اسرافیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نوآوری در شعر عاشورایی به معنای کتمان واقعیت نیست

حق نداریم واقعه عاشورا را دگرگون کنیم و به بیان واقعه با تعابیر شخصی‌مان در شعر بپردازیم.

حسین اسرافیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه عاشورا زوایای نامکشوف زیادی دارد که تا قیامت جای کار دارد، گفت: مگر عاشورا امروز اتفاق افتاده است که تنها یک پیام  داشته باشد و تنها همان یک پیام را بتوانیم در شعر بیان کنیم. هزار و چهارصد سال است که هر کسی از ظن خود یار این واقعه شده است و مردم از این حادثه می‌گویند. عرفا بیان می‌کنند «لاتکرار فی التجلی عاشورا». چشم‌ها را باید شست و جور دیگر به این واقعه در شعر نگاه کرد.

وی افزود: اگر در شعر بگوییم امام حسین (ع) به دعوت مردم کوفه رهسپار شد و مردم کوفه بیعت‌شکنی کردند، می‌توان برای عاشورا یک پیام در نظر گرفت اما اگر بخواهیم از زوایای مختلف به این واقعه نگاه کنیم، سخن‌های زیادی در این باره وجود دارد. نوآوری در شعر عاشورایی به معنای کتمان واقعیت یا توصیف متفاوت آن نیست. حق نداریم این واقعه را دگرگون کنیم و به بیان واقعه با تعابیر شخصی‌مان در شعر بپردازیم.

این شاعر با اشاره به آنکه شاعری مانند عمان سامانی نگاهی عارفانه به عاشورا در شعر خود دارد، اظهار داشت: ما شاعران آیینی باید نگاهمان را به مسئله عاشورا تغییر دهیم و نگاه‌های مختلفی به این مسئله داشته باشیم که تا حالا دیده و بیان نشده است، نه اینکه به گونه ای دیگر آن را نقل کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار