تعیین و تکلیف نیمکت تیم ملی والیبال/چه کسی جانشین لوزانو می‌شود؟

هیئت رییسه فدراسیون والیبال ایران امروز تشکیل جلسه خواهد داد تا تصمیم گیری نهایی در خصوص نیمکت مربیگری تیم ملی والیبال ایران را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از پایان قرارداد رائول لوزانو،سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران، فدراسیون والیبال تصمیم گرفت تا با بررسی ریشه ای شرایط تیم ملی و با در نظر گرفتن هدف گذاری بعدی برای والیبال، درباره نیمکت مربیگری تیم ملی تصمیم گیری کند.

جلسات فدراسیون والیبال ایران با کار گروه های مختلف از جمله پیشکسوتان، رسانه‌ای‌ها و خانواده والیبال در بخش ها  و روزهای مختلف برگزار شد و در نهایت تصمیم بر این شد که در آخرین گام، هیئت رییسه فدراسیون والیبال تشکیل جلسه داده و درباره آینده تیم ملی ایران تصمیم گیری کنند. 

اعضای هیئت رییسه فدراسیون والیبال از ساعت 17 امروز (شنبه) در دفتر محمدرضا داورزنی، رییس این فدراسیون دور هم جمع خواهند شد تا با بررسی صحبت‌های صورت گرفته شده و نگاهی به نقطه نظرات اهالی والیبال تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کنند.

** لوزانو به رفتن نزدیک‌تر است

فدراسیون والیبال ایران پیش از آغاز همکاری با لوزانو تصمیم گرفت با این مربی با تجربه قراردادی تا پایان المپیک 2016  امضا کند و در صورت رضایت طرفین این قرارداد برای زمانی بیشتر تمدید شود. 

هر چند تیم ملی والیبال ایران با هدایت این پیرمرد آرژانتینی توانست بعد از 50 سال جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کند، اما نتایج نه چندان خوب تیم ملی در ریو و در حالی که تیم ملی ایران تنها موفق به شکست دادن دو تیم کوبا و مصر شد و در دیگر بازیهای خود تن به شکست داد ؛ خبر از نارضایتی فدراسیون والیبال می‌داد.

البته این عدم رضایت به نظر دو طرفه می‌آمد. شائبه ای که علاقه مندی لوزانو به حضور روی نیمکت تیم ملی لهستان و زمزمه های مطرح شده در رسانه های لهستان، شدت گرفت. این طور به نظر می‌رسید که رائول لوزانو پس از پایان قراردادش با فدراسیون والیبال ایران تمایلی به ادامه همکاری ندارد و تصمیم به جدایی گرفته است. با این حال ادامه همکاری یا عدم همکاری لوزانو در این مدت اعلام رسمی نشد و یحتمل در پایان جلسه امروز این موضوع اعلام خواهد شد. تصمیمی که به نظر می‌رسد رای به پایان کار این مربی با تجربه در تیم ملی ایران خواهد داد.

**جلسات بررسی و انتقاداتی که وارد است!

فدراسیون والیبال ایران پس از پایان قرارداد لوزانو جلسات متعددی برگزار کرد و تصمیم گرفت با خرد جمعی درباره آینده نیمکت تیم ملی تصمیم گیری کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این خواهد بود که آیا براستی این جلسات خروجی لازم را دارد و مشورت اهالی والیبال از پیشکسوتان گرفته تا مربیان فعلی و اصحاب رسانه روی تصمیم گیری فدراسیون نشینان موثر است یا خیر؟ 

داستان این قسم تحلیل و بررسی ها همواره در فدراسیون والیبال ایران وجود داشته است و امسال هم همینگونه بود. درست شبیه به همان زمانی که فدراسیون والیبال تصمیم به قطع همکاری با کواچ صربستانی داشت و یا پیش از آن قصد انتخاب گزینه ای برای جانشینی ولاسکو آرژانتینی. 

اما این جلسات که در ابتدا با محوریت بررسی عملکرد تیم ملی در المپیک و پیش از آن برگزار شده بود، بیش از هر چیز توی ذوق می‌زد، عدم حضور شخص لوزانو در این جلسات بود. شاید بهتر بود خود این مربی در جلساتی که قرار است عملکردش مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار بگیرد حضور داشته باشد تا شاید حرف های مفیدی برای گفتن داشته باشد.

