رییس انجمن دارو سازی کشور گفت: در سال 94 بیش از 97 درصد از نیاز دارویی کشور بوسیله شرکت های دارویی داخلی تولید شده است.

تولید بیش از 97 درصد از نیاز دارویی کشور در داخلبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شانه ساز رییس انجمن علمی داروسازی عصر امروز در مراسم راهکارهای اعتلای داروسازی کشور با اشاره به اصلاح و به روز رسانی قوانین اظهار داشت: در سال 1334 مبنای وضع قوانین دارویی از کشورهای اتریش و فرانسه بوده که با گذشت سالیان دراز هنوز کارایی خود را دارد که متاسفانه به دلیل تفاسیر غلط از آن منجر به بروز مشکلاتی شده است.

وی بیان کرد: پوشش قانونی کافی از داروسازان جوان وجود ندارد و همین امر سبب دلسردی آنها می شود.

شانه ساز ادامه داد: من امیدوارم با بهره مندی از استادان داروسازی در مجلس در اصلاح قوانین قدم های موثری بردارشته شود.

وی تصریح کرد: بیش از 98 درصد از نیاز دارویی کشور در داخل تولید شده و 6نفر از دانشمندان مطرح در دنیا در صنعت داروسازی کشور در حال فعالیت هستند.

رییس انجمن داروسازی ایران با بیان اینکه باید فعالان صنعت داروسازی را به سمت کار در مناطق محروم سوق دهیم، افزود: در سال 94 بیش از 97 درصد از نیاز دارویی کشور بوسیله شرکت های دارویی داخل تولید شده است. 

بدهی بیمارستان های دولتی به صنعت پخش کشور 
در ادامه مراسم مرتضی آذرنوش پیشکسوت صنعت دارویی کشور گفت: انتخابات این صنف به دلیل فعالیت بعضی از افراد در فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی باید یک تصمیم بلندی گرفته شود، زیرا در زمان برجام گشایشی در کارها ایجاد شده و ما باید از فرصت بوجود آمده کمال استفاده را ببریم.

آذرنوش ادامه داد: صنعت دارویی به دلیل اینکه خریدارش همیشه دولت بوده با برخی محدودیت های بودجه ای مواجه است که با خصوصی سازی این صنعت به وسیله جوانان داروساز، این صنعت را به بلوغ رسانده تا منابع آن تهیه و یک نظام موثق مالی در برنامه ششم درست شود.

وی یادآور شد: بدهی مجموعه های دولتی به شرکت های پخش هر ساله بیشتر شده و هم اکنون در حدود 34 هزار میلیارد تومان بیمارستان ها و داروخانه های کشور به شرکت های پخش بدهکارهستند.

آذر نوش عنوان کرد: متاسفانه جای درستی برای انجمن داروسازان در کشور تعریف نشده و ما در حال اصلاح یکسری از قوانین وضع شده در سال 1334 هستیم تا با تشکیل یک نهاد قانونی نظر مسئولان دارو سازی  کشور در مجلس لحاظ شود.

سهم پایین نظام سلامت از تولید داخلی کشور 
در ادامه این مراسم عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی گفت: تولید دارو و خدمات آن به فدری در کشور تاثیر گذار بوده که نقش آن در تولید علم به وضوح دیده می شود و نزدیک به نیمی از علوم پزشکی قابل ارجاع در رشته داروسازی است.

وی بیان کرد: کشورمان در زمان تحریم به چرخه تامین دارو به طور کامل دسترسی داشته و چالش جدی ما را در این زمان هدید نکرده بود.

کبریایی زاده ادامه داد: دارو به عنوان تکمیل کننده درمان محسوب شده و این صنعت بعد از انقلاب  و اواخر جنگ به قدری رشد داشته که بیش از 80 درصد از نیاز دارویی کشو بوسیله شرکت های دارو سازی داخل تولید می شد.

وی ابراز داشت: در سال 94 بیش از 97 درصد از نیاز کشور بوسیله شرکت های دارویی داخلی  تولید و ما باید به فکر تراز مثبت در صنعت داروسازی در کشور باشیم.

کبریایی زاده تاکید کرد: فرصت های دارویی در شمال و جنوب کشور در حال انجام گرفتن بوده و صنعت داروباید در حیطه تحقیق و توسعه نوآورانه در این زمان تمام تلاش خود را بکند تا بحث آموزش دارو همگام با تولید آن به جایگاه بهتری صعود کند.

