ساری،

یوش، نماد گردشگری ادبی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران پایگاه فرهنگی و تاریخی یوش را نمادی از گردشگری ادبی ایران توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دلاور بزرگ نیا گفت:روستای یوش در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده که ۶ اثر ثبتی و نیز ۴ اثر واجد ارزش تاریخی در این روستا وجود دارد.

وی افزود: محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش که محدوده عرصه ثبتی روستا ۶ بنای تاریخی ثبتی را شامل می شود توسط کارشناسان بخش حرایم آثار ملی غیر منقول این اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی تصویب شد تا بافت این روستا همچنان تاریخی بماند.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: موزه نیما از بناهای بجا مانده از دوره قاجاریه بوده و به سال 207 هجری قمری توسط جد پدری نیما، علی خان ناظم الایاله ساخته شد.

دلاور بزرگ نیا افزود: ابعاد و مقیاس خانه نیما گویای سطح اجتماعی و اقتصادی و خانواده وی است و عکس ها و تصاویر از لحظه لحظه زندگی او، پیوندش با طبیعت پیرامون، ابزار و وسایل شخصی نیما، کتابهایش، مجلاش و یادداشتها نیز سهمی در بازگویی آراء و عقاید اجتماعی و سیاسی اش دارد.

روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور، در ارتفاعات البرز و بین مسیر 110 کیلومتری جاده هراز تا پل‌زنگوله در جاده کندوان قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.