تولیت آستان قدس رضوی گفت: بسیاری سخن و فریاد ولایتمداری دارند، اما در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می­ کنند، در حالی که معیار ولایتمداری، تبعیت عملی از ولایت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه تفسیر سوره احزاب افزود: با بیان اینکه تسلیم بودن در برابر اوامر خداوند و ولایتمداری موجب نجات و رستگاری انسان می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: نژاد، قدرت، ثروت، شهرت، قبیله و سازمان‌های بین المللی، هیچ کدام سبب ایجاد حق در برابر قوانین الهی نمی‌شود. نشانه‌ ایمان، تعبد در برابر خدا، رسول و ولایتمداری است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۳۷ سوره مبارکه احزاب، افزود: بر اساس نظر اکثر مفسران، این آیه مربوط به زید بن حارثه است. او برده‌ای بود که حضرت خدیجه(س) به پیامبر اسلام(ص) بخشید و حضرت آزادش کردند و او را فرزند خوانده‌ خود قرار دادند. بعد از ظهور اسلام، زید از مسلمانان ممتاز و فرمانده لشکر در جنگ موته شد و در همان جنگ نیز به شهادت رسید.

وی گفت: پیامبر(ص) دختر عمه‌شان زینب را برای زید خواستگاری کردند. پس از ازدواج، ناسازگاری بین آنان آغاز شد و زید تصمیم گرفت زینب را طلاق دهد. بارها نزد پیامبر(ص) رفت ولی آن حضرت به او می‌فرمودند همسرت را نگاه دار و از طلاق بپرهیز، «امسک علیک زوجک»؛ در نهایت زید او را طلاق داد و دو ضربه‌ روحی و اجتماعی بر زینب وارد شد، یکی همسر برده شدن که در جامعه‌ آن روز پسندیده نبود و دیگری طلاق گرفتن.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه پیامبر(ص) سپس با زینب ازدواج کردند تا دو سنت جاهلیت یعنی ممنوع بودن ازدواج با همسر پسر خوانده و ازدواج با زن مطلقه را بشکنند، گفت: آیه ۳۷ سوره مبارکه احزاب و تاکید پیامبر(ص) بر اجتناب از امر ناپسند طلاق، آموزه‌ای برای تمام مشاوران خانواده است.

تولیت آستان قدس رضوی رعایت تقوای الهی و پرهیزگاری را دو عامل تحکیم بنیان خانواده‌ دانست و گفت: رعایت تقوای الهی و حسن معاشرت در خانواده از عوامل تحکیم زندگی خانوادگی بوده که اسلام به آن­ها توصیه کرده است. حفظ حرمت و شخصیت دیگران، در گرو احترامی است که در برخوردها از انسان ظاهر می‌شود، رعایت این مسئله خصوصاً از سوی کسانی که با هم انس و الفتی دارند، باعث استحکام دوستی و گرمی روابط خواهد شد که بارزترین مصداق آن خانواده است.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.