به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه
خبرنگاران جوان از همدان؛ حجتالاسلام محمدرضا محمدیپیام با اشاره به اهداف برگزاری این آزمون گفت: یکی از اهداف مهم این است که دانشجویان باید همواره فعال باشند و با اختیار آزمون بدهند و آن را مایه رشد خود بدانند.
وی با بیان اینکه هم رها کردن دانشجو اشتباه است چرا که به تنبلی گرایش مییابد و هم اجبار کردن کار نادرستی است چرا که در موضع انفعالی یا مخالف میگیرد، ادامه داد: از طرف دیگر انسان به ویژه جوان، برتریجو و طالب امتیاز بوده بنابراین دانشجو به دنبال آینده علمی، مدرک و مدارج بالاتر است.
محمدیپیام ادامه داد: به منظور فعال و اهل مطالعه کردن دانشجویان و پیشرفت تحصیلی و درسی آنها این آزمون کلید خورد.
وی خاطر نشان کرد: وجه تسمیه و رمز و راز نامگذاری این آزمون به "رقابتعلمیجامع" این است که واژه وارداتی و نادرست "المپیاد" که یادآور یک برنامه دورهای در یونان باستان بوده و هر 4 سال یکبار انجام میشده، در اینجا بهکار نرود و تا جاییکه ممکن است باید از واژگان صحیح و بومی استفاده کنیم.
معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه جامعیت این آزمون، از دو جهت است؛ افزود:یکی اینکه ۹ عنوان درسی و مهم را تحت یک برنامه منسجم پوشش میدهد و دیگر اینکه همه دانشجویان میتوانند در آن شرکت کنند، چه دانشجویان کارشناسی و چه دانشجویان ارشد در هر نیم سال که باشند.
وی با اشاره به اینکه این آزمون هم اختیاری است هم تدریجی و در سه مرحله انجام می شود اظهار داشت: در هر مرحله 3 عنوان کتاب از کتابهای مهم و کلیدی رشته علوم قرآن و تفسیر معرفی و مورد آزمون قرار میگیرد.
محمدیپیام بیان کرد: در هر مرحله دو سوم افراد از آخر لیست رقبا حذف میشوند و افراد باقیمانده در این رقابت، ممتاز شناخته میشوند و جوایزی از قبیل سکه و کتاب و لوح تقدیر تا وعده تدریس پس از أخذ مدرک ارشد دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه برای برگزاری این آزمون ما و سایر همکاران دانشکده از 6 ماه پیش برنامهریزی و تهیه کتب و منابع و طرح سؤالات آزمون رقابت علمی جامع را آغاز کردیم، افزود: وقتی چنین آزمونی هر سال در بین همه دانشجویان برگزار شود، هر دانشجو از ترم سوم به بعد تلاش میکند ۹ کتاب را بخواند و اگر سال اول نشد سال بعد شرکت کند و هر سال اطلاعات لازم و حضور ذهن خود را برای مقاطع دیگر بروزرسانی و دوره کند و با این آمادگی سطح علمی کلاسها بالا میرود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: با این روش، به تدریج فهم معارف و قرآن توسعه مییابد و میل به مقاصد رشته تفسیر و علوم قرآنی سادهتر میشود.
محمدیپیام در رابطه با مزایای برگزاری چنین آزمونی، یادآور شد: در مقطع کارشناسی مطالعه این نوع کتابها، پیش مطالعه برای کارشناسیارشد است و زمینه موفقیت در آزمون ارشد و از بین رفتن ترس و استرس کنکور را فراهم میسازد و برای ارشدها نیز سبب تقویت علمی، حضور ذهن و ارتقای سطح کلاس میشود.
انتهای پیام/ ج