ضعف کارورزی از دلایل بیکاری جوانان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛یاوری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر یکی از دلایل جذب نشدن فارغ التحصیلان در سازمان ها و صنایع مرتبط را ضعف در کارورزی دانست.

وحید یاوری در آیین افتتاحیه هفته پژوهش در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: دانشجویی که در کلاس های درس و آزمایشگاهی حضور می یابد باید فرصتی برای حضور در صنعت را هم داشته باشد اما طبق بررسی و ارزیابی انجام شده یکی از دلایل عمده جذب نشدن فارغ التحصیلان ضعف در دوره های کارورزی بوده است.

وی به بالا رفتن تعداد فارغ التحصیلان در دانشگاه ها و عدم جذب اکثر آنها در سازمان ها و صنایع مرتبط اشاره کرد و گفت: کارشناسی که در چهار سال تحصیلی خود تجربه عملی را کسب کند، می تواند اثرگذاری بیشتری در فرآیند تولید داشته باشد و فراهم کردن بستر کسب تجربه می تواند نقش موثری در کاهش بیکاری فارغ التحصیلان داشته باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، فراهم کردن زمینه اشتغال نیروهای متخصص ایرانی در سایر کشورها را راهکار دیگری برای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان دانست و اجرایی شدن این اقدام در خصوص رشته های پزشکی را یادآور شد.

یاوری به مقوله خروج پنهان مغزها هم پرداخت و از آن به عنوان یکی از معضلات جدی کشور یاد کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، هدایت پروژه های کاربردی به سمت سرمایه های ملی و سوق دادن آنها به سمت نیازهای کشور را راهکاری برای جلوگیری از خروج پنهان سرمایه های علمی کشور دانست.

وی به موضوع فرار مغزها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حفظ نخبگان در سند راهبردی کشور بوده و دولت در امر حفظ نخبگان تاکید زیادی دارد و بحث جلوگیری از خروج نخبگان که سرمایه ملی کشور هستند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، باید فرصت های فعالیت برای این افراد را فراهم کرد.

یاوری تاکید کرد: دولت سالانه پنج میلیارد دلار برای پژوهش سرمایه گذاری می کند و برای بازگشت سرمایه دولت باید بخش خصوصی وارد عرصه پژوهش شود.

وی، نوآوری را مهمترین عامل در رقابت با بازارهای جهانی دانست و گفت: فناوران ما برای ورود به بازار بین المللی باید اختراعات که در جهان مشابه نداشته باشد را انجام دهند و صنایع و فناوری های ایران اگر بخواهند در عرصه بین المللی وارد شوند و در رقابت تجاری بین المللی شرکت داشته باشیم باید ازنوآوری بسیار پیشرفته ای برخوردار باشند.

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در ادامه عمده ایرادهایی که ارزیابی بین المللی از روند توسعه و تولید علم و فناوری در کشور ایران گرفته اند را مونتاژ و شبیه سازی محصول اعلام کرد.

یاوری از قرار گرفتن دانشگاه علوم فنون خرمشهر در جایگاه نخست تولید علم منطقه خبر داد و گفت: دانشگاه علوم و فنون دریایی رتبه نخست در منطقه را در زمینه تولید علم دارد.

وی با یادآور شدن اینکه کشور ایران در تولید علم در سطح جهان رتبه شانزدهم را دارد، افزود: از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ تعداد دانشجویان آموزش عالی از دو میلیون به پنج میلیون رسید و از ۲۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی به ۸۰۰ هزار رسیده که نشان می دهد آمار دانشجویان در یک دهه اخیر چهار برابر شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر همچنین از تصاحب جایگاه دوم در ثبت رشته های علوم پایه و مهندسی نسبت به رشته های دیگر اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.