ارومیه؛

آذربایجان غربی سومین استان عشایری کشور

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت:آذربایجان غربی سومین استان عشایری کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه بهرام زینال زاده در جلسه شورای هماهنگی معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تعداد خانوارهای عشایری استان، اظهار کرد: خانوارهای عشایر آذربایجان غربی 15 هزار و 599 خانوار است که از 12 ایل و 21 طایفه تشکیل شده است که این استان سومین استان عشایری کشور است.
وی با بیان اینکه 90 درصد عشایر آذربایجان غربی عمدتا" کوچ درون استانی دارند، تصریح کرد: عمده مناطق کوچ‌رو آذربایجان غربی را شهرستان‌های ماکو، چالدران و شاهین‌دژ تشکیل می‌دهند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه 10 درصد از عشایر برون‌ کوچ هستند، اعلام کرد: این تعداد عمدتا به شهرهای مراغه و مرند آذربایجان غربی کوچ می‌کنند.
این مسئول با اشاره به وجود افراد لازم‌التعلیم در عشایر آذربایجان غربی، اذعان داشت: 91 هزار و 529 نفر لازم التعلیم بوده که مرد و زن باسواد در عشایر استان 60 درصد را تشکیل می‌دهد.
زینال‌زاده با بیان اینکه یکی از اهداف مهم امور عشایر آذربایجان غربی در راستای مهارت‌آموزی و سوادآموزی این قشر از جامعه است، بیان کرد: با همکاری آموزش و پرورش استان برای شناسایی افراد بی‌سواد اقدام شده که در این زمینه پنج هزار نفر بی‌سواد از طرف آموزش و پرورش استان برای تعلیم و تربیت در خانوارهای عشایری شناسایی و مکلف به آموزش شده‌اند.
وی با بیان اینکه در تولید صنایع دستی در کشور جایگاه اول را داریم، افزود: آذربایجان غربی 12.41درصد صنایع دستی تولیدی کشور را تولید می‌کند که این صنایع شامل کلاه، دستکش، جوراب و پاپوش است که توسط عشایر استان تولید می‌شود.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: 8 هزار و 400 نفر از عشایر استان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان شرکت کرده‌اند.
این مسئول با اشاره نقش بانوان در جامعه عشایری و اهمیت نقش آنها در اقتصاد خانوار عشایری، یاد‌آور شد: 16 صندوق خرد زنان در استان تاسیس شده است.
زینال‌زاده با اشاره به بیمه عشایر آذربایجان غربی، اظهار داشت: یک‌هزار و 678 نفر از عشایر استان بیمه اجتماعی هستند و از مزایای بیمه استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به آموزش‌های که برای عشایر استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا کلاس‌های متعددی برگزار شده که یکی از کلاس‌ها و آموزش‌ها در مورد پیشگیری از تب برفکی در بین دامداران عشایر استان بوده و 86 هزار و 245 دام از دام های عشایر بیمه هستند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات عشایر آذربایجان غربی، اذعان داشت: عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی عشایر به قیمت مناسب و در مناطق عشایری امکان اشتغال و فعالیت به غیر از دامداری و کشاورزی در سایر صنوف بسیار ضعیف است.
این مسئول با بیان اینکه جمعیت دامی استان 8 میلیون واحد دامی است، اعلام کرد: دام عشایری استان نزدیک 2 میلیون واحد دامی استان را تشکیل می‌دهد.
زینال‌زاده با بیان اینکه 15 هزار تن گوشت توسط عشایر استان تولید می‌شود، افزود: 49 هزار و 350 تن شیر تولید و 2 هزار و 968 تن پشم و مو نیز توسط جمعیت عشایری تولید می‌شود .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.