دوستانی که می خواهند در زمینه شعر عاشورایی به سرایش بپردازند، به طور قطع علاوه بر شعر در زمینه تاریخ اسلام و عاشورا مطالعه داشته باشند.

حسین اسرافیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مطالعه در زمینه شعر عاشورایی گفت: دوستانی که می‌خواهند در زمینه شعر عاشورایی به سرایش شعر بپردازند، به طور قطع علاوه بر مطالعه در زمینه شعر، ساختار درونی و بیرونی آن و استفاده از صنایع و آرایه های ادبی باید در زمینه  تاریخ اسلام و عاشورا مطالعه داشته باشد. مقتل، احادیث و تفسیرهای قرآن را نیز بخوانند.

وی افزود: شاعران آیینی با نگاه ائمه و احادیث به عاشورا نگاه کنند. در کنار آن شعر نیز مطالعه های خاص خودش را دارد. به ساختار، عناصر شاعرانگی، آرایه‌های کلامی، ساختار درونی و بیرونی شعر نیز توجه و در آن زمینه مطالعه کنند. از مطالعه منابع غنی و مستند در زمینه عاشورا نیز غفلت نکنند. در هنگام مطالعه احادیث، تفسیر قرآن و قرآن ببینند، این منابع چگونه به مسئله‌ای که آنها می خواهند آن را بیان کنند، نگاه کرده اند.

این شاعر با اشاره به آنکه بدون ابزار نمی‌توان شعر آیینی گفت، اظهار داشت: سرایش در زمینه عاشورا علاوه بر آنکه به تخیل قوی و مهندسی فکری نیاز دارد، به ابزاری نیز نیازمند است. ابزار شعر آیینی و عاشورایی آگاهی داشتن از تاریخ دینی و عاشورا و نظرات اهل تحقیق و پژ‍وهش است. شعر آیینی تا یک جا به عاطفه و تخیل نیاز دارد، در حوزه ائمه و دین تخیل شاعر نمی تواند جلوی واقعیت را بگیرد. شاعران آیینی باید زوایای پنهان در تاریخ اسلام و کربلا را بیابند. اگر این افراد بتوانند به آن زوایا بپردازند، بسیار عالی خواهد بود. سرودن درباره کربلا این نیست که بخواهید با بیانی سست و ضعیف و اشکالات فنی شعری را بسرایید. هنگامی که اثری را با اشکالات فنی ارائه دهیم، بهتر است این کار ارائه نشود. کارهایی که درباره شعر عاشورایی سروده می‌شود، به طور نسبی خوب است. برخی ارزشمند و برخی دارای اشکالات فنی هستند. 



انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار