با وجود توسعه تجارت الکترونیک و روش ‌های نوین بازاریابی، بازارهای هفتگی همچنان در مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در بازارهای هفتگی روستاییان تولیدات دامی و کشاورزی را بدون واسطه با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهند.

راه اندازی بازارهای هفتگی یکی از مصداق های ضرب المثل یک تیر و دو نشان است چرا که هم در حل معضل بیکاری روستاییان تا حدودی تاثیر گذار بوده و هم موجب ساماندهی دست فروشان شده است.

بازارهای هفتگی به طور معمول با نام های ایام هفته مانند پنج شنبه بازار و جمعه بازار نامیده می شوند، فروشندگان دوره گرد و برخی تولید کنندگان خرد را گردهم می آورند تا بدون حضور واسطه ها اجناس و کالاهای خود را به شکل مستقیم به فروش برسانند.

بازار میر بازار بابلسر یکی از 100 بازار هفتگی در 58 شهر مازندران است، روستاییان تولیدات دامی و کشاورزی خودشان را هرهفته تو این بازارها بفروش می رسانند.


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان

یکی از فروشندگان در بازارسنتی میر بازار بابلسر گفت: حذف واسطه ‌ها، کاهش هزینه فروش وافزایش سود خالص برای تولید کننده از مزایای فروش محصول در این بازار است.

یکی از خریداران در این بازار گفت: دراین بازار بیشتر محصولاتی که عرضه می شود از تولید به مصرف است و قیمت محصولات باغی و دامی مناسب است.

از مزایای برپایی این بازارها حذف واسطه ‌ها، کاهش هزینه فروش و بازاریابی و افزایش سود خالص برای تولید کننده یا همان روستایی است.

در پشت مزیت های رنگارنگ بازارهای هفتگی بازار فروش محصولات غیر بومی هم داغ است.

یکی از دستفروشان در بازار هفتگی بابلسر گفت: انواع کالاهای چینی با کیفیت و قیمت های متفاوت در این بازارها عرضه می شود.

یکی از خریداران گفت: عرضه کالا بدون همراه بودن اطلاعات نظیر وزن، تاریخ تولید و انقضا از معایب این بازارهای هفتگی است.

عرضه کالاها بدون امکان پیگرد قانونی ، مشخص ‌نبودن مسیر توزیع بعضی از کالاها و عرضه کالای چینی مشکل اصلی این بازارها بود که مسولان امور شهری و شورای استانداری وشهرداری ها را به فکر ساماندهی انداخت.


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان

عسگری مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: امورشهری و شوراهای استانداری با همکاری شهردارهای استان با ایجاد غرفه در این بازارها از واسطه بازی و دلال گری و درگیری افراد بر سر مکان فروش جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه امورشهری و شوراهای استانداری مازندران با همکاری شهرداریهای طرح ساماندهی بازارهای هفتگی را دردستور کار خود قرار داده است افزود: در این طرح غرفه داران ، مسیر تولید وعرضه محصول مشخص می شود، کالاها و اجناس در بازار هفتگی رتبه بندی و درجه بندی می شود.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: با اجرای این طرح از مسیر توزیع نامشخص کالا جلوگیری و حقوق مصرف کننده هم حفظ می شود.


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان

با ساماندهی این بازارها میراث فرهنگی مازندران هم به عنوان متولی حفاظت از بازارهای هفتگی اولین قدم را برای احیا برداشته است.

طوبی اصانلو مسئول واحد پژوهش مردم‌ شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: میراث فرهنگی مازندران در اولین قدم برای حفاظت از این میراث معنوی پرونده بازارهفتگی جویبار برای ثبت ملی به سارمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرد.

وی افزود: قراراست این بازارها با سنت های قدیمی مثل برگزاری کشتی لوچو ،بازیهای سنتی و بند بازی ، حل اختلاف ریش سفیدی ، خوردن کباب دوباره احیا شود.

مسئول واحد پژوهش مردم ‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مازندران گفت: جمعه بازار جویبار ، نشتارود ، بازار امامزاده شاه رضا درروستای پهناب قائمشهر ، پنج شنبه بازار جاده قدیم آمل ، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر ، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر ،بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار آمل دوازده چشمه از 11 بازار هفتگی قدیمی بالای 50سال قدمت در استان است و مقرر شد در سازمان میراث فرهنگی به صورت مجموعه ثبت شوند.


بازارهای سنتی شمال یک تیر و دو نشان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.