نوین‌سازی تأمین سیمان تخصصی مورد نیاز زیرساخت‌های سکوهای نفتی و تأسیسات دریایی با استفاده از کشتی‌های فله‌بر هوشمند و انتقاد از تعلل سازمان بنادر در صدور مجوز پرچم برای مالکان ایرانی کشتی‌ها از مسائلی بود که در نمایشگاه صنایع دریایی مطرح شد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین جهانیان  اظهار کرد: برای ساخت و سازهای عمرانی،‌ ساختمانی، مصارف عمرانی نفتی به خصوص شرکت‌های وابسته وزارت نفت و شرکت‌های تزریقات زیرآبی سیمان در حوزه تاسیسات دریایی، مصرف سیمان در ایران زیاد است.
 
وی ادامه داد: یک سری از سیمان‌ها در کشور تولید می‌شود و برخی از  انواع سیمان‌های تخصصی در خارج کشور نظیر کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید شده که عمده سیمان تخصصی دریایی از راس‌الخیمه تامین می‌شود.
 
این فعال حوزه حمل و نقل دریایی کشور گفت: در این کشورها تولید سیمان تخصصی مخصوص استفاده در آبهای شور و برای به کارگیری در تاسیسات دریایی انجام می‌شود، ضمن آنکه به سیمان تولیدی ایران نیز نیاز دارند؛ در این زمینه در قبال صادرات سیمان به این کشورها سیمان تخصصی مخصوص زیرساخت تاسیسات دریایی وارد کشور می‌شود.
 
جهانیان بیان کرد: هم‌اکنون انتقال چنین سیمان‌هایی به ایران با استفاده از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی انجام می‌شود، به صورتی که از کارخانه پس از بسته بندی به صورت جمبوبگ از طریق جاده به اسکله جابه‌جا می‌شود، این سیمان‌ها از آنجا بارگیری شده و پس از آن با کشتی به بنادر ایران می‌آید، در بنادر کشور نیز پس از تخلیه توسط ناوگان جاده‌ای بارگیری شده و به سمت محل دپو می‌رود.
 
وی ادامه داد: سپس هنگام نیاز این سیمان تخصصی دوباره از طریق جاده به اسکله آمده و بعد از آن از طریق کشتی‌های کوچک که امکان پهلوگیری در سکوهای نفتی را دارند تا نزدیکی سکوهای منتقل می‌شود؛ این تعدد ناوگان هزینه‌های حمل سیمان را افزایش داده به طوری که هزینه‌های شرکت‌های سازنده و دولت در تکمیل زیرساخت‌های دریایی افزایش می‌یابد.
 
عضو هیئت مدیره شرکت آلفا مارین کیش افزود: وقتی متوجه شدیم کشور با چنین هزینه‌های سنگین حمل سیمان مخصوص تاسیسات دریایی روبرو است، تصمیم گرفتیم در راستای کاهش هزینه‌های تکمیل زیرساخت‌های دریایی «کشتی مخصوص فله‌بر سیمان مجهز به سیستم تخلیه اسکرو کمپرسور» را وارد آبهای ایران کنیم.
 
جهانیان گفت: بر این اساس دو فروند از شناورهای مذکور خریداری و وارد ناوگان شد؛ با ورود این شناورها هزینه حمل سیمان مخصوص تاسیسات دریایی در هر تن تا 50 درصد کاهش می‌یابد،‌ به این ترتیب پس از بارگیری از کشور مبدا از طریق این شناورها بدون واسطه تا دو مایلی تاسیسات دریایی منتقل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه سیمان از طریق این کشتی‌ها به طور مستقیم تحویل مصرف‌کننده می‌شود،‌ بیان کرد: کاهش هزینه‌ها و بکارگیری سیمان تازه و زنده در راستای ارتقای بهره‌وری سیمان از مزیت‌های استفاده از این نوع کشتی‌هاست.
 
به گفته جهانیان با بکارگیری این کشتی‌های هوشمند، سیمان دیگر در انبارها نمی‌ماند و 24 ساعت پس از تولید به دست حوزه مصرف می‌رسد.
 
این فعال حوزه حمل و نقل دریایی کشور بیان کرد: این کشتی‌ها در بارگیری، حمل و تخلیه کاملا هوشمند عمل می‌کنند ضمن آنکه آلایندگی زیست محیطی آنها صفر است در حالی که در استفاده از کشتی‌های سنتی در هر هزار تن بیش از 10 تا 20 تن پِرت سیمان وجود دارد که هر کیلوگرم آن آثار مخرب زیست محیطی طولانی مدت و غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.
 
وی با بیان این‌که هر کدام از شناورها 1000 تن ظرفیت دارند، گفت: این کشتی قابلیت آن را دارد که در وسط دریا به صورت دپو برای استفاده سکوها عمل کند.
 
جهانیان افزود: در سیستم ‌های قدیمی برای حمل سیمان‌های مخصوص تأسیسات دریایی به میزان 100 تن، لازم بود یک فروند کشتی‌ 400 مایل بین سرزمین اصلی و سکو و تأسیسات دریایی تردد کند و بیش از 50 هزار دلار هزینه روی دست مصرف کننده می‌گذارد، اما با قابلیت دپو شدن سیمان در این شناورها در فاصله دو مایلی تاسیسات دریایی انتقال سیمان فقط روزانه 2500 دلار هزینه دارد و این خود حرکتی در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
 
وی نوین‌سازی روش تأمین زیرساخت سکوهای نفتی را از دیگر مزایای این کشتی‌ها عنوان کرد.
 
* تعلل سازمان بنادر در صدور مجوز پرچم برای مالکان کشتی‌های ایرانی
 
جهانیان بیان کرد: ما شرکتی ایرانی هستیم و تمایل داریم کشتی‌هایمان تحت پرچم ایرانی فعالیت کنند؛ از دو فروند کشتی مذکور یک فروند تحت پرچم ایران است و برای صدور مجوز پرچم کشتی دوم به سازمان بنادر درخواست داده‌ایم اما بروکراسی این سازمان بسیار پیچیده است و صدور مجوز را زمان‌بر کرده است.
 
وی ادامه داد: طولانی شدن زمان موجب کاهش بهره‌وری کشتی‌ها می‌شود، در حالی که تاسیسات دریایی به صورت روزانه به این نوع سیمان نیاز دارند و این موجب افزایش هزینه ساخت و کاهش کیفیت ساخت می‌سود.
 
این فعال حمل و نقل دریایی افزود: تا مجوز پرچم دوم از سوی سازمان بنادر برای کشتی دوم صادر نشود به مثابه این است که این کشتی اموال کشور دیگری است.
 
وی یادآور شد: حدود سه ماه پیش درخواست صدور مجوز را به سازمان بنادر داده‌ایم که هنوز جوابی نگرفته‌ایم در حالی که چنین مجوزهایی در کشورهای دیگر 24  تا 48 ساعت صادر می‌شود.
 
وی افزود: فعلا کشتی ما منتظر تشکیل کمیسیون سازمان بنادر  دریانوردی است که امیدواریم با صدور مجوز توسط سازمان شاهد ارتقای بهره‌وری چنین سرمایه‌هایی باشیم.
 
منبع:فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.