رییس کل دادگستری استان کرمان نرخ رشد جرم و جمعیت کیفری را نگران کننده اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد در جلسه شورای امربه معروف نهی از منکر معاونت دستگاه های قضائی ونظامی استان کرمان،گفت: یکی از پیچیده ترین مسائل امروز جهان نرخ بالا و رشد بزهکاری و افزایش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی است.

وی گفت:طبعا با روند صعودی جرائم احساس ناامنی در مردم نیز افزایش پیدا می کند وبر کیفیت زندگی انسان ها تاثیر منفی می گذارد واین وضعیت در زندگی شهر نشینی آشکارتر است.

رئیس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد:بالارفتن نرخ جرم وبزه کاری برای دولت هزینه هایی سنگین در پی دارد و دستگاه قضائی را با تراکم کار و حجم بالای مراجعات مواجه می سازد.

وی افزود: آمارها گویای این واقعیت است که پیشگیری از جرم از طریق افزایش نیروهای پلیس،تدابیر شدید امنیتی و صدور احکام و مجازات های شدیدتر و احداث زندانهای بیشتر راه بجایی نبرده است.

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد:بدون شک برنامه ها وتدابیر پیشگیری از جرم وقتی کارآمد و اثربخش خواهد بود که آحاد مردم در تمامی لایه ها وسطوح جامعه در این برنامه ها و تدابیر مشارکت نمایند.

وی ادامه داد:امر به معروف ونهی ازمنکر موثرترین ساختاریست که دارای زمینه اعتقادی و پشتوانه فرهنگی است که می تواند برای کنترل جرم وبزه کاری ایفای نقش نماید.

موحد عنوان نمود:امتیاز،کارکرد وجایگاه امربه معروف ونهی ازمنکر نسبت به نظریه های ارائه شده در زمینه مهار جرم بواسطه حضورش در تمامی مراحل تکوین(شکل گیری) جرم برتری دارد.

وی گفت:جامعه دینی انتظار دارد اعضایش در قالب الگوهای فرهنگی واجتماعی زندگی کند واز ارزش ها وهنجار های جامعه دینی تبعیت کنند و طبیعی است یک عده ای در جامعه یافت می شوند که از پاره ای از ارزشها تبعیت نکرده و آنها را نقض می نمایند.

این مقام ارشد قضائی با هشدار به اینکه نرخ رشد جرم و جمعیت کیفری نگران کننده است،افزود:افزایش عده این افراد پیام خوبی ندارد و بایستی برای عموم مردم و مدیران نگران کننده باشد.

وی عواملی مثل شهرنشینی لجام گسیخته،گسترش حاشیه نشینی،فقر،اعتیاد،تورم،بیکاری،تنوع طلبی وتجمل گرایی،گسستن بنیادهای خانواده،اختلاف فاحش طبقاتی و ضعف نهاد های تربیتی وعدم کارکردمناسب آنها را از جمله علل افزایش نرخ رشد جرم دانست وافزود:این عوامل رابطه مستقیمی با آسیب های اجتماعی وجرم دارند

موحد خاطرنشان ساخت:اصولا اسلام به پیشگیری از جرم بیش تر از اصلاح مجرم ومجازات اهتمام ورزیده و به همین واسطه به عوامل بوجود آورنده در زمینه های گناه وجرم توجه دارد و برای مقابله با آنها چاره سازی کرده است.

وی ادامه داد:دین مقدس اسلام به امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی توجه کرده است وانجام عبادات روزانه فردی و جمعی را به عنوان عوامل پیشگیرانه مطرح کرده است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: جمعیت ، زندان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار