پس از شدت گرفتن بحث اخبار جعلی فیسبوک، آلمان با تصویب طرحی پرهزینه برای فیسبوک، به مقابله با آن می‌رود.

آلمان به مقابله با اخبار جعلی فیسبوک می‌رودبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است. اما این وضع ممکن است به زودی حداقل در آلمان تغییر کند. اواخر هفته گذشته توماس اوپرمن، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان، پیشنهاد قانونی را داد که طبق آن شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک مسئول انتشار اخبار جعلی خواهند بود.

بر اساس این طرح فیسبوک ملزم می‌شود در کشور آلمان دفتری تأسیس کند که به طور فعالانه و 24 ساعته به این موضوع بپردازد. به این ترتیب کاربران می‌توانند اخبار جعلی را گزارش کنند و در صورتی که فیسبوک ظرف 24 ساعت اخبار جعلی را حذف نکند با جریمه سنگین 500 هزار یورویی مواجه خواهد شد. 

این طرح در آلمان از سوی حزب دموکراتیک مسیحی، که یکی از احزاب بزرگ این کشور است، نیز حمایت شده است. شرکت فیس بوک پیش از این در آمریکا اقداماتی را برای مقابله با این اخبار انجام داده بود؛ مثل طرح راستی‌آزمایی و گزارش‌هایی که کاربران به اطلاع شرکت می‌رساندند.

آلمان در آینده‌ای نزدیک دو انتخابات پیش رو دارد؛ سال آینده انتخابات پارلمان این کشور برگزار خواهد شد که 598 بر کرسی مجلس خواهند نشست، از طرفی آنگلا مرکل تصمیم دارد برای 4 سال دیگر صدراعظم آلمان باشد. شاید بتوان گفت طرح مقابله با اخبار جعلی برای این است که آلمان نیز به حواشی اتفاق‌افتاده در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دچار نشود؛ پس از پیروزی ترامپ در این انتخابات برخی از جمله طرفداران کلینتون معتقد بودند که اخبار جعلی فیسبوک باعث پیروزی او و شکست هیلاری کلینتون شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.