محمدیونس برفر ناخدای لنج ایرانی كه پس از هفته ها اسارت به تازگی از چنگال دزدان دریایی سومالیایی آزاد شده، داستان اسارت و آزادسازی خود و 14 ملوان كناركی را تشریح كرد.

این ناخدای اهل بندر كنارك روز گذشته طی گفت و گوی تلفنی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهارداشت: سوم آذر ماه امسال به همراه 14 ملوان از كنارك برای صید ماهی راهی دریا شدیم.
وی گفت: با گذشت 10 روز از ماهیگیری و در روز یازدهم یك فروند لنج كه از فاصله ای دور به سمت ما در حركت بود توجه ملوانان را جلب كرد.
وی اظهارداشت: با رسیدن این شناور به نزدیكی ما از آنها پرسیدیم اهل كجا هستند و چه كاردارند اما آنان به جای پاسخ دادن شروع به تیراندازی كرده و قبل ازاینكه به خودمان بیاییم با ورود 13 دزد سومالیایی به لنج، به اسارت درآمدیم.
ناخدا برفر گفت: سرعت عمل دزدان دریایی اجازه هرگونه استمداد تلفنی و بیسیمی را از ما سلب كرد.
وی گفت: با گذشت 20 روز در حالی كه همچنان در لنج خودمان در حوالی سواحل سومالی در اسارت بودیم از من خواستند مسیر تردد كشتیها را به آنها نشان دهم اما آنان را فریب داده و به سوی دریای عرب محلی كه ناوهای جنگی حضور داشتند راهنمایی كردم.
این ناخدای كناركی افزود: هفت روز در مسیری كه به آنها نشان داده بودم حركت كردیم كه گازوییل لنج تمام شد و در همین حین یك فروند بالگرد نظامی از روی یك ناو خارجی در نزدیكی ما به پرواز درآمد و دزدان دریایی از ترس، اسلحه و مهمات خود را به دریا ریختند.
وی گفت: حدود 50 سرباز، عكاس و گزارشگر از ناو آمریكایی وارد لنج ما شدند و با انگشت نگاری از هركدام از ملوانان، شماره تماس، آدرس و عكس جداگانه ما را گرفتند.
ناخدا برفر افزود: ناو آمریكایی تا حدود 60 مایلی مسقط لنج ما را همراهی كرد و ساعت 11 صبح روز یكشنبه 18 دی ماه امسال به كنارك رسیدیم.
مدیركل اداره شیلات سیستان و بلوچستان نیز خبر آزادی 15 ملوان كناركی را به همراه یك فروند لنج صیادی پس از 34 روز اسارت در چنگال دزدان دریایی سومالیایی، تایید كرد.
غلامرضا سندگل گفت: این افراد شامل 14 ملوان به همراه ناخدای لنج توسط نیروهای خارجی مستقر در آبهای بین المللی از دست دزدان سومالیایی نجات یافتند و به آغوش خانواده هایشان در كنارك بازگشته اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.