رستگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بارگذاری جمعیتی مقصر اصلی تشدید آلودگی در فصل اینورژن / کاری نمی‌توان انجام داد

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: محصور شدن شمال و شرق تهران توسط کوه‌ها و بارگذاری جمعیتی بر تشدید تجمع آلاینده‌ها در فصل وارونگی دما می‌افزاید.

بارگذاری جمعیتی مقصر اصلی تشدید آلودگی در فصل اینورژن / کاری نمی‌توان انجام دادمحمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آلودگی هوای این روزهای تهران اظهار داشت: اینورژن یا وارونگی دما دلیل اصلی آلودگی هوای تهران در فصل پاییز و زمستان است.

وی با اشاره به اینکه وارونگی دما یک پدیده طبیعی است، افزود: حتی کشورهای اروپایی که دارای بهترین سیستم حمل و نقل هستند به دلیل وارونگی دما با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پاریس طی یکی دو سال گذشته به دلیل وارونگی دما با آلودگی هوا درگیر بود و پکن نیز با اینکه سیستم حمل‌و‌نقل و خودروهای شخصی شهروندانش نیز بسیار مناسب است اما وقتی دچار پدیده اینورژن می‌شود به دلیل بارگذاری جمعیت، شدت آلاینده‌هایش افزایش یافته و حتی به 400 هم می‌رسد.

رستگاری تصریح کرد: در تمام ایام سال هوای تهران پدیده طبیعی اینورژن را دارد ولی احتمال وقوع و شدت آن در فصل پاییز و زمستان بسیار زیاد است.

وی تأکید کرد: به علت پایداری جو، تهویه طبیعی، به دلایلی چون بارگذاری بیش از حد جمعیت و محصور شدن تهران به وسیله کوه‌ها از سمت شمال و شرق، کمتر اتفاق می‌افتد، بنابراین ما شاهد تجمع آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هستیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طی سال‌های گذشته در روزهای درگیر با اینورژن ( وارونگی دما ) شاهد شاخص بالاتری از تجمع آلاینده‌ها بوده‌ایم ولی امسال میزان آلاینده‌ها نسبت به قبل کمتر شده است.

رستگاری افزود: با اینکه اکنون شاهد اینورژن شدید هستیم، اما بعد از چند روز پایداری مستمر هوا، میزان شاخص آلاینده‌ها عدد 154 را نشان می‌دهد، در حالی‌که سال گذشته 180 177 بوده است.

وی تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده کاهش آلاینده است اما هنوز بسیار مشکل داریم و باید با دقت بیشتری کارهایمان را انجام دهیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ما در تهران حتی اگر بهترین تکنولوژی‌ها را داشته باشیم به دلایل بارگذاری جمعیتی و محدوده جغرافیایی تهران به ویژه مناطق تهران، شهریار، قدس، غرب تهران و پاکدشت نمی‌توانیم آلودگی ناشی از پدیده طبیعی اینورژن را از بین ببریم.

رستگاری ادامه داد: تنها می‌توانیم شدت آلودگی ناشی از وارونگی دما را کمتر کنیم که این امر نیز با کاهش انتشار آلاینده‌ها از منابع آلاینده محقق می‌شود.

وی افزود: 80 درصد آلاینده‌های تهران از منابع متحرک همچون خودروها نشأت می‌گیرد که کنترل این امر با استانداردسازی سوخت خودروها و کاهش تقاضای سفر محقق شود البته در حال‌حاضر سوخت یورو 4 توزیع می‌شود و خودروسازان موظف به تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 هستند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست بیان داشت: در یک برهه زمانی 40 الی 50 ساله، تهران را به این حجم از گستردگی رسانده‌ایم و اکنون باید تبعات ناشی از گسترش شهرنشینی را تحمل و جبران کنیم.

رستگاری در پایان گفت: برای حل معضل آلودگی هوای ناشی از اینورژن باید دولت و مسئولان اقداماتی را انجام و مردم نیز با آن‌ها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار