چهارمین کنگره واژه‌های تشنه باحضور نویسندگان برجسته کشور افغانستان همزمان در کابل و قم به کارخودپایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛سید احمد مدبق ،دبیر اجرایی کنگره  واژه های تشنه گفت: چهارمین دوره این کنگره برای نخستین بار به داستان‌نویسی اختصاص داده شدو مضمون آن عاشورای حسینی (ع) است که تمامی شهروندان افغانی در سراسر دنیا را مورد توجه قرار داده است.

مدبق با تاکید بر اینکه آثار ارسالی از نظر تعداد و کیفیت در سطح بالایی بوده است، افزود: داوری آثار در دو سطح مقدماتی و نهایی برگزار شد و 12 اثر راه یافته به مرحله نهایی به زودی در یک مجموعه کتاب توسط نشر واژه در افغانستان به چاپ می‌رسد.

جواد محقق معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این مراسم گفت: با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی ادبیات داستانی در میان ایرانیان و فارسی زبانانی چون افغانستان رونق گرفت، همچنان از صبقه و تاثیرگزاری کمتری نسبت به شعر برخوردار است که لازم است به آن توجه شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به زبان فارسی تصریح کرد: در سالهای اخیر به دلیل هجمه‌های مستقیم وغیرمستقیم دشمن و نیز تحولات فرهنگی و سیاسی زبان فارسی نیاز به احیای مجدد دارد به علاوه اینکه متاسفانه در تاجیکستان آموزش قرآن و الفبای فارسی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌های قبل کنگره به بخش شعر اختصاص داشت، افزود: امسال نخستین باری است که به ادبیات داستانی توجه شده و دلیل آن ادبیات داستانی غنی و نویسندگان قدرتمند کشور افغانستان است.


در پایان از افراد برتر با اهدای جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار