استاندار آذربایجان‌غربی و مسولان استانی در برنامه پایش شبکه یک سیما به مشکلات حاشیه نشینی و بیکاری در آذربایجان غربی پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ قربانعلی سعادت امشب با حضور  در برنامه پایش شبکه یک با اشاره به معظل حاشیه نشینی در استان آذربایجان غربی گفت:حاشیه‌نشینی شهری یکی از معضلات جدی شهرهای بزرگ آذربایجان‌غربی است که تبعات زیادی نیز دارد و امیدواریم برای بهبود این وضعیت تدابیر بهتری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی 1400 هکتار و 25 محله مطالعه شده برای  جلوگیری از  حاشیه نشینی وجود دارد.

سعادت گفت:3 هکتار از مناطق حاشیه نشین شامل 72 محله هنوز مطالعه نشده است  که باید توجه ویژه ای به مناطق شود.

استاندار آذربایحان غربی با اشاره به  ارائه خدمات به مناطق حاشیه نشین اظهار کرد:جهت جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در استان آذربایجان غربی از اوخر سال 93 اقدامات خوبی را آغاز کرده ایم.

سعادت افزود:در سکونتگاههای غیر رسمی برنامه های توانمندسازی و ساماندهی از قبیل توسعه بهداشت و درمان،آموزش های فنی و حرفه ای،اجرای طرح های اجتماعی،ریشه کن کردن بیسوادی پیگیری می شود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد:تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی منعقد شده است که دانش آموزان بی سواد را تخت پوشش قرار داده است.

وی گفت:با همکاری آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس 101 مدارس در این مناطق ساخته شده که 150 معلم در این مدارس مشغول به فعالیت هستند.

سعادت تصریح کرد:الحاق بخش هایی از مناطق سکونتگاههای غیر رسمی علیرغم محدودیت در طرح های جامع شهری به منظور ارائه خدمات در شورای برنامه ریزی تصویب و اکنون نیز چشم انتظار تصویب شورای عالی شهرسازی هستیم.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه آذربایجان غربی در شاخص های توسعه انسانی از جایگاه خوبی برخوردار نیست، لذا دولت برای بهبود شاخص های و جبران عقب ماندگی ها ردیف اعتباری ویژه ای در بودجه امسال و برنامه ششم توسعه آورده که نیازمند مساعدت مجلس شورای اسلامی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی در این برنامه به پروژه راه آهن ارومیه- مراغه اشاره کرد و افزود:در سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی و سفر اخیر رییس برنامه و بودجه به شهر ارومیه اعتبارات مربوط به پروژه راه آهن تخصیص یافته و مردم آذربایجان غربی به ویژه ارومیه در اردیبهشت سال 96 سوت قطار را خواهد شنید.

سعادت به پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری شهید باکری ارومیه اشاره کرد و گفت:این پروژه جزء پروژه های قدیمی ارومیه است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار به صورت نیمه تمام باقی مانده است.

وی گفت:در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی مشکلات این پروژه بررسی شده است.

رشد اقتصادی درآذربایجان غربی ۶.۸-درصداست
استاندار آذربایجان غربی به موضوع بیکاری در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت:آذربایجان غربی با مشکلات مربوط به جنگ و درگیری با گروهک‌های مختلف را در گیر بوده و باتوجه به شرایطی که پشت سر نهاده امروزه از اوضاع خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد:بر همین اساس در استان آذربایجان غربی دو هزار 800 روستا وجود دارد 50 درصد این روستا ها خالی از سکنه هستند و به شهرها مهاجرت کرده اند که باعث رشد حاشیه نشینی در آذربایجان غربی شده است.

سعادت گفت:با ایجاد بستر های مناسب و رونق کشاورزی،استان آذربایجان غربی دومین استان کشور در جذب بیکاری بوده است که این امر باعث کاهش نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی شده است.

سعادت  ضمن اشاره به ازدست رفتن فرصتهای سرمایه گزاری درگذشته گفت:نرخ بیکاری دراستان زیر۱۰درصداست و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بالاست که بایدبرنامه هایی درحوزه فناوری نوین برای اشتغال انهاصورت بگیردازجمله این برنامه ایجادشرکت های دانش بنیان،شهرک های کشاورزی با هدف ترویج کشت گلخانه ای و...است.

نصر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در برنامه پایش شبکه یک سیما گفت : 473 پروژه بازآفرینی شهری در 25 سکونتگاه غیر رسمی در دست اجراست.

محمدحضرت پور شهردارارومیه درگفتگوی تلفنی بابرنامه پایش شبکه یک گفت:مشکل اصلی مادررابطه باحاشیه نشینی نبودراهبردمشخص درتوسعه شهری است ؛بعدازسال ۹۰باهماهنگی بین مدیریت عالی  ومسکن وشهرسازی استان بخشی ازسکونتگاه های غیررسمی به داخل محدوده شهری انتقال یافته است وهمچنین ۳۵ هزارمسکن دراین مناطق بیمه شده است تاازنظرروانی وروحی تا حدودی برای ساکنان این بخشها آرامشی حاصل شود.

هوشنگ عطاپور مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی در برنامه اجتماعی پایش شبکه یک سیما افزود:برای کاهش روند لجام گسیخته حاشیه‌نشینی باید در برنامه‌های کلان، حدود شهر ارومیه تعیین و ثبت شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: بر همین اساس بحث توانمندسازی افراد در دستور کار قرار گرفته و همه افراد ساکن شناسایی شدند تا طرح مطالعاتی " مدیریت مشترک کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ساماندهی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان ساکن در حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی انجام شود.

وی با بیان این‌که حقوق ساکنین مناطق حاشیه‌نشین را به رسمیت بشناسیم، گفت: ساماندهی حاشیه‌نشینی در صدر برنامه‌های دولت است و باید با برنامه‌های توانمندسازی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی این مناطق را ارتقا داده تا بتوانیم در بافت فرهنگی و اجتماعی شهر ادغام‌شان کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: اجرای برنامه‌های دینی، هنری و ورزشی، تقویت مدارس و گسترش سوادآموزی و برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی و خوداشتغالی در میان ساکنین حاشیه‌نشین می‌تواند در توانمندسازی و کاهش فاصله فرهنگ و اقتصاد شهری و مناطق حاشیه‌ای موثر واقع شود.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.