50 درصد دانش آموختگان کشور در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اند/ اعطای 838 میلیارد تومان تسهیلات در سه سال اخیر

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ارایه گزارشی از سالهای خدمت خود گفت: 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور متعلق به دانشگاه آزاد هستند.

50 درصد دانش آموختگان کشور در دانشگاه آزاد تحصیل کردندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛صبح امروز مراسم افتتاح پنج هزار مترمربع طرحهای عمرانی همزمان با آغاز سال تحصیلی و تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری دانشگاه آزاد در واحد پردیس تهران شمال این دانشگاه برگزار شد.

حمیدمیرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 85 که باید نسبت دانشجویات تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از شش درصد به 30 درصد برسد گفت: طبق گفته های رهبری و سیاستهای ابلاغی به تکثیر مراکز تحصیلات تکمیل و ظهور رشته هایی که نداریم احتیاج داشتیم.

وی با اشاره به وضعیت کلی دانشگاه افزود: در مهر 95 بصورت تجمعی رتبه دانشگاه آزاد در ESI صدشصت و دوم با بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجو، 32 هزار و891 عضو هیات علمی، پنج میلیون و 700 هزار دانش آموخته است.

وی تاکید کرد: درواقع فارغ التحصیلان ما حدود 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور را تشکیل می دهند.

میرزاده عنوان کرد: این دانشگاه بیش از یک میلیون و 621 هزار دانشجو دارد که نسبت به کل دانشجویان کشور 37 درصد است. در مقاطع تحصیلات تحصیلی نیز 30.5 درصد مطرح می‌شود.

وی با اشاره به تعداد رشته محل‌های مصوب در مقطع آموزشی و تحصیلات تکمیلی تاکید کرد: در مقطع کارشناسی ارشد از 3 هزار و 701 به 8 هزار و 765 رشته محل و در دکترای تخصصی از 392 به 2 هزار و 746 رشته محل رسیده‌ایم. 

فعالیت بیش از 30 هزار اعضای هیات علمی تمام وقت
رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت این دانشگاه اظهار داشت: تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت 30 هزار و 714 و نیمه وقت هزار و 739 عضو هستند که شامل مرتبه‌های علمی مربی آموزشیار، مربی، بورسیه و مامور به تحصیل، استادیار، دانش یار و استاد می‌شوند. 

میرزاده افزود: تعداد اعضای هیئت علمی جذب شده در دانشگاه آزاد از 634 عضو در سال 92 به 438 عضو در سال 95 کاهش یافته است. 

وی یکی از برنامه‌های خود را جذب 20 هزار عضو هیئت علمی دانست و عنوان کرد: پیش بینی جذب 5 هزار نفر در فراخوان سال 95 و 5 هزار نفر دیگر در فراخوان سال 96 را کرده‌ایم.

به گفته وی نسبت استاد (غیر همگن) به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی در مهر 95 یک به 49 است که بنا داریم این نسبت را به یک به 27 در سال‌های آتی برسانیم. 

میرزاده با مقایسه وضعیت حوزه علوم پزشکی در سال 92 و 95 اظهار داشت: در مقطع دکترای تخصصی تعداد رشته‌ها از 4 به 7 و تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل از 76 هزار و 107 به 69 هزار و 855 مورد رسیده است. 

همچنین تعداد واحدهای دارای مدرک دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی 15، دندانپزشکی 6 و داروسازی 3 برآورد می شوند.

به گفته وی تا کنون وزارت بهداشت 8 دوره المپیاد دانشجویان علوم پزشکی را برگزار کرده که در دوره هشتم (شهریور ماه 95) موفق به کسب 9 مدال نقره، یک مدال برنز و 4 لوح تقدیر شدیم.

7 بیمارستان دانشگاه آزاد موفق به دریافت رتبه اول از وزارت بهداشت
میرزاده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال و در حال راه اندازی این دانشگاه را 15 مورد دانست و افزود: با وجود هزار و 769 تخت بیمارستانی و تجهیز و فعال شدن 65 کلینیک سلامت در قالب طرح دانشگاه سالم 7 بیمارستان ما رتبه اول را بدست آورده‌اند.

وی همچنین تعداد مراکز پژوهشی 82،‌ مراکز رشد 100 و هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان را در مهر امسال 926 مورد اعلام کرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های علمی جهانی گفت: در پایگاه اسکوپوس رتبه اول کشور و در پایگاه ESI رتبه 162 جهان را داریم.

وی درباره شاخص‌های عملکردی مهم پژوهش و فناوری دانشگاه‌ اظهار داشت: سامانه الکترونیکی همکار آزاد (ساها) برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران دانشگاه آزاد و سایر پژوهشگران کشور با تجمیع 9 هزار و 166 آزمایشگاه و کارگاه به صورت مجازی از پایان اردبیهشت ماه 94 راه‌اندازی شده و تا مهر 95 مبلغ بیش از 96 میلیارد ریال درآمد داشته است.

کاهش نقل و انتقالات دانشجویان در سال جدید
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقل و انتقالات بیان کرد: هر چند که در سال 92 ، 50هزار و 125 مورد انتقالی ثبت شد اما در مهر 95 این میزان به 17 هزار و 45 مورد کاهش یافت.

وی تعداد واحد‌ها و مراکز بین‌الملل را 11 مورد، تعداد واحدها و مراکز برون مرزی 5 واحد، دفتر نمایندگی دانشگاه در خارج از کشور را 3 واحد دانست و افزود: 224 تفاهم‌نامه و قراردادهای بین‌المللی را تا کنون داشته‌ایم که در سال 94 آمار دانشجویان غیرایرانی غیر بورسیه و آزمون سