فرماندار رفسنجان گفت: با خاموشی موتورهای کشاورزی در رفسنجان 40 میلیون ‌متر مکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان صرفه‌جویی شد.

صرفه جویی 40 میلیون ‌متر مکعب آب در رفسنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  حمید ملانوری،  فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه وضعیت آب در این شهرستان همچنان بحرانی است و هم در آب شرب و هم آب کشاورزی به‌ شدت مشکل داریم، گفت:  باوجود این مشکلات و کم‌آبی و عدم نزولات جوی نیاز شدیدی به صرفه‌جویی است و باید دقت بیشتری در مصرف آب شود.

وی افزود : کشاورزان در برداشت آب و آبیاری درختان صرفه‌جویی و مدیریت داشته باشند و تاحد امکان به سمت آبیاری‌های نوین بروند.

ملانوری با اشاره به خاموشی چاه‌موتورها در آذر امسال در این شهرستان  خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 120 میلیون‌ متر مکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی اضافه برداشت می‌شود و بیلان منفی داریم، لذا خاموشی چاه‌موتورها، ایجاد شبکه آبیاری تحت‌فشار و صرفه‌جویی تاحدی سبب جبران این اضافه برداشت می‌شود تا بتوانیم به نقطه سربه‌سر برسیم.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی تاکنون تسهیلات بلاعوض و بانکی برای آبیاری قطره‌ای اعطا می‌کرد و در این حوزه این کمک‌ها بیشتر شده و کسانی که تمایل به ایجاد شبکه آبیاری نوین داشته باشند تا 75 درصد هزینه تمام‌ شده این شبکه را به صورت بلاعوض و مابقی را با نرخ 15 درصد ارائه می‌کند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در زمینه کشت‌های جایگزین و ایجاد گلخانه‌ها نیز تسهیلات ویژه‌ای از سوی جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است، یادآورشد: همچنین کسانی که خرده‌مالک هستند و در قالب تجمیع باغ‌ها کشاورزی بخواهند شبکه آبیاری تحت‌فشار ایجاد کنند، تسهیلات بلاعوض تا 85 درصد ارائه می‌کند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: کرمان ، صرفه جویی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار