هشدار جدی دانشمندان درباره پیامدهای زیان‌بار گرم شدن زمین بر منطقه مدیترانه

دانشمندان هشدار دادند ادامه روند کنونی گرم شدن کره زمین، بخش‌هایی از جنوب اروپا را به بیابان تبدیل خواهد کرد.

هشدار جدی دانشمندان درباره پیامدهای زیان‌بار گرم شدن زمین بر منطقه مدیترانهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، دانشمندان پنج‌شنبه، اعلام کردند گرم شدن آب و هوای جهان تا پایان قرن کنونی، در منطقه مدیترانه تاثیرات شدیدی را به وجود خواهد آورد و بخش هایی از جنوب اروپا را به بیابان تبدیل خواهد کرد. 

بر اساس نتایج یک پژوهش که توسط دانشگاه «اکس مارسی» فرانسه انجام شد، متوسط دمای هوا در منطقه مدیترانه از اواخر قرن نوزدهم تا کنون یک و سه دهم درجه سلسیوس (برابر با دو و سه دهم درجه فارنهایت) افزایش یافته است که این رقم، بسیار بیشتر از متوسط جهانی 85 صدم درجه سلسیوس است.

پژوهشگران در این‌باره، در نشریه «ساینس» نوشتند تغییرات آب و هوا که ناشی از دخالت های بشر است، «احتمالا باعث تغییر زیست بوم ها در مدیترانه به شکلی بی سابقه خواهد شد»؛ به گونه ای که، نمونه آن در 10 هزار سال گذشته مشاهده نشده است. تنها راه جلوگیری از وقوع چنین تغییراتی، اقدامات سریع دولت ها و کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای اعلام شد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد در صورتی که فرآیند گرم شدن آب و هوای زمین متوقف نشود، مناطق بیابانی در جنوب اسپانیا و پرتغال، شمال مغرب، الجزایر و تونس و سایر مناطق از جمله سیسیل، جنوب ترکیه و بخش هایی از سوریه گسترش پیدا خواهد کرد. همچنین این تغییرات، باعث ایجاد تفاوت های شدید در پوشش گیاهی در منطقه خواهد شد.

اعلام نتایج پژوهش اخیر در حالی صورت گرفته می‌گیرد که سال گذشته، حدود 200 کشور جهان در پاریس توافق کردند تا میزان افزایش متوسط دمای سطح کره زمین را کمتر از دو درجه سانتیگراد برسانند. این دولت ها قرار است ماه آینده در مغرب بار دیگر دیدار و درباره این موافقتنامه گفتگو کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد در صورتی که هدف جهانی مبنی بر محدود شدن افزایش دمای سطح کره زمین به یک و نیم درجه سلسیوس محقق شود، زیست بوم های مدیترانه قادر خواهند بود به شیوه 10 هزار سال گذشته به حیات خود ادامه دهند. 

منطقه مدیترانه از حساسیت بالایی در پدیده گرم شدن آب و هوای جهان برخوردار است. گرم شدن آب و هوای جهان باعث خواهد شد طوفان های شکل گرفته در اقیانوس آتلانتیک به احتمال زیاد به سمت شمال تغییر جهت دهد. این به معنای افزایش میزان تابش خورشید و کاهش میزان بارش باران در این منطقه خواهد بود.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات به دست آمده حاصل از مطالعه لایه های رسوبی تواسنته اند الگو های آب و هوایی گذشته را بازسازی کنند. بر اساس این یافته ها، منطقه مدیترانه در گذشته شاهد دوره هایی بوده است که در آن آب و هوای گرم یا خشکسالی حاکم بوده است. 

به علاوه، نتایج یک پژوهش دیگر که سال گذشته در آمریکا انجام شد نشان داد تغییرات آب و هوایی ناشی از دخالت های بشر باعث تشدید شرایط خشکسالی در سوریه در فاصله سال های 2007 تا 2010 شده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار