از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش واحد پول این کشور در برابر دلار آمریکا حدود 18 درصد کاهش یافته است.

کاهش 18 درصدی ارزش پوند انگلیس از زمان برگزاری همه‌پرسی برکسیتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه خبری فرانس 24، از ماه ژوئن که همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شد، از ارزش پوند در برابر دلار آمریکا نزدیک به 18 درصد کاسته شده و این امر محافل بازرگانی و مالی انگلیس و حتی شهروندان اروپایی را نیز به شدت نگران کرده است. زیرا، هنوز مشخص نیست انگلیس قصد داردچه نوع رابطه ای را با اتحادیه اروپا داشته باشد؛ اینکه می خواهد به بازار مشترک اروپا در ازای موافقت با برخی آزادی های موجود در پیمان اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد یا خیر . اما از قرار معلوم، مذاکرات میان لندن و بروکسل در این خصوص بسیار دشوار خواهد بود. زیرا هیچ کدام از طرف ها نمی خواهند در این خصوص به یکدیگر امتیازی بدهند. همین حالت بلاتکلیفی باعث شده است بر پول انگلیس تاثیر منفی بگذارد.

مسئله دیگری که مایه نگرانی انگلیسی ها در پی تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا شده است یکپارچگی کشورشان است. زیرا اکنون اسکاتلند‌ی‌ها که در این همه پرسی، رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده بودند اکنون یک بار دیگر خواستار برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت خود شده است. مخالفان برکسیت در اسکاتلند، خواستار استقلال این کشور از انگلیس هستند. 

«نیکلا استراجن،» نخست وزیر اسکاتلند، در این خصوص اظهار داشت همه تلاش خود را به کار می گیرد تا یک بار دیگر همه پرسی استقلال اسکاتلند برگزار شود. این بار موضوع اقتصاد در کانون مباحث است.  استراجن در همین باره گفت: «برکسیتِ سخت»، به معنای خروج بدون توافق بر سر دسترسی ترجیحی انگلیس به بازار مشترک و خدمات مالی اروپا و سخت‌گیری در کنترل مرزها به منظور جلوگیری از ورود اروپایی‌ها خواهد بود؛ و این موضوع نه تنها ما را از اتحادیه اروپا بلکه از بازار مشترک اروپا محروم خواهد کرد که نتایج فاجعه آمیزی برای اقتصاد ما به‌همراه خواهد داشت. 

نخست وزیر اسکاتلند خاطر نشان کرد بر اساس ارزیابی‌های وزارت خزانه داری انگلیس، زیان و ضرر ناشی از خروج از اتحادیه اروپا 86 میلیارد یورو برآورد شده است و در اسکاتلند نیز 80 هزار نفر شغل خود را از دست خواهند داد. از میزان دستمزدها نیز سالانه دو هزار یورو کاسته خواهد شد.رشد اقتصادی نیز کند خواهد شد.

پیش بینی های ناامیدکننده‌ای که درباره چشم انداز رشد اقتصادی اسکاتلند به علت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجام گرفته است نگرانی‌ها را در میان مردم این منطقه افزایش داده است. این در حالی است که در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا 62 درصد اسکاتلندی‌ها رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده بودند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار