نبود برنامه مدون برای صادرات محصولات کشاورزی
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با بکار بردن این عبارت که توپ را در میدان تشکل ها نیاندازید، گفت: تشکل ها به تنهایی نمی توانند کاری کنند و هیچ اقدامی بدون حمایت دولت تاثیر گذار نخواهد بود.
«صمد پور سلطانی» با بیان اینکه هیج برنامه مدونی برای صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد اظهار کرد: عمده مشکلی که در صادرات محصولات کشاورزی مطرح می شود موضوع قیمت تمام شده است که نسبت به رقبا رقم بالایی را شامل می شود.
وی ادامه داد: تشکل ها وظایف خود را داشته و فروش محصولات در بازار از وظایف انها نیست و این سازمان توسعه و تجارت بوده که باید بفکر گسترش و افزایش صادرات باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با ابراز اینکه بحث تشکل ها در استفاده بهینه از انرژی موثر است ادامه داد: شناسایی تولید کننده ها، استمرار بازار، ذائقه پسندی و مقوله بسته بندی و سورت از جمله مواردی بوده که این تشکل ها می توانند در بهبود وضعیت آنها موثر باشند.
نقش تشکل های کشاورزی در صادرات محصولات کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛درباره این موضوع اظهار کرد: تشکل های بخش کشاورزی استان نقش مهمی در صادرات و بازاریابی تولیدات کشاورزی دارند که توسعه بازارهای منطقه ای و صادرات محصولات کشاورزی بامحوریت تشکل های استانی در دستور کار قرار دارد.
اسمعیل کریم زاده ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان متولی امردرتنظیم بازار محصولات کشاورزی آمادگی دارد بستر رابرای تمام تشکلها ونهاده ها و سازمان های غیر دولتی که برای توسعه و رونق صادرات محصولات کشاورزی استان کمک می کنند ،فراهم کند.
وی با بیان اینکه این استان در تولید تعداد زیادی از محصولات کشاورزی دارای رتبه های برتر کشوری است، افزود: هدف اصلی و اولویت کاری ما در حوزه تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات محصولات تولیدی به کشورهای اروپائی و توسعه یافته منطقه و استفاده از یافته های نوین علمی و تحقیقاتی برای تولید محصول سالم با استانداردهای جهانی است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نبود بازار فروش مناسب که مشکل عمده کشاورزان است ، اظهار کرد: اگر کشاورزان اطمینان کافی داشته باشند که محصول تولیدی شان را به قیمت مناسب به فروش خواهند رساند به هر نحوی کیفیت محصول و بسته بندی آن را بالا خواهند برد.
سیاست های بازار در ازای بازار
به گفته کریم زاده سیاست بازار در ازای بازار و تدبیر وزارت جهاد کشاورزی در محدود نمودن واردات موز در ازای صادرات سیب از سیاست های مهم و اصولی وزارت جهاد کشاورزی است که صرف نظر از اثرات آن، فی نفسه موجب خوشحالی و خرسندی تولید کنندگان سیب کشور از جمله باغداران آذربایجان غربی شده است که امیدواریم در جهت حمایت از تولیدات داخلی این سیاست در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز اتخاذ شود.
وی افزود: صادرات خرد پاسخگوی جامعه جهانی نبوده و صرفه اقتصادی چندانی ندارد و توسعه زنجیره های صادراتی در این خصوص از برنامه ها و اولویت های کاری این مدیریت است.
به اعتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اتخاذ سیاست صحیح «بازار در ازای بازار» بوسیله وزارت جهاد کشاورزی در سطح ملی درمدت کوتاهی صادرات محصولات کشاورزی را با رشد فزاینده ای مواجه می کند.
گزارش از ندا موسی زاده
انتهای پیام/م