گیلان؛

برگزاری نشست کمیته توسعه استان

شانزدهمین نشست کمیته توسعه استان گیلان با محوریت نتایج سفر کارگروه توسعه تالاب بندر انزلی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در این نشست که با حضور مدیران دستگاههای اجرایی و کارشناسان صبح امروز در این سازمان برگزار شد، با تشریح نتایج سفر به کشور ژاپن که به دعوت آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) نیمه دوم مهرماه انجام شده بود گفت: هدف مهم اعزام مدیران استانی به ژاپن مشاهده عینی اقدامات کشور زاپن در زمینه احیا و بازسازی تالاب ها و تخریب های زیست محیطی بعد از جنگ جهانی دو بود.

کیوان محمدی افزود: قصد داریم با همکاری مردم و مدیریان دستگاههای اجرایی، تجارب کسب شده در ژاپن را هم در گیلان اجرا کنیم.

معاون عمرانی استاندار هم در این مراسم با مثبت ارزیابی کردن سفر به ژاپن گفت: با استفاده از تجربیات مشاوران جایکا در گیلان در صدد هستیم به نتایج مطلوبی در احیاء تالاب انزلی و حفظ و صیانت از محیط زیست بپردازیم.

حجت شعبانپور افزود: آنچه که در سفر به ژاپن مشهود بود، مشارکت همه جانبه مردم و سازمانهای مردم نهاد این کشور در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور بود.

وی با مقایسه تخریب های زیست محیطی ژاپن در بعد از جنگ جهانی دوم و فعلی ایران اضافه کرد: آموزش پایه و دانش آموزان در همه سطوح تحصیلی، فرهنگ سازی، مشارکت همه جانبه مردم در صیانت و بازسازی محیط زیست، قانونگذاری و قانونمداری، مدیریت یکپارچه شهری و اعتقاد و ایمان همه جانبه از الزامات اصلی در حفظ محیط زیست است.

رئیس کل دادگستری گیلان هم در این نشست با پیوند دادن آموزه های دینی و اعتقادات مردم مسلمان ایران در حفظ مواهب الهی گفت: در ژاپن مردم حفظ و حراست از داشته های طبیعی برای آنها نهادینه شده است.

احمد سیاوشپور هم ضمن تاکید بر آموزه ها و اصول دین مبین اسلام بر حفظ و صیانت از مواهب الهی به همه شهروندان توصیه کرد، از نعمت های خداوند خودشان حفاظت کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش هم که از مدیران سفر کرده به ژاپن بود گفت: آموزش پایه ای زیست محیطی از مدارس ابتدایی و حتی کودکستان ها در ژاپن به وضوح دیدیه شد.

مهدی حاجتی افزود: توسعه پایدار در هر کشوری بر پایه آموزش استوار است. وی اگر قرار است در کشوری تحول صورت بگیرد باید آموزشها از پایه به مردم داده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش گیلان گفت: هم اکنون مدارس حاشیه و نزدیک تالاب انزلی شناسایی شده است و قرار است آموزش لازم با همکاری جایکا به دانش آموزان داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هم با مثبت دانستن سفر مدیران و کارشناسان به ژاپن گفت: با مشاهده تجارب ژاپن در زمینه محیط زیست دریافتیم که باید آموزش ها همگانی و از پایه شروع شود.

قربانعلی محمدپور حضور مشاوران ژاپنی جایکا را هم در گیلان برای احیای تالاب و جلوگیری از تخریب و احیای محیط زیست گیلان خوب توصیف کرد.

در پایان این نشست هم آوکی مشاور جایکا در گیلان تصریح کرد: در ژاپن آموزش های زیست محیطی همگانی و در همه سطوح به مردم داده شده است.

وی گفت ژاپن کشور مناسبی برای آموزش در زمینه احیای محیط زیست است.

آوکی تصریح کرد: توسعه تالاب انزلی تنها از سوی جایکا ممکن نیست بلکه همه مدیران ومردم گیلان باید در این امر مشارکت کنند.

آوکی تاکید کرد: وضعیت فعلی تالاب متاثر از آلودگی های انسانی و طبیعی و صنعتی است و تنها با یک بار پاکسازی رفع نخواهد شد بلکه این کار باید تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: گیلان ، ژاپن ، رشت ، تالاب انزلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.