مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: 90 درصد بنای تاریخی قلعه باستانی شهرستان رابر تخریب شده که 200میلیون ریال از اعتبارات شهرستانی به این بنای تاریخی اختصاص داده شده است.

تخریب 90درصدی قلعه باستانی شهرستان رابربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، وفایی در بازدیدی که ظهر امروز توسط مدیر کل میراث فرهنگی استان، فرماندار رابر، نماینده میراث فرهنگی شهرستان و تعدادی از کارشناسان این اداره از قلعه باستانی و تل کوشک شهرستان صورت گرفت ، افزود: این قلعه یکی از معدود ابنیه های تاریخی شهرستان رابرست که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی گردد و دارای مالک خصوصی است که متاسفانه حدود 90درصد تخریب شده است.

وی با اشاره به اینکه این بنا در سالیان قبل مورد غفلت قرار گرفته است ، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ابنیه های تاریخی در استان را مالکیت خصوصی این بناها عنوان کردوخواستار همکاری مالکین خصوصی بناهای تاریخی بااین اداره شد.

وفایی از احیاء و مرمت این بناها خبر داد وتصریح کرد: علاوه براعتبارات شهرستانی اختصاص یافته از مجموعه اعتبارات مرمتی استان نیز تخصیص داده می شود که بتوانیم در سال های آینده این بنا را آنطور که باید مشاهده کنیم.

وی گفت:تقاضا داریم مالک همکاری کند فعالیت های اقتصادی نامانوس در حوزه این ابنیه ها نیز برچیده تا بازسازی و کاربری این بنا متناسب با فضای معماری و گردشگری شود.

مدیر کل میراث استان همچنین از آغاز کاوش در تپه و محوطه ارزشمند تاریخی تل کوشک رابر که به 2500سال پیش برمی گردد ودر دوره ساسانی قلعه حاکم نشین بوده و تاکنون حفاری نشده است از سال آینده خبر داد.

فرماندار رابر نیز با اشاره به اینکه شهرستان رابر سرچشمه تمدن هلیل است افزود: ابنیه تاریخی زیادی در این شهرستان وجود دارد که قدمت آنها به دوره ساسانیان ، قاجار و بعضی تپه های باستانی به قبل از اسلام برمی گردد.

علیجان سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از بناهای در حال تخریب شهرستان قلعه باستانی است که امسال برای اولین بار200میلیون ریال از اعتبارات شهرستانی برای شروع به کار مرمت و بازسازی این بنا در نظر گرفته شده و درآینده نیز با آغاز فعالیت کمک می کنیم.

سلیمانی مشکل عمده این بناها را مالکین خصوصی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این مالک حدودی از بنا را به میراث واگذار و انشاالله با رایزنی بتوانیم شاهد مرمت و آبادانی این قلعه باشیم.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار