معاون وزیر در یزد: دولت کمتر از 50 درصد نیاز کودی کشور را تأمین می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از یزد؛ معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مجتمع فسفات آسفوردی بافق گفت: نزدیک به 4میلیون و سیصد تن نیاز کودی داریم که حدود 1میلیون و نهصد هزار تن آن از بخش دولتی تامین می شود.

عباس کشاورز با بیان اینکه دولت کمتر از 50 درصد نیاز کودی کشور را تامین می کند افزود: بخش از نیاز کود کشاورزان به صورت یارانه ای و بخشی از آن تقریبا آزاد تامین می شود.

وی به سیاست های دولت در زمینه تامین کود نیاز کشور اشاره کرد و بیان داشت: تنوع کود و توجه به شرکت های حمایتی در این زمینه در دستور کار دولت برای تامین کود شیمیای مورد نیاز کشاورزان است.

کشاورز با تاکید بر ضرورت توجه به تولید داخلی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های حمایتی بیش از 17 نوع کود اعم از عالی، شیمیایی و جامد و مایع تولید می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در تامین کود مورد نیاز نسبت به کیفیت آن با هچ کس معامله نداریم و کیفیت کود خط قرمز جهاد کشاورزی است.

معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تولید کنسانتره فسفات و آسفوردی در بافق بیان داشت : این مجتمع ظرفیت تولید 10هزار تن کود شیمیایی  را برای گیاهان دارد که نیاز کشوردر این کود  بیش از 100هزار تن است.

کشاورز در زمینه صاردات کنسانتره فسفات و استفاده در بازارهای داخلی برای تولید کود گیاهان گفت: تولیدکنندگان، کارشناسان خاک، شرکت های حمایتی و جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات تولید داخلی باید با تنظیم برنامه ای پنج ساله تعهداتی را به تفاهم برسانند.

وی با بیان این که کمبود کود را تحمل نمی کنیم و باید پاسخگوی کشاورزان باشیم افزود: تولید کنندگان باید با تعهدات قانونی با بهره گیری از امکانات جهاد کشاورزی وارد بازار شوند و از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنند.

معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: سیاست دولت در زمینه صادرات هم طبق قانون تعزیرات است و کالایی که به آن یارانه تعلق گرفته باشد نباید از کشور خارج شود.

وی با تاکید بر ضرورت نقش صنعت داخلی در تولید کود گیاهان تصریح کرد: هر تولید کننده ای که مدارک تولید کود را داشته باشد هیچ منعی برای صادرات آن نیست.

کشاورز گفت: کنترل جهاد کشاورزی در این است که کود یارانه ای، به بازار درز پیدا نکند.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.