ایران 5میلیون متر مکعب کسری چوب دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ درگذشته چوب خیلی آسان در اختیار ما انسانها قرار می گرفت اما دیگر نمی توانیم چنین ادعایی داشته باشیم چرا که ایران به لحاظ پوشش جنگلی یکی از کم بهره ترین مناطق جهان می باشد.
مهندس گنج خانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان،در گفتگو با خبرنگار جوان گفت: سرانه ی فضای سبز در  ایران حدود 6 دهم هکتار است و متاسفانه فضای سبز سرانه ی استان زنجان حدود 1 هزار و 200 متر یعنی 2/1 هکتارمی باشد.
مهندس معانی رئیس جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان،افزود: میزان برداشت از جنگل های طبیعی ما به مساحت 2/1 میلیون هکتارمعادل 500 تا 700 هزار متر مکعب می باشد و این در حالیست که ما هنوز در کشور بیش از 5 میلیون متر مکعب کسری چوب داریم که برای جبران آن چند سالی است که به کشت صنوبر بهاء داده می شود.
وی گفت: چوب صنوبر بخاطر داشتن خاصیت فیزیکی، مکانیکی و مورفولوژیکی می تواند مورد استفاده کارخانجات نئوپان سازی، کاغذ سازی و فیبر سازی قرار گیرد.
مهندس جوان مسئول نهالستان،گفت: استان زنجان یکی از استان های مستعدی است که به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین منابع موجود یعنی آب و خاک، قادر به تولید صنوبر است.
وی با بیان اینکه صنوبر در طول 6 یا 7 سال می تواند به مرحله بهره برداری برسد افزود: این گونه گیاهی در مدت طولانی سود آوری مناسبی را برای تولید کنندگان آن به ارمغان می آورد.
جوان افزود: یکی از مشکلات موجود در استان بحث صرفه اقتصادی می باشد که با توجه به کم بودن صنایع تبدیلی در زنجان، هزینه ایاب و ذهاب و هزینه برداشت ، بر قیمت چوب تاثیر گذار است که باعث کاهش صرفه اقتصادی آن می شود.
مسئول نهالستان با اشاره به ضرورت رونق صنایع تبدیلی در استان گفت: ما با جذب سرمایه گذار می توانیم منجر به رونق صنایع تبدیلی در استان و کاهش هزینه ایاب و ذهاب شویم که قطعا می تواند صرفه اقتصادی بیشتری را برای بهره برداران این صنعت در پی داشته باشد.
 
انتهای پیام/ن

برچسب ها: کم چوبی ، صنوبر ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.