بانک ها با هدف رونق بخش تولید در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی انعطاف پذیر باشند تا ستاد اقتصاد مقاومتی این استان در رفع موانع تولید موفق عمل کند.

به گزارشخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛  استاندار آذربایجان غربی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی افزود: به نظر می رسد که مدیران بانک ها نمی خواهند برای سرمایه گذاری بیشتر ریسک کنند و این امر می تواند مانع مهمی بر سر راه توسعه این استان باشد.

قربانعلی سعادت اضافه کرد: مدیران بانک های استان بهتر است متناسب با خواست مردم حرکت کنند و در این راستا باید از تجربه های دیگر استان های موفق به ویژه در حوزه اعطای تسهیلات به بخش تولید بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: سهم آذربایجان غربی از احیای هفت هزار و 500 واحد تولیدی راکد در سطح کشور، 424 واحد است و می توان با همراهی بهتر مدیران بخش های مرتبط به این هدف گذاری رسید و جایگاه استان را در بین استان های کشور بهبود بخشید.

وی ادامه داد: تاکنون در آذربایجان غربی بیش از چهار هزار میلیارد ریال منابع بانکی در راستای کمک به واحدهای تولیدی مشکل دار شامل اعطای وام جدید در قالب مصوبه های کارگروه رفع موانع تولید، استمهال وام های پیشین و اعطای تسهیلات به صورت متمرکز از سوی بانک ها جذب شده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بخش عمده این منابع مربوط به استمهال وام های پیشین توسط بانک هاست، تاکید کرد: بانک ها در سمت اعطای وام های جدید در قالب مصوبه های کارگروه رفع موانع تولید حرکت کنند تا زمینه رونق روزافزون بخش صنعت و کشاورزی استان فراهم شود.

جعفرصادق اسکندری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم در این جلسه با ارائه گزارشی از اجرای طرح های رفع موانع تولید در استان اظهار کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 247 طرح استانی به میزان 2 هزار و 627 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

وی افزود: علاوه بر آن بانک ها در قالب استمهال و پرداخت مستقیم تسهیلات 249 واحد تولیدی را تحت پوشش قرار داده اند و حدود هزار میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت کرده اند.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی از لحاظ میزان پرداخت تسهیلات رتبه سیزدهم و از لحاظ تعداد واحدهای دریافت کننده تسهیلات رتبه نوزدهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

دولت تدبیر و امید که تعطیلی و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را از دولت گذشته به ارث برده است، در سطح کشور لایحه رفع موانع تولید را تهیه کرده است؛ این لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و از سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده است.

در قالب این طرح، کارگروه های رفع موانع تولید با شرکت مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال تشکیل شده است و ضمن احصای واحدهای مشمول طرح، زمینه اعطای تسهیلات به این واحدها و بازگشت آنها به مدار تولید را فراهم کرده است.

پیش از اجرای قانون رفع موانع تولید نزدیک به یک هزار واحد تولیدی در آذربایجان غربی با مشکل رکود مواجه بوده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.