وی با بین اینکه داروساز باید به ایفای نقش در زمینه تکمیل چرخه درمان فکر کند، افزود: نقش دارو ساز در ارائه خدمات  در کشور پر رنگ بوده و انتخابات می تواند این صنعت را شکوفا تر از قبل نماید.

کبریایی زاده تاکید کرد: ایجاد رشته داروسازی بالینی  در قدیم با مقاومت گروه پزشکی همراه بوده که خوشبختانه امروزه رقابت زیادی بین صنعت داروسازی و پزشکی وجود دارد.

هزینه های سرسام آور این بخش کشور را با چالش جدی رو به رو کرده به طوری که سهم نظالم سلامت از تولید داخلی 5/7 درصد بوده که انتظار می رود این مقدار به 8شت درصد برسد.

در ادامه مراسم همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تولید کنندگان دارو در کشور زحمات زیاد ی کشیده ودر صادرات گوی ثبقت را در پیش گرفته اند و من امیدوارم با برنامه ریزی صحیح مشکلات صنعت دارویی برطرف شود.

در اختیار قرار دادن اوراق بورس به صنعت دارو سازی کشور
در ادامه این مراسم علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در کشور به برکت وجود نیروهای کاردان در برخی از رشته های پزشکی مثل پیوند اعضا در دنیا حرفی را برای گفتن داشته و دید ما نسبت به صنعت دارو سازی بسیار مثبت بوده  و این اتقاق  در کوتاه مدت رخ نداده است.

وی بیان کرد: بعضی از مسئولان در محیط های مختلف صحبت های متفاوتی را کرده و این مسئله نباید سبب کاهش جایگاه داروسازی در کشور شود.

نوبخت ادامه داد: با تشکیل اتحادیه انجمن دارو سازی بسیاری از مشکلات این حوزه حل شده و اگر بیمارستان ها بدهی خودرا به این صنعت بپردازند نظام سلامت از چالشی بزرگ خارج می شود.

وی یادآور شد: برخی از بخش ها در بورس ورود پیدا کرده و من پیشنهاد می کنم که دولت اوراق بهادار اسلامی را برای تامین هزینه های صنعت داروسازی در اختیار این افراد قرار دهد.

نوبخت عنوان کرد: در نظام درمان و آموزش کشور جای بسته های دارویی خالی بوده تا با ارائه در دولت به صورت لایحه ما بتوانیم در صحن مجلس اعمال نظر بیشتری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بیش از 7 هزار و 500 کارخانه تولید تجهیزات داروسازی در کشور شناخته شده که من امیدوارم این صنعت بتواند سهم خود را از تولید، از سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند.

وی گفت: دولت تمام تلاش خود را در طرح نظام تحول سلامت انجام داده و من امیدوارم قیمت‌های دارویی به روز شود تا فساد احتمالی به دلیل وجود پول از بین برود.

قرار گرفتن بهداشت و درمان در رتبه دوم اولویت کشوری
در ادامه این مراسم قرجانی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در دولت های قبلی بهداشت و درمان کشور در اولویت 13 قرار داشت که امروزه این حوزه در رتبه دوم  از نظر اهمیت پرداختن به موضوعات آن در کشور قرار دارد.

وی یاد آور شد: برای پیشرفت در کارهای بزرگ باید قانون ، منابع و اراده داشته باشیم که متاسفانه در بعضی از زمان ها کمبود اراده در کشور دیده می شود.

اعطای وام ارزان به تولید کنندگان دارو
در ادامه این مراسم خویی دبیر انجمن علمی داروسازی ایران گفت: جایگاه نظام سلامت که به طور سنتی اداره می شود مناسب نبوده و برای رفع این مشکل باید کارهای بزرگتری انجام بپذیردتا شرایط علمی و بهره برداری از آن بهتر شود.

وی بیان کرد: اگر یک دارو ساز به جای اینکه پشت گیشه داروخانه بنشیند به کار آموزش و تحقیق بپردازدوضعیت کشور تغییر می کرد.

خویی یادآور شد: نهاد های دولتی و مجلس باید کمک رسانی خود را به این صنعت بیشترر کرده تا ماشین آلات فرسوده با دستگاه های نو جایگزین شود.

وی عنوان کرد: وام های ارزان برای تولید بیشتر دارو دراختیار این حوزه قرار بگیرد تا صنعت داروسازی توان رقابت با داروهای وارداتی را داشته باشد.

دبیر انجمن علمی داروسازی ایران گفت: روش های صحیح تولید فرآورده های دارویی نیاز به نوسازی داشته که با عملیاتی شدن کار داروخانه ها و جدی گرفتن مسئله انتخابات این صنعت این مشکلات حل شدنی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار