همدان؛

بدهی 180 میلیاردی ادارات همدان به اوقاف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از بدهی 180 میلیاردی ادارات استان به این اداره خبر داد.

بدهی 180 میلیاردی ادارات همدان به اوقافبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛حجت الاسلام محمد کاروند به مناسبت دهه اوقاف در جمع اصحاب رسانه استان با تأکید بر اینکه در دهه وقف باید سعی شود تا شعار همه واقف باشیم محقق شود، اظهار داشت: ادارات و نهادهایی که مستأجر موقوفات هستند باید مطالبات موقوفات را به‌ شکل تمام و کمال پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در سطح ملی در حال پیگیری است، افزود: در این بین اداره های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در مکاتبه با ادارات استان ورود پیدا کرده اند.

کاروند به درآمد موقوفات در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: نسبت به پارسال در بحث موقوفات افزایش خوبی داشته ایم که بیش از 30 درصد درآمد موقوفات بهتر شده است.

در بحث احیاء موقوفات هیچگونه ملاحظه ای نداریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همچنین حفظ موقوفات و برخورد با موقوفه‌خواران را از وظایف این نهاد عنوان کرد و ابراز داشت: مسئله موقوفه خواری و عواقب آن به ضرر موقوفه‌خواران بوده به گونه‌ای که باید در برابر پروردگار پاسخگوی این امر باشند.

حجت الاسلام کاروند با قدردانی از مدیرکل دادگستری و دادستان استان در برخورد با زمین خواران، یادآور شد: در همدان شعبه رسیدگی به پرونده‌های وقف‌خواری در داگستری تشکیل شده است.

وی ادامه داد: باید به موقوفه‌خواری در استان توجه بیشتری شود و اوقاف باید در حفظ و نگهداری موقوفه، برخورد جدی با موقوفه‌خواران و ترویج سنت وقف بین مردم تلاش کند.

کاروند اضافه کرد: مراکزی از موقوفه خواری در همدان شناسایی شده که اگر احیا شوند کمک بزرگی به نظام کرده و در درآمدزایی سهم چشمگیری دارند.

این مسئول با ابراز تاسف از اینکه در استان همدان جفای به موقوفات به وفور دیده می شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی با ایجاد موج بدبینی تعابیری را به موقوفات نسبت می دهند که این انتقادات خیرخواهانه نبوده و بیشتر اهداف سیاسی و انتخاباتی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام کاروند در ادامه با اشاره به اینکه باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا مردم با وقف آشنا شوند، اظهار داشت: لازم است ترویج، تبیین، تبلیغ وقف و ابعاد آن را برای مردم روشن کرد تا اثرات پربرکت وقف در جامعه و برای مردم آشکار شود.


کمک 750 میلیون تومانی به محرومان استان


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان
با اشاره به اینکه دو نیت در سطح استان از بقیه نیات بیشتر است، گفت: عزاداری سیدالشهدا(ع) و اجرای طرح سلامت از جمله نیاتی است که در استان به آن پرداخته می شود.

وی افزود: برای مراسم روضه خوانی عزاداری سیدالشهدا(ع) در ماه محرم و صفر امسال 830 میلیون تومان از محل نذور واقفان هزینه شده است.

کاروند ادمه داد: از محل موقوفات و خیران نیز یک میلیاردو 430 میلیون تومان برای مراسم اربعین امسال هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به اجری طرح سلامت در زمینه نیت واقفان اشاره کرد و گفت: در این زمینه ساخت مرکز جدید اورژانس ملایر و تعمیر و مرمت و اورژانس فعلی در دستور کار است.

حجت الاسلام محمد کاروند افزود: مرمت درمانگاه اعتمادیه نیز در حال انجام است که پیشنهاد ایجاد سلامت کده طب سنتی در این درمانگاه انجام و رایزنی هایی با دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

وی کمک به محرومان جامعه را از دیگر وظایف این اداره بیان کرد و اظهار داشت: 750 میلیون تومان کمک به محرومان جامعه جزء کارنامه اداره کل اوقاف استان بوده است.

این مسئول به وقف های جدید استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال بیش از 53 مورد وقف جدید در استان ثبت شده که 14 مورد آن با توجه به برپایی ایستگاه های همه واقف باشیم، در یک هفته اخیر انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه به برنامه های اجرایی این اداره در دهه اوقاف اشاره و برگزاری همه واقف باشیم و تجلیل از واقفان استان، برپایی 18  ایستگاه همه واقف باشیم در سطح استان، برپایی نمایشگاه عملکرد موقوفات و بقاع متبرکه، خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان های موقوفه ای، اطعام خانواده های محرومان بهزیستی و کمیته امداد، اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم، کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان، اعزام زائراولی ها به مشهد مقدس، ساخت حمام روستایی، برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی ویژه دانش آموزان برای آشنایی هر چه بیشتر با موقوفات و افتتاح چندین طرح خدماتی را از جمله این برنامه ها برشمرد.


انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.