شیراز؛

برگزاری مراسم نخل برداری در فارس

مراسم نخل برداری با روضه خوانی و سینه زنی هیئت های عزاداری در شهرستان اقلید برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس مذهبی شهرستان اقلید گفت: این مراسم  هرساله چند روز بعد از عاشورا در شهرستان اقلید و به میزبانی هیئت حسینیه امام سجاد (ع) با حضور مردم برگزار می شود.
افضلی افزود: بر اساس روایات پیکر مقدس امام حسین (ع) برروی شاخه های درخت خرما قرارگرفته و به محل دفن تشییع شده به همین دلیل نام این مراسم را نخل گردانی گذاشته اند.
وی ادامه داد: در این مراسم نخل را با پارچه های سیاه می پوشانند و چراغ، آینه، شمشیر و نیزه را به آن آویزان می کنند که آینه های نصب شده روی نخل نماد نور وجود مبارک حضرت امام حسین (ع) و شمشیرها و نیزه ها هم به علامت شمشیر و نیزه های وارد شده به بدن امام حسین (ع) هستند.
افضلی با اشاره به راسخ بودن اعتقاد افرادی که نخل را حمل می کنند بیان کرد: در هنگام نخل برداری یکی از سادات بر بلندای درخت نخل قرار می گیرد و با صدای ضربات سنج و یا حسین گفتن نخل گردانان را هدایت می کند.
وی با بیان این که این مراسم با روضه خوانی و سینه زنی هیئت های عزاداری شهرستان اقلید همراه است افزود: عزاداران حسینی این نخل را به نیت 14معصوم 14مرتبه در حیاط حسینیه امام سجاد شهرستان اقلید می گردانند.
مردم شهرستان اقلید پس از برگزاری مراسم نخل برداری، تا پایان دهه ی دوم ماه محرم به عزاداری های خود در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ادامه می دهند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.