مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور گفت:یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد مناطق ازاد محرومیت‌زدایی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، عبدالرسول خلیلی پیش از ظهر امروز در همایش نقش مناطق آزاد در تعامل با اقتصاد جهانی که در آمفی‌تئاتر سازمان برنامه و بودجه کردستان برگزار شد، با اشاره به اهداف ایجاد بازارهای آزاد تجاری گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این مناطق محرومیت‌زدایی است و اگر بخواهیم این موضوع را در ابتدا رفع کنیم نباید همزمان نیز به فکر تجارت موفق بود.

وی افزود: جذب سرمایه‌گذار بومی عملا موجب ترغیب و کشش سرمایه‌گذار خارجی به سمت منطقه خواهد شد.

به گفته خلیلی، اگر در یک بازار سالم محصولات و تولیدات موفق و با کیفیت خود را به سرمایه‌‌گذاران خارجی نشان دهیم قطعا پیشخوانی برای بهره‌گیری از سرمایه‌های غیربومی خواهد بود.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور افزود: سیر تحول اقتصادی موجب شده تا مزیت‌های اقتصادی تبدیل به مزیت‌های رقابتی شوند و این یعنی شرایطی را ایجاد کنیم تا تولیدات و خدمات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان و صنعتگران ارتقاء یابند.

وی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی فرصت‌های مناطق آزاد بانه و مریوان موجب می‌شود تا این موضوع را با بهترین ایده‌ها و متدهای اقتصادی به سرانجام برسانیم.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور تصریح کرد: در سیر مناطق آزاد چند نسل حائز اهمیت است که یکی از اینها نسل  تجارت محور بوده و پس از آن موضوع صنعت و خدمات مطرح می‌شود.

به گفته خلیلی، صنعت‌محور بودن یعنی ایجاد زیرساخت‌های تولید و کارخانجات و خدمات‌محور بودن یعنی ارائه خدماتی که موجب پیشرفت صنعت در مناطق آزاد خواهند شد.

ویژگی مناطق آزاد خارج کردن ذهن از دنیای بروکراسی و متحجرانه است

خلیلی تصریح کرد: ویژگی اصلی مناطق آزاد خارج کردن ذهن از دنیای بروکراسی و متحجرانه است زیرا با وجود این مناطق فضای توسعه شکل گرفته و بسترهای تجارت سالم آماده خواهد شد.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی اظهار داشت: جهش و ارتقا مناطق آزاد از تجارت‌محور، صنعت‌محور و خدمات‌محور به مناطقی با کارایی دانش‌بنیان محور از مهم‌ترین عامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته است.

خلیلی با اشاره به تولید دانش در دانشگاه‌ها افزود: یک حلقه مفقوده مابین دانشگاه و صنعت وجود دارد  و اگر این دو موضوع به هم پیوند داده نشوند باید اسیر واردات شویم و یکی از کارهای مهمی که مناطق آزاد می‌توانند انجام دهند اتصال دانشگاه و صنعت به یکدیگر است.

وی افزود: اگر اکنون بسیاری از ما شغل داریم مدیون نسل گذشته خود هستیم که برای نسل ما کار تولید کرده‌اند و وظیفه ما نیز ایجاد اشتغال و رفع بیکاری برای نسل بعدی است.

به گفته مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور، اگر این فضا برای جوان این نسل وجود ندارد و اکثر آنها بدون شغل و جایگاه متناسب با رشته تحصیلی خود هستند ناشی از عملکرد نامناسب از سوی مسوولین است.

خلیلی با بیان اینکه چهار موج برای تکنولوژی در دنیا مطرح است، متذکر شد: در حال حاضر بیش از 80 درصد از تولیدات امروز جهان در موج سوم صورت می‌گیرد و یکی از دلایلی که ایران با مشکل مواجه است، تولید در موج دوم است.

وی تصریح کرد: مشکلات عمده تولید در کشور نبودن سرمایه نیست بلکه در مقابل تولیدات جهانی، ایران بیش از 80 درصد از تولیدات خود را در موج دوم تکنولوژی انجام می‌دهد و به دلیل کهنه بودن زیر ساخت‌ها همواره از تولیدات روز دنیا عقب خواهیم بود.


فعالیت در موج‌های بالا موجب پیشرفت مناطق آزاد بانه و مریوان 

به گفته خلیلی، نکاتی که در مناطق آزاد بانه و مریوان باید مد نظر قرار داد فعالیت در موج‌های بالاتر است زیرا اگر اینگونه نباشد افراد تولید واقعی نداشته و  پس از مدتی انتقادها و کارشکنی‌ها آغاز خواهد شد و تولیدات کشورهای دیگر را عامل سرخوردگی و عدم پیشرفت آن منطقه عنوان می‌کنیم.

خلیلی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل برای موفقیت مناطق آزاد بانه و مریوان وجود یک مدیر خوب است چون در فضای توسعه نیاز به یک حکمران خوب داریم.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور گقت: 83 درصد از اقتصاد ما دولتی است اما امروزه می‌دانیم که نباید در فضای اقتصاد دولتی فعالیت کنیم زیرا درگیر مشکلات عدیده و فسادهای مالی خواهیم شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.