رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام گفت: وقوع هشت فقره آتش سوزی امسال 2 میلیارد و 285 میلیون ریال حوزه منابع طبیعی این شهرستان خسارت وارد آورده است.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        خسارت 2.2 میلیارد ریالی آتش سوزی به منابع طبیعی تربت جامبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زارع افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته عوامل انسانی اصلی ترین دلیل بروز این آتش سوزی ها بوده است که به منظور کاهش این موارد برای 120 نفر از روستاییان منطقه کلاس های پیشگیری و مواجهه با آتش سوزی برگزار کرده ایم.
وی اظهار کرد: از سویی برای دسترسی آسان به مناطقی که دچار آتش سوزی، نخستین بار در استان خراسان رضوی برای 500 هکتار از جنگل های بالای 15 سال منطقه پایین جام شهرستان آتش بُر ایجاد شده است.
زارع خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی و پنج استان کشور آمار آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته رشد داشته است که بیشترین آمار آتش سوزی در خراسان رضوی مربوط به شهرستان های تربت جام، فریمان و زاوه بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام آثار منفی و تخریبی آتش سوزی بر اکوسیستم ها را بسیار زیاد خواند و اضافه کرد: با بضاعت اندکی که اداره منابع طبیعی شهرستان دارد توانسته ایم نقاط بحرانی را شناسایی و نقشه حفاظتی از مناطق را تهیه کنیم.
زارع با اشاره به اینکه اخیرا دستگاه های آتش نشانی توسط اداره کل استان به شهرستان ها تحویل شده، عنوان کرد: بیشتر آتش سوزی های خسارتبار در مناطق سخت گذر اتفاق می افتند و این دستگاه ها در این نقاط کارآیی و استفاده چندانی ندارند.
وی ضرورت تجهیز یکان های حفاظتی منابع طبیعی به خودرو کمک دار و موتورسیکلت با توان بالا برای مواجهه با آتش سوزی و نیز وجود امکاناتی چون فلکس بک برای پرتاب آب و خاموش کردن آتش و لباس و کفش ضدآتش را ضروری دانست.
وی با اشاره به ماده 47 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع تصریح کرد: بضاعت منابع طبیعی به تنهایی پاسخگوی مقابله با آتش سوزی ها نیست و سایر دستگاه ها اعم از لشکری و کشوری و شهرداری ها نیز باید همکاری داشته باشند.
رئیس اداره محیط زیست تربت جام نیز گفت: باید برنامه مدیریت اجرایی جامع و دقیقی اجرا شود تا زمان هایی که آتش سوزی اتفاق می افتد برای مقابله و مهار آن دچار سردرگمی نشده و نیروها با وظایف خود آشنا باشند.
دامن پاک افزود: آتش سوزی خسارات زیادی به مناطق زیست محیطی وارد می کند و یک درخت ارس که صدها سال طول کشیده تا رشد کند درعرض چند دقیقه خاکستر می شود.
وی به افزایش خسارت حیات وحش به حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه گونه های کنترل کننده گراز از بین رفته اند و شمار گرازها و خسارتشان به کشاورزان بسیار زیاد شده است.
دامن پاک اظهار داشت: این خسارات باید جبران شود، البته افراد قبل از دریافت خسارت باید اقداماتی را انجام دهند، شرایط پرداخت خسارت توسط بیمه ها سخت است و دامداران از بیمه استقبال نمی کنند.
وی تصریح کرد: دامداران هنگام مواجهه با برخی وحوش آن ها را از بین می برند که این مورد متاسفانه در سال های اخیر سبب از بین رفتن برخی گونه های نادر شده است.
دامن پاک افزود: باتوجه به کمبود آب، پرندگان مهاجر در مناطقی مشخص و اندک تجمع می کنند که ارتباط پرندگان خشکزی و آبزی باعث انتقال برخی بیماری ها شده است، از دهیاران تقاضا داریم هرگونه تلفات غیرمعمول را سریعا اطلاع دهند.
سرپرست حوزه برنامه ریزی و اقتصادی فرمانداری تربت جام نیز گفت: متاسفانه حوزه محیط زیست کمترین بهره را از اعتبارات کشور دارد و حال آنکه باید محیط زیست در اولویت قرار گیرد.
محمدابراهیم داوودیان افزود: فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود چرا که با این مهم سلامتی محیط زیست تضمین می شود.
وی تاکید کرد: باید کپسول ها و لوازم اطفای حریق در دهیاری ها تهیه شود تا از خطرهای احتمالی همچون آتش سوزی جلوگیری شود.
انتهای پیام// م.ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.