است.
وی می افزاید: افزایش مصرفی که در بخش کشاورزی و شرب روی می دهد به علت کاهش نزولات جوی جبران مناسبی صورت نمی گیرد که همه ی این عوامل به مرور باعث افزایش بحران آب می شود.
از معاون بهبود تولیدات گیاهی در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی پرسیدم که سوال با شاره به اقدامات انجام شده گفت: محصولات با نیاز آبی کم را جایگزین محصولاتی که نیاز آبی  فراوانی دارند را شده است.
کرامتی  می گوید: که در طی چند سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی بیش از 500 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی داشته است.
اما با وجود این مقدار صرفه جویی باید گفت که هنوز هم کشور ما با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند چرا که بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را نسبت به بخش های دیگر را به خود اختصاص داده است.
محمدی کشاورز اهل روستای دولاناب که تا چندین سال پیش هندوانه کشت می کرد به خبرنگار ما گفت: هم اکنون محصول پسته جایگزین کشت هندوانه کرده ام تا بتوانم مصرف اب را به حداقل برسانم.
در پایان می توان گفت که فرهنگ مصرفی نادرست باعث شده تا سالانه حدود 40 میلیارد متر مکعب آب را به صورت پساب از دست بدهیم.
 
 
انتهای پیام / گزارش از کبری اسلامی

برچسب ها: افت ، منابع آبی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.