حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار متنوع و بی شماری روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به معرفی معاون وزیر علوم برای ریاست علمی کاربردی معرفی ، اعلام زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 96، اظهارات وزارت علوم درباره برگزاری کنکور دکتری امسال، کمترین میزان تخلفات علمی در ایران، آغاز ثبت نام عتبات دانشگاهیان و بررسی پرونده دانشجویان بورسیه در کمیته آموزشی وزارت علوم اشاره کرد.
 
وزارت علوم در هفته ای که گذشت
 
زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 96 اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش کشور اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی و آزاد از روز چهارشنبه اول دی ماه از طریق سایت سازمان سنجش شروع و در روز سه‌شنبه 7 دی ماه 95 به پایان می‌رسد.
 
وی بیان کرد: بر اساس زمان‌بندی اعلام شده آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد سال 96 در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر در روزهای 7 و 8 اردیبهشت ماه 96 برگزار می‌شود.
 
اظهارات وزارت علوم درباره برگزاری کنکور دکتری امسال
محمد فرهادی وزیر علوم در پاسخ به ابهامات آزمون دکتری در زمینه ادغام با کنکور دانشگاه آزاد گفت: در خصوص آزمون دکتری ما یک قانون داریم و طبق همان قانون عمل می کنیم.
 
وی همچنین در پاسخ به سرگردانی داوطلبان در حین زمان ثبت نام با توجه به وجود 2 دفترچه ثبت نام کنکور دکتری گفت: هماهنگی های لازم برای برگزاری آزمون دکتری انجام می شود و داوطلبان نگران نباشند. تکلیف برگزاری آزمون دکتری روشن شده و خواهد شد و با دانشگاه آزاد نیز هماهنگی صورت گرفته و می شود.
 
وزیر علوم معاونش را برای ریاست علمی کاربردی معرفی کرد
وزیر علوم از معرفی محمد حسین امید به عنوان رئیس دانشگاه علمی کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: حدود ۱۰ روز است که وی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده است.
 
فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولیت وی در وزارت علوم چگونه خواهد شد، افزود: ممکن است وی به عنوان سرپرست معاونت اداری و مالی انتخاب شود.
 
آغاز ثبت نام عتبات دانشگاهیان 
حجت الاسلام محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام دوره شانزدهم از ۲۱ آذر آغاز و تا اوایل دی ماه ادامه دارد که روزانه 4 کاروان اعزام می شوند. پس از ثبت نام قرعه کشی آغاز و از طریق پیامک به دانشجویانی که اسمشان به قید قرعه درآمده است ارسال می شود.
 
وی اعلام کرد: در این دوره پنج گروه به تفکیک اساتید، کارمندان دانشگاه ها، متاهلان، دختران مجرد و پسران مجرد اعزام می شوند.
 
ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد
محمد فرهادی وزیر علوم گفت:در حال حاضر حاکمیت فکری بین المللی و مقررات حاکم فضای علمی دنیا در ایران کاملا برای عموم شناخته شده نیست کشور ما کمترین میزان تخلفات علمی را دارد.
 
وزارت علوم در هفته ای که گذشت
 
به گفته وی گزارش‌های که در هفته‌های اخیر منتشر شده به هیچ وجه در جامعه علمی پر تلاش عمومیت ندارد و در برابر بیش از 40 هزار مقاله منتشر شده کمیت بسیار نا چیز است.
 
وی افزود: با این وجود ما با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آئین نامه تخلفات علمی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در مراکز علمی و نیز ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و لایحه مالکیت فکری در فرهنگ سازی صداقت و درستکاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم هستیم و به دانشگاه‌ها تاکید جدی شده که ضمن اعمال مقررات مرتب گزارش‌های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.
 
بررسی پرونده دانشجویان بورسیه در کمیته آموزشی وزارت علوم
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان گفت: بورسیه هایی که در گذشته جایابی شده اند، اگر در شروع کار خود با مشکلی یا عدم نیاز مواجه شوند، بعد از رایزنی با دانشگاه موضوع آنها در کمیته ای در معاونت آموزشی پیگیری شده و با حضور مسئولان دانشگاه این موضوع بررسی می شود.
 
