مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال تولید محصولات باغی استان به 250 هزار تن رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛رضا زارعی گفت: در حال حاضر کل سطح باغات استان حدود 42 هزار و 943 هکتار است.

زارعی با بیان اینکه استان کرمانشاه  1.5 درصد سطح باغات و 1.6 درصد تولید باغی کشور را در اختیار دارد، تصریح نمود: حدود دو درصد گردوی کشور، 5.1 درصد انگور، 1.6 درصد سیب درختی و 3.5 درصد  هلوی کشور در استان کرمانشاه تولید می‌ شود.

وی در خصوص اصلاح باغات نیز افزود: 40 درصد باغات ما عمدتا قدیمی است که  باید به استانداردهای امروزی نزدیک شود که برای 2340 هکتار اصلاح در نظر گرفته شده است.

زارعی سپس به کشت زعفران در استان پرداخت و اظهار کرد: سطح زیر کشت  زعفران استان به 92 هکتار در استان رسیده که حدود 12 هکتار نسبت به سال قبل توسعه یافته است.

زارعی بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان را در شهرستان کرمانشاه و پس از آن به ترتیب در شهرستانهای سنقروکلیایی، صحنه و اسلام آبادغرب عنوان کرد و گفت: کیفیت زعفران  تولیدی استان به تایید آزمایشگاه های داخلی و خارجی رسیده است.

وی زعفران را یکی از محصولات با مصرف کم آب بر شمرد و افزود: زعفران یکی از محصولاتی است که در راستای اقتصاد مقاومتی در آینده توسعه چشمگیری خواهد یافت.

وی سپس به توسعه گلخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 38.9 هکتار گلخانه در قالب 121 واحد گلخانه در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد 104 واحد تولید سبزی و سیفی و 17 واحد نیز تولید گل شاخه بریده وجود دارد.

وی از توسعه گلخانه‌ای در سطح 50 هکتار تا سال 96 خبر داد و تصریح نمود: در این خصوص ستاد گلخانه تشکیل شده است. در حال حاضر دو شهرک گلخانه‌ای در اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب داریم که از سال آینده شروع بکار خواهند نمود.

زارعی برنامه توسعه گلخانه‌های استان را انقلابی  در تولید محصولات خارج از فصل استان دانست و گفت: تولیدات گلخانه‌ای 10 برابر کمتر از تولید فضای باز آب نیاز داشته و تولیدات آن نیز چندین برابر است.

زارعی در ادامه با بیان اینکه 4.4 دهم درصد کل گیاهان دارویی کشور در استان کرمانشاه تولید می شود، به ظرفیت بالای استان در تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان 1833 هکتار بوده که عمدتا به صورت خودرو و بومی است و بیشترین گیاهان دارویی استان نیز شامل گشنیز، آویشن، بادرنجوبه و...  می باشد.

وی سطح بوستان های  گل محمدی استان را هم 210 هکتار با تولید 485 تن اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های هرسین، صحنه و کرمانشاه بوده که به مصرف داخلی رسیده و مازاد تولید نیز به سایر استان ها ارسال می گردد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.