ارومیه؛

خودکفایی 11 هزار خانوار عشایری کشور در تولید برق

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: 11هزار خانوار عشایری در کشور برق مورد نیاز خود را تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیهکرمعلی قندالی در آغاز دوره ملی آموزش بودجه بندی عملیاتی عشایر و بسترهای مورد نیاز که با حضور کارشناسان طرح و برنامه ادارات کل امور عشایر استانها و کارشناسان معین ادارات عشایری سازمانهای برنامه و بودجه استانهای کشور در سالن جلسات فرهنگسرای جوان ارومیه برگزارشد، اظهارکرد: به سبب دوری عشایر کشور از شبکه سراسری توزیع نیروی برق، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی طرح مشترکی را برای بهره مندی 75 هزار خانوار عشایری در طی 5 سال آینده از انرژی پاک خورشیدی اجرا می کنند که تا کنون این سامانه در اختیار 11 هزار خانوار عشایری قرار گرفته است.

قندالی گفت: سامانه های خورشیدی تولید برق انرژی لازم را برای روشنایی، وسایل الکتریکی، آبگرمکن و تجهیزات پخت و پز را تامین می کند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزایش تولید گوشت قرمز، بهبود شاخص های زندگی، کشت گیاهان دارویی و توسعه گردشگری عشایری را از مهمترین برنامه ها و اولویتهای سازمان عشایری عنوان کرد.
وی با اشاره به بحث آموزش و ترویج عشایر، اضافه کرد: آموزش و ترویج از محل مزرعه تا محل سفره یکی از بحث‌های مهم در تولید محصولات سالم است و در نهایت سلامت غذا در سفره هر ایرانی خیلی با ارزش و مهم است.
این مسئول با بیان اینکه آموزش و ترویج طی سال‌های گذشته متلاشی شده و اکثر مراکز ترویجی بسته شده بود، اعلام کرد: دولت تدبیر و امید به بحث توسعه آموزش و ترویج علم و تکنولوژی های روز در حوزه تولیدات کشاورزی توجه ویژه دارد.
قندالی افزود: سازمان امور عشایر برای کوچ پاییزه عشایر و آبرسانی با
۴۰۰ ناوگان ترابری در مسیر کوچ آمادگی دارد.
وی خاطر نشان کرد: میزان تولید گوشت قرمز امسال در کشور به بیش از
۱۹۰ هزار تن افزایش یافته است و اراده دولت همواره بر این بوده که در این سال‌ها با افزایش حجم تولید از نیاز کشور به بازارهای خارجی بکاهد.
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه عشایر حدود هشت درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اظهار کرد: جمعیت عشایری حدود 30 درصد از دام سبک ایران را در اختیار دارد.
قندالی با اشاره به رشادت های عشایر در محافظت از امنیت کشور بیان کرد: عشایر غیور امنیت 15 هزار نقطه کشور را به خوبی تامین می کنند.
نادر صفر زاده معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد : عدم ارتقاء شاخص های توسعه درجامعه عشایری استان از قبیل بی سوادی نیازمند عزم جدی مسئولین استانی ، کشوری و مشارکت تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط برای ریشه کنی و حل این مشکلات است .
وی ادامه داد: عشایر مرزداران تامین امنیت مرزی و امنیت غذائی استان می باشند و اسکان و توانمند سازی عشایر استان جزو برنامه هائی است که درشورای عشایراستان به جد درحال پیگیری است .
صفرزاده بیان کرد: استان آذربایجان غربی استانی عشایر و روستا نشین بوده و جزو سه استانی است که از نظر بی سوادی جزو استانهای با سطح سواد پایین در بین استانهای عشایر نشین قرار دارد.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین دوره های آموزشی گامی در راستای برنامه ریزی عملیاتی درجهت ارتقای وضعیت معیشتی عشایر در کشور باشد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: عشایر ، خانوار ، برق ، خودکفا ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.