دیگر انتقادی که به خصوص از سوی پیشکسوتان والیبال به برگزاری این جلسات وارد می‌شد این بود که همه پیشکسوتان به این جلسه دعوت نشده بودند و از طرفی ترتیب برگزاری جلسات می‌توانست به نحوی باشد که در راستای احترام به پیشکسوتی، ابتدا این نفرات به جلسه دعوت می‌شدند. با این حال خیلی از قدیمی‌های والیبال که اتفاقا چندی پیش در مجمع پیشکسوتان والیبال دور هم جمع شده بودند به این موضوع انتقاد داشتند.

**احتمالاتی درباره گزینه‌های جانشینی لوزانو 

با در نظر گرفتن این مطلب که رائول لوزانو در ایران به همکاری خود ادامه نخواهد داد، باید دید چه مربیانی بیش از باقی می‌توانند گزینه های جانشینی لوزانو باشند. نام‌هایی نظیر آناستازی و برناردی همواره و پس از پایان کار ولاسکو، به عنوان گزینه های احتمالی نیمکت ایران به گوش می‌رسیدند. این بار هم در بین مربیان درجه یک والیبال جهان این نام ها مطرح می‌شوند.

هرچند به نظر می‌رسد این دو مربی به خصوص برناردی به دلیل شرایط خاصی که برای مربیگری خود دارند و اصرار به استفاده از تمام نفرات کادر فنی خود، چندان نزدیک به نیمکت مربیگری والیبال ایران نباشند. آندره آناستازی سرمربی سابق تیم ملی لهستان که موفق شد مدال برنز المپیک و نقره جام جهانی را کسب کند. آناستازی یک قهرمانی جهان و یک قهرمانی لیگ جهانی در سال ۱۹۹۰، یک قهرمانی اروپا در سال ۱۹۸۹ و ۳ قهرمانی جام اروپا در سال‌های ۱۹۸۳، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۱ به عنوان بازیکن دارد.

 این مربی ایتالیایی پیش از کواچ و لوزانو هم از گزینه‌های اصلی هدایت تیم ملی والیبال ایران بود اما به خاطر شرايط مالي با ايران به توافق نرسيد .آناستازی از سال 1994 به دنیای مربیگری والیبال پا گذاشت و در مدت چند ساله مربیگری خود هدایت تیم ‌های ملی اسپانیا،‌ ایتالیا و لهستان را در کارنامه داشته است آناستازی مورد تایید منتقدان فدراسیون است و باید دید می‌تواند در صورت انتخاب با والیبال ایران به توافق برسد. 

استفان آنتیگا اما یکی دیگر از گزینه هایی است که احتمال حضورش در ایران وجود دارد. این مربی فرانسوی پس از المپیک به کارش در لهستان پایان داد و در حال حاضر در تیمی مشغول به کار نیست. این مربی شاید به دلیل جوان بودنش و با توجه به تعبیرهایی که نیاز به مربی با تجربه در ایران وجود دارد، گزینه مناسبی محسوب نشود اما بدون شک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

ولادیمیر آلکنو روسی هم یکی از آن مربیانی است که این روزها نامش کم و بیش مطرح می‌شود اما این مربی به دلیل عدم آگاهی به زبان انگلیسی و با توجه به این موضوع که یکی از مشکلات اصلی لوزانو نیاز به حضور مترجم در کنارش بود، شانس چندانی برای توافق با ایران نخواهد داشت. 

رزنده برزیلی هم یکی دیگر از گزینه هاست. سرمربی سال‌های نه چندان دور تیم ملی برزیل که شاید در بین گزینه های جانشینی لوزانو قرار داشته باشد. اما خوان سیچلو، دستیار آرژانتینی ولاسکو و لوزانو در تیم ملی ایران بیش از باقی گزینه ها به نیمکت سرمربیگری ایران نزدیک است. هرچند کارشناسان با این تصمیم مخالف هستند و بر این باورند که انتخاب سیچلو برگشت به عقب محسوب می‌شود و نمی‌تواند والیبال ایران را به هدف بعدی، یعنی رفتن روی سکوی المپیک 2020 برساند.

با این اوصاف در پایان جلسه امروز هیئت رییسه فدراسیون والیبال همه چیز مشخص خواهد شد. باید منتظر ماند و دید تصمیم اهالی فدراسیون در پایان این نشست چه خواهد بود و کدام مربی یا مربیانی شانس حضور روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران را خواهند داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۲۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
پیمان اکبری بشه سرمربی پیکان
آخرین اخبار