مقصودی در نشست تغییر اقلیم مطرح کرد؛

کاهش 30 تا 40 درصدی آب‌های سطحی ایران/ ذوب شدن زود هنگام برف‌ها

کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم گفت: کاهش 30 تا 40 درصدی آب‌های سطحی و ذوب شدن برف‌های کشور حدود یک ماه زودتر، از نتایج آثار تغییر اقلیم در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماندانا مقصودی کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم در نشست تغییر اقلیم که امروز (سه‌شنبه) در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: کاهش 30 تا 40 درجه‌ای آب‌های سطحی کشور یکی از آسیب‌های مستقیم ناشی از تغییر اقلیم در کشور است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده درگیر آن خواهیم شد. 
 
*افزایش تراز آب خلیج‌فارس  
 
مقصودی بیان داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده از سال 1993 تا 2009 تراز آب خلیج فارس تا سال 2004، 40 میلی‌متر یعنی 4 سانتی‌متر افزایش خواهد یافت شاید این میزان کم به نظر آید ولی همین اندازه افزایش هم باعث می‌شود تا منابع آبی اطراف حوزه خلیج فارس شور شود. 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: افزایش گرد و غبار، کاهش بارندگی، مهاجرت از سواحل و غیره از دیگر آثار تغییر اقلیم بر مناطق ساحلی است. 
 
*جزایر مسکونی زیر آب می‌روند 
 
وی گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در کل دنیا برخی جزایر مسکونی زیر آب دریا رفته و محو خواهند شد جزیره مالدیو از جمله جزایری است که بسیاری در خصوص محو شدن آن صحبت می‌کنند. 
 
مقصودی گفت: تا سال 2100 سطح آب تمامی دریاهای جهان بین 30 تا 122 سانتی‌متر افزایش خواهد یافت. 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم درباره اثرات بالا آمدن سطح آب دریاها، تصریح کرد: نفوذ به منابع آب زیر زمینی و شور شدن آن پیشروی دریا به سواحل و کوچک شدن و یا محو شدن آنها، زیر آب رفتن تجهیزات ساحلی و مناطق گردشگری، آسیب به مزارع و زیستگاه‌های اطراف دنیا مهمترین اثرات افزایش تراز آب دریاهاست. 
 
* دی اکسید کربن مقصر اصلی گرمایش زمین 
 
وی گفت: گرمایش جهانی مهم‌ترین اثر تغییر اقلیم است که باعث افزایش دمای متوسط کره زمین شده و دلیل عمده آن هم متمرکز شدن دی اکسید کربن در جو است. 
 
مقصودی تصریح کرد: اگر کاری نکنیم تا سال 2100 دمای زمین حداقل 5 درجه افزایش می‌یابد ولی اگر اقداماتی در زمینه کاهش گرمایش زمین انجام دهیم میزان افزایش دمای متوسط زمین بیش از 2 درجه خواهد بود. 
 
*استانهای شمال غربی، شرقی و فارس گرمای شدیدی را تجربه خواهند کرد 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه افزایش دما یکی از آسیب های مستقیم ناشی از تغییرات اقلیم است، گفت: افزایش 5 تا 7 درجه ای متوسط دمای جهان و افزایش 9 درجه ای دمای قطب ها از دیگر آثار مستقیم تغییرات اقلیم است. 
 
مقصودی اضافه کرد: اگر از میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نکاهیم با افزایش دمایی به اندازه 7.7 درجه سانتیگراد مواجه خواهیم شد. 
 
مقصودی افزود: طبق پیش بینی انجام شده،  دمای کشورمان  در سال 2020حدود یک و نیم درجه، در سال 2035 حدود 2 درجه و در سال 2050 حدود 2.5 درجه افزایش دما خواهیم داشت. 
  
وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده از وضعیت دمای کشور در بازه زمانی 2012 تا 2039 در مقایسه با سال های 1976 تا 2005 گفت: استان های  شمال شرق و غرب کشور و فارس از جمله مناطقی هستند که با افزایش دما به شکلی بسیار شدید مواجه خواهند شد و هر چه زمان به سمت سال 2050 پیش می رود آثار تغییرات دما در شهرهای مختلف کشورمان رو به افزایش خواهد بود. 
 
*کاهش باران در ایران  
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم گفت: طبق پیش بینی های انجام شده میانگین بارش تا سال 2100 در کل جهان کاهش خواهد یافت که در مناطق مختلف متفاوت است. 

مقصودی افزود: جنوب غرب، جنوب شرق ،مرکز و شرق کشورمان با کاهش شدید بارش مواجه خواهند شد، البته در قسمت هایی معدودی شاهد افزایش بارش خواهیم بود. 
 
*افزایش تبخیر در کشور 

 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم با تأکید بر اینکه در بیشتر نقاط کشور با کاهش شدید  منابع آبی روبرو خواهیم شد، گفت: میزان بارش های کمتر از 10میلی‌متر در کشورمان افزایش می یابد که باعث کاهش 20 درصدی روان آب ها در برخی از حوزه های آبریز خواهد شد. 
 
مقصودی گفت: بارش های کمتر از ده میلیمتر توانایی نفوذ به آب های زیر زمینی را ندارد که  از این لحاظ نیز با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه میزان ریزش برف ها 25 درصد کمتر خواهد شد، گفت: در حال حاضر میزان ریزش برف‌هایمان به 15 درصد رسیده و هر سال زمان شروع ذوب برف‌هایمان حدود 1 ماه زودتر ار موعد طبیعی آغاز شده است. 
 
وی افزود: میران تبخیر در کشور افزایش یافته و به تبع آن منابع آبی مان کمتر شده است. 
 
*کاهش آب آشامیدنی و افزایش بیماری ها 
 
مقصودی گفت: کاهش منابع آب آشامیدنی سالم، شیوع انواع بیماری های گرمسیری ، شیوع بیماری های عفونی و در تهدید بودن سلامت انسان از دیگر آسیب های غیر مستقیم ناشی از تغییر اقلیم در جهان است. 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم بیان داشت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی اگر دمای زمین دو تا سه درجه افزایش یابد بیماری مالاریا  تا 7 درصد افزایش خواهد یافت، بیماری سالک نیز وابسته به گرما بوده و به تبع افزایش دمای زمین افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد. 
 
مقصودی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده از سال 1998 تا 2011 بیماری مالاریا در اکثر استان ها افزایش خواهد یافت. 
 
وی افزود: نقاط شمال غرب و جنوب غرب کشورمان از جمله مهم‌ترین مناطقی هستند که شیوع بیماری سالک در آنها روند رو به رشدی خواهد داشت. 
 
* افزایش ریسک آتش سوزی در جنگل ها 
 
کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم گفت: افزایش آتش سوزی در جنگل ها از دیگر تأثیرات مستقیم تغییرات اقلیم است که در کشور ما به وضوح قابل مشاهده است. 
 
مقصودی در پایان گفت: کم شدن غذا و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی از دیگر آثار مستقیم تغییرات اقلیم است که امنیت غذایی جهانیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار