بیش از 70 سال از احداث نخستین سیلوی گندم در زنجان سپری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیر فنی شرکت غله استان گفت: سنت قدیمی ذخیره گندم و آرد سازی در کشورهای یونان و مصر باستان متداول بود.

رحمنی افزود: در حدود سالهای 1300 زمانیکه کارشناسان آلمانی در ایران بودند، به ساخت سیلوهایی برای ذخیره گندم به عنوان کالای استراتژیک و امنیت غذایی مردم در سطح کشور اقدام کردند، که یکی از این سیلوها هم به ظرفیت 1000 تن در خمسه سابق که همان منطقه استان زنجان فعلی میباشد، احداث شد.

این مکان اکنون موزه است و با کاربری ذخیره سازی گندم در خلال جنگ جهانی دوم توسط آلمانی ها در زنجان ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه پاکسازی گندم در این سیلو طی مراحل متعدد صورت می گرفت ،گفت: معمولا گندم هایی که برای بوجاری وارد سیستم میشد از طبقه چهارم شروع شده و در 4 مرحله بوجاری گندم انجام و گندم پاک شده و تمیز برای تبدیل به آرد آماده میشد.

به گفته مدیر فنی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، این دستگاه ها با استفاده از نیروهای گریز از مرکزکه به صورت مدور میباشد، اقدام به جداسازی شن و سایر افت های غیر مفید گندم میکند.

رحمنی گفت: زمانیکه نیاز به جابجایی دستگاه جهت مونتاژ و دمونتاژبود از جرثقیل استفاده می شد اما اکنون آسانسور جای این قسمت را در سیلوها پر کرده است.

وی افزود: دستگاه هایی در سیلوها استفاده میشود که با دستگاه های بروز موجود در کارخانجات آرد سازی مشابهت دارد، مانند دستگاهی که از طریق سیستم گریز از مرکز اقدام به جداسازی ناخالصی ها از گندم میکند که به دستگاه شنگیر در کارخانجات امروز معروف است.

این مجموعه صنعتی خاک گرفته اولین سنگ بنای صنایع آرد سازی و ذخیره گندم در استان زنجان به حساب می آید.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.