رئیس میراث فرهنگی نیشابور:

مسجد جامع نیشابور در حال نابودی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی نبود کار کارشناسی در مسجد جامع این شهرستان را عامل گرفته شدن فرصت ثبت جهانی آن اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مهدی کوثری بعداز ظهر امروز در نشست خبری با موضوع ثبت عَلَم به‌عنوان میراث ناملموس ملی اظهار داشت: در حوزه میراث ناملموس کمتر ورود کرده‌ایم و باید با جدیت بیشتری در ثبت و معرفی این میراث ارزشمند تلاش کنیم.
او خاطرنشان کرد: نیشابور آثار زیادی برای ثبت در میراث ناملموس ملی دارد و می‌توانیم با معرفی آن در حوزه جذب گردشگر نیز به نتایج مطلوب دست‌یابیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور ادامه داد: عَلَم به‌نحوی‌که در نیشابور تولید می‌شود در هیچ جای ایران وجود ندارد، این نماد، گرفته‌شده از سرو و سرو نشانی از حضرت ابوالفضل (ع) است.
کوثری تأکید کرد: طبق تحقیقات انجام‌شده عَلَم از نیشابور به‌کل کشور رفته است و عَلَم سازی نیشابور منحصربه‌فرد و با چوب صورت می‌گیرد و خاندان علمدار که مدت بسیار زیادی از سازندگان این نماد هستند در این شهر بسیار ریشه‌ دارند.
او تصریح کرد: در نیشابور سه نفر از خاندان علمدار مشغول به این حرفه هستند که دو نفر به علت کهولت سن فقط توانایی فعالیت در بخش طراحی و اجرای طرح‌های اسلیمی و خطوط را دارند و در حال حاضر فقط یک نفر توانایی ساخت آن را دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: مراسم‌های این میراث ناملموس شامل عَلَم سازی، عَلَم ‌گردانی، عَلَم سلامی، عَلَم آرایی و عَلَم خوابی است که با تبلیغ بر روی آن‌ها می‌توان مراسم‌ها را به‌صورت سلسله برنامه‌های جذاب برای گردشگران اجرا کرد.
کوثری ادامه داد: از 5 تا 13 آبان ماه جاری تمام عَلَم‌های تاریخی شهر نیشابور در فرهنگسرای سیمرغ این شهر جمع‌آوری و به نمایش گذاشته خواهد شد و در روز پایانی این نمایشگاه از لوح ثبت ملی این آیین سنتی رونمایی خواهد شد.
او با اشاره به سکونت گردشگران در منازل مردم روستایی تصریح کرد: بوم گردی یکی از موارد بسیار مهم است که بارها مورد تأکید این سازمان قرارگرفته است و باید آن را جهت داد تا نتایجش را نشان دهد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: یونسکو برای بناهای تاریخی استانداردهای بسیار دقیق و مشخصی دارد که باید رعایت شود، متأسفانه ما به دست خودمان این استانداردها را از بین می‌بریم و علناً امکان بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم را در آینده نه‌چندان دور سلب می‌کنیم.
کوثری تأکید کرد: سنگ کردن کف‌پوش مسجد جامع از اول اشتباه بود و همان زمان نیز آن را اعلام این سنگ باعث شده است که نم به کنار دیوارها برود و عمق رطوبت به حدود 2 متر رسیده است و مسجد در حال نابودی است.
او ادامه داد: بازهم تأکید می‌کنیم عدم کار کارشناسی در مسجد جامع نیشابور نه‌تنها امکان ثبت جهانی آن را از ما گرفته است بلکه برخی اقدامات مانند رنگ کردن آجرهای قدیمی باعث شده است که بنا به‌زودی از بین برود.
انتهای پیام // ر ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.