مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 رشته فراموش شده صنایع دستی این استان در دولت یازدهم احیا شده است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمود باقری گفت: جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، نی چیت بافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ های قیمتی سبدبافی، رودوزی های سنتی و سیاه چادر بافی از رشته های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.

وی احیای چند رشته صنایع دستی منسوخ دیگر را از برنامه های مهم رونق صنایع دستی این استان در سال 95 ذکر کرد.

مدیرکل صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هوربافی، شله بافی و پوشاک مردانه و مشته بافی از جمله صنایع دستی فراموش شده در استان است که در سال جاری احیا می شود.

باقری با بیان اینکه سال گذشته 30 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد به فعالان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد، بیان کرد: سال جاری نیز به متقاضیان راه اندازی کارگاه های تولیدی تسهیلات بانکی 100 میلیون ریالی پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: هنرهای فراموش شده در سال گذشته در 150 روستای استان آموزش داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 دوره آموزشی صنایع دستی در سال جاری در مناطق مختلف این استان برگزار شد.

باقری گفت: 25 کلاس تخصصی در این دوره های آموزشی در تمام شهرستان‌های استان برگزار شد و هنرمندان در زمینه‌های صنایع دستی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، کیف دوزی و چرم دوزی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه نگاه دولت تدبیر و امید در کهگیلویه بویراحمد ایجاد اشتغال‌ در روستاهاست، تصریح کرد: 400 نفر در این دوره‌های آموزشی کارت مهارت دریافت کردند.

باقری تعداد پروانه‌های تولید انفرادی در سال 94 را بیش از 2 هزار فقره عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سال جاری به سه هزار مورد برسد.

وی گفت: تلاش برای رونق صادرات محصولات تولیدی به نام صنعتگران خود استان، آموزش های تخصصی در روستاها از برنامه های مهم این اداره متولی در سال جاری است.

وی افزود: هم اکنون 37 هزار هنرمند و صنعتگر حوزه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که از این تعداد حدود 6 هزار نفر در قالب شرکت های تعاونی کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.