شیراز؛

فارس میزبان همایش هم اندیشی روسای اداره های بازرسی

نخستین همایش هم اندیشی روسای اداره های بازرسی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر سید سجاد رضوی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این همایش گفت: احساس مردم در زمینه فساد اداری و مبارزه با فساد اداری بسیار مهم و با ارزش است.  
وی افزود: در یک دانشگاه، رئیس آن باید هیات رئیسه را مانیتور کند و هیات رئیسه هم بر کار زیرمجموعه های خود نظارت داشته باشند.
مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت با بیان اینکه بررسی های مربوط به فساد اداری در کشور حاکی از رتبه بسیار خوب وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، ادامه داد: دانشگاه هایی که به دنبال اصلاح و تغییر هستند، ارتباط خوبی با سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات دارند و از شرایط و امکانات به خوبی استفاده می کنند.  
او تاکید کرد: باید هم افزایی در ارگان های نظارتی معرفی شود و نباید بگذاریم که مسائل سیاسی شود.
مشاور وزیر بهداشت توصیه کرد: دانشگاه های کلان منطقه پنج کشور نشست های منظم و مداوم برگزار کنند و از تجربیات هم در زمینه مسائل مختلف استفاده کنند و مهم ترین موارد به عنوان الگوهای مهار فساد، در نشست های ستاد مطرح و پیگیری شود.  
مدیرکل اداره بازرسی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت ارتباط نهادهای نظارتی با مردم افزود: یکی از بهترین راه های مهار فساد و تخلفات، ارتباط با مردم است که بهترین روش این ارتباط به شیوه الکترونیکی است؛ ارباب رجوع باید بتواند بدون ترس با ما ارتباط برقرار کند و در زمینه مسائل موجود گزارش ارائه کند؛ باید تلاش کنیم تا مردم و ارباب رجوع ها نیروهای کمکی بازرسی باشند و تخلفات را به بازرسی گزارش دهند، باید ارتباط با مردم را درست کنیم و امیدوار باشیم مردم به ما اعتماد کنند.  
دکتر رضوی در زمینه ارزیابی عملکرد در وزارت بهداشت گفت: این ارزیابی به دو شیوه انجام می شود؛ شیوه نخست، ارزیابی عملکرد کارکنان که در دانشگاه ها و از سوی معاونت توسعه انجام می شود و شیوه دوم ارزیابی به درخواست وزیر یا رئیس دانشگاه ها مطرح و بررسی می شود.  
او ادامه داد: برای ارزیابی برنامه عملیاتی، حدود 100 کارشناسان بازرسی دانشگاه های علوم پزشکی کشور را انتخاب و دعوت کردیم تا در دوره ای آموزشی شرکت کنند و پس از گذراندن این دوره آموزشی با عنوان ارزیاب برنامه عملیاتی معرفی شوند.  
نماینده سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: فساد ابعاد گسترده ای دارد، صاحب نظران در سطح جهان، فساد را به سه دسته سیاه، خاکستری و سفید تقسیم بندی کرده اند.  
احمد فتحی افزود: فساد به صورت کلی هیچوقت به صفر نمی رسد و همراه با تغییر و تحولات وجود دارد، اما باید تلاش کنیم آن را کاهش دهیم.  
او، قوانین و مقررات را یکی از عوامل بازدارنده و جلوگیری کننده از فساد دانست و تاکید کرد: باید بررسی کنیم چرا با وجود قانون، باز هم شاهد فساد هستیم.  
نماینده سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: برای اجرای طرح های کلان کشور، باید برنامه ریزی و تصویب مقررات، اجرای برنامه ها و نظارت بر اجرای عملکرد برنامه ها، انجام شود.  
فتحی با اشاره به اهمیت شایسته سالاری در سازمان ها گفت: باید در سازمان ها بهترین ها را انتخاب کنیم، در مبارزه با فساد باید با عصای قوانین و مقررات حرکت کنیم و اجازه دهیم افراد حرفشان را بزنند، اظهار نظر و انتقاد نباید یک طرفه باشد.  
او با تاکید بر انجام صحیح نظارت و بررسی اضافه کرد: سازمان های نظارتی وقتی به سازمانی ورود می کنند، دنبال علت ها باشند و بررسی کنند که چرا موارد به درستی اجرا نشده است.  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست گفت: دانشگاه های کلان منطقه کوشیده اند در زمینه های مختلف فعالیت کنند و از سایر دانشگاه های کشور عقب نمانند.
دکتر محمدهادی ایمانیه افزود: امیدواریم در این همایش پیشنهاداتی ارائه شود که برای تمام کشور مفید و قابل استفاده باشد.
رئیس اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هدف از برگزاری این همایش را ارتقای سطح کیفی اداره های بازرسی و بررسی چالش های موجود در زمینه بازرسی و نظارت بر امور مربوط به ادارات بازرسی دانشگاه ها عنوان کرد.  
دکتر علیرضا صحراگرد اضافه کرد: نخستین همایش هم اندیشی اداره های بازرسی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور با حضور روسای بازرسی دانشگاه های علوم پزشکی این کلان منطقه برگزار می شود.  
او افزود: در پایان این همایش بیانیه ای صادر می شود و برای پیگیری و رسیدگی بیشتر در زمینه مسائل موجود، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال می شود.  
نخستین همایش هم اندیشی اداره های بازرسی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه پنج کشور، امروز در سالن رازی مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد.  

انتهای پیام/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار