به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود گذشت سال ها از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهدیم که بانک ها همچنان بر مسیری خاص حرکت می کنند. در این بین درباره سود بانکی نیز شبهات بسیاری وجود دارد که آیا از منظر شرع مقدس، می توان آن را دریافت کرد یا خیر.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
امام خمینی (ره):
گرفتن بهره پول جایز نیست.
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):
سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی):
عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد.
مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی (ره):
گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست.
مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):
اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد.
منبع:مشرق
انتهای پیام/
ونه فقط مشکل اقتصادی خودت بلکه اونایی که برات مهمه مثل مشکل اقتصادی حال وآینده فرزندانت
گروهی برای مطالبه از مسئولین
راهکار علمی برای ربا زدایی بانکها
?????
https://eitaa.com/joinchat/2642215477Caa6fc51725
اولاً سود وام همه جای دنیا هست ولی خب ایران ما فرق داره و کاملاً درست و منطقی است
باید یک ارز جدید رو پول ملی کشور اعلام کنیم و همه قیمت ها کنترل شده و مشخص باشه
ما که فقط با 2 ابر قدرت دنیا چین و روسیه تجارت داریم پس دلیلی هم نداره دیگه از ریال استفاده کنیم.
این چند درصد سود به اصطلاح کارمزد حرام نیست چون بالاخره با تورم و بی ارزش شدن پول ملی و رکود و....
بدون شک 1 میلیون تومن الان با 1 میلیون تومن 6 ماه دیگه برابر نیست (با توجه به تورم صد درصدی و.... با 2 میلیون 6 ماه آینده برابره)
همان طور که میدونید در معامله باید ارزش کالا و پول حفظ شود وقتی روز بروز پول ملی بی ارزش تر میشود انتطار دارید چند درصد سود برای حفظ ارزش پول نباشه؟
این طور فایده نداره باید یک مثال بزنم
شما وقتی سکه طلا قرض گرفتید آیا باید سکه سیاه که بی ارزش تر است پس دهید؟ سیستم بانکی ایران هم اگر میخواهد تورم و بی برکتی و... به صفر برسد باید :
یک ارز و واحد پول جدید برای کشور تاسیس شود. که اصلاً هیچ ربطی به دلار نداشته باشه همون طور که چین و روسیه دلار رو گذاشتند کنار و ارزش پول خودشون رو حفظ کردند
دیگه ریال ایران به زباله دان تاریخ پیوسته. یک واحد پول جدید و با قیمت های کنترل شده نیاز داریم که با دلار هم هیچ ربطی نداشته باشه. ذخایر طلا هم همه حرف مفده مگر به حرف آمریکاست؟ که آمریکا بیاد براش قیمت مشخص کنه
تجارت و فروش بازار باید مثل زمان پیامبر و حکومت حضرت علی باشه
نکته : این کشور این قدر منابع و کشاورزی و.... دارد که هیچ نیازی هم به تجارت و روابط با مغرب ندارد وسلام
فقط باید مدیرت و نظارت درست باشه
اللهم عجل لولیک الفرج
وام که نزول و ربا دارد زندگی را بی برکت و آلوده خواهد ساخت و از بدترین گناهان کبیره است
بنده تو عمرم هیچ وامی نگرفتم و نخواهم گرفت
کلام پیامبر است :شخص اهل نزول دشمن خداست
وقتتون ب خیر.
از نظر بنده وتجربه ای ک دارم
سود کلا حرام حرام حررررراام.
فقط پول واسته معاملس
همه ادما هم میدونن حرااااااام خودشونو زدن ب اون کوچه..
حرام ک هست هیچی از همه چی ادمو میندازه وب خاک سیاه می نشونه ادمو.
خودم بابت بانک و نزول خونه زندگیمو از دست دادم.
هرچقدر ک سود بگیری ۱۰برابرشو جای دیگه ضررخواهی دید.
یاعلی.
. امام علی ابن ابیطالب ، در تعریف عدل در نهج البلاغه ، میگوید : عدل هر امری را در جایگاه را در جایگاهش مستقر می کند . و در غررالحکم از قول ایشان آمده است که ؛ خردمند امور را در جایگاه شایسته اش می نشاند . پس ، در هر سرزمینی ، به هر نسبتی که ستم بر مناسبات جامعه حاکم و در جریان است ، خرد به همان نسبت مغفول و مفقود است و هر امر فاسد و ستمگرانه ای از جمله « ربا » با نامهای بزک کرده و عناوین و توجیهات شرعی و یا فرمول های اقتصاد مدرن جایز خواهد بود . پس ای مومنان به حج رفته و نرفته ، با روالی که در پیش گرفته اید (بنابر قول خدا در قرآن) جنگی را اعلام کنید بر علیه خدا و پیامبرش . ...
خب حالا چه جوری حلاله؟
در صورتی حلال میشه که شما در ضررش هم شرکت کنید یعنی مثلا من میام ده میلیون میدم به یه نفری و اون ده میلیونو سرمایه گذاری میکنه و بین ما تعیین نمیشه چند درصد سود قراره بهم بده من در سود و ضررش هر دو شرکت میکنم پس هیچ مشکلی نداره ... و حلاله
اون پولی که شما حساب قرض الحسنه باز کردین و درباره ی سود حرفی نزدین و مختصری به حسابتوت میاد اونم حلاله و مشکلی نداره
چرا خداوند(ج) ميفرمايد كه سود حرام است؟
کسی نمیگه گرفتن سود حرامه و، خدا هم حرام نکرده ، این همه جنس بین مردم جا به جا میشه سود هم دریافت میشه حلال هم هست ؛ اما موضوع سود بانکیه اونم نه اون سودی که بانک در قبال این که مثلا خانه ای رو خرید کنه به اسم خود بانک بعد مشتری توی اون خونه زندگی کنه و اقساط پرداخت کنه ( البته فعلا کاری به بی انصافی بانکها نداریم ) خلاصه منظور این نیست بلکه منظور اون پولیه که بانک در قبال دادن وام یعنی پول دریافت میکنه و اون هم باز حلال و حرام دارد مثلا ایت الله مکارم شیرازی میفرمایند که بیش از ۴ % گرفتن سود ربا و حرام است .
اقا حرامه .. نزوله ... با پول من و شما وام میده به یه بدبختی 28 درصد سود میگیره ... یا میده به کارخانه یا تولید کننده با کلی سود ..
كداميك حلال است كداميك حرام؟ .
باید طبق نظر مراجع تقلید عمل کرد.
اگه بانک بهت سودنده پولت تو بانک میذاری؟
درستر اینه که به سایت یا دفاتر مرجعشون رجوع کنند
كداميك حلال است كداميك حرام؟