هیچ برنامه مجوزداری در روز دانشجو لغو نشده است
ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره حاشیه های لغو برخی برنامه های روز دانشجو اظهار داشت: هیچ اطلاعاتی در زمینه لغو برنامه به ما منعکس نشده است.
 
وی ادامه داد: گزارشی مبنی بر اینکه مجوز برنامه و سخنرانی صادر اما به دلیل فشار دستگاهی در دانشگاه آن برنامه مجوزدار لغو شده باشد را نداشته ایم و مطمئنا اگر چنین گزارشی مطرح باشد وزارت علوم پیگیری خواهد کرد.
 
اسامی چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی رشته‌های نیمه متمرکز اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعیه روز یکشنبه 21 آبان 95 و چهارشنبه 24 آبان 95 سایت سازمان سنجش کشور فهرست اسامی چند برابر  ظرفیت را برای رشته‌های مختلفی نیمه متمرکز اعلام کرد. 
 
 معرفی شدگان چند برابر ظرفیت برای انجام مراحل مصاحبه، معاینه و سایر مراحل گزینش ضرورت دارد با توجه به نکات اطلاعیه به همراه فهرست آنها که بر روی سازمان سنجش قرار می‌گیرد به محل‌های ذیربط مراجعه نمایند. 
 
دانشگاه صنعتی شریف شریک راهبردی مخابرات شد
محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در واقع با امضای تفاهم‌نامه مشارکت راهبردی مخابرات و دانشگاه شریف این دانشگاه با هدف تزریق مفاهیم نوین IT و رسیدن به یکپارچگی فنی، شریک راهبردی شرکت مخابرات می شود.
 
وی ادامه داد: با تصویب این تفاهم نامه برنامه پنج ساله میان شرکت مخابرات ایران و دانشگاه شریف به تصویب می رسد. 
 
بسترسازی و ایجاد دفاتر کنسولی راه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی را هموار کرده است
صمد حاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به ایجاد دفاتر کنسولی در جهت تسهیل در امور دانشجویان غیرایرانی اظهار داشت: معمولا این دانشجویان به محض ورود به کشور باید مراحل تبدیل ویزای خود را به اقامت طی کنند. لذا وزارت علوم یا دفاتر کنسولی با دریافت مدارک این افراد پیگیری های لازم را انجام می دهد.
 
وی افزود: پیش از این برای انجام اقداماتی از قبیل خوردن مهر اقامت در گذرنامه و طی کردن برخی مراحل قانونی دیگر، این دانشجویان باید به اداره پلیس مراجعه می کردند که با راه اندازی دفاتر کنسولی، این اقدامات از سوی دانشجو صورت نمی گیرد.
 
افزایش ظرفیت 130 نفری خوابگاهی در دانشگاه خواجه نصیر
محمد لبافی مسئول خوابگاه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  گفت: این خوابگاه با ظرفیت 130 نفر قسمتی از کمبودها را جبران کرده اما همچنان ما با مشکل خوابگاه مواجه هستیم. مشکلات کمبود خوابگاه دانشگاه به صورت کامل مرتفع نشده است و فقط توانستیم قسمتی از آن را حل کنیم.
 
وی بیان کرد: با کمک سازمان دانشجویان برای اعطای وام به دانشگاه، توانستیم یک مجموعه خوابگاهی به این دانشگاه اضافه کنیم.
 
بودجه 10 درصدی پاسخگوی نیاز دانشگاه نیست
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: بودجه این دانشگاه برای سال 96 حدود 10 درصد رشد داشته که با توجه به میزان این بودجه، بودجه تعیین شده جوابگوی این دانشگاه نیست. با توجه به کمک دولت برای بودجه دانشگاه، متاسفانه در حال حاضر این بودجه پاسخگوی مخارج و نیازهای دانشگاه نیست.
 
رییس دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: این درحالی است که در سال های گذشته میزان رشد بودجه ای اختصاص یافته در این دانشگاه حدود 15 درصد بوده است.
 
حضور دانشجویان خارجی 22 کشور در جشنواره ملی رویش
ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه از 6 دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، شهیدبهشتی، صنعتی امیرکبیر و بین المللی امام خمینی قزوین در این بخش جشنواره دانشجوی غیرایرانی شرکت می کنند، افزود: به طور کلی این دانشجویان از 22 کشور در ششمین جشنواره ملی رویش شرکت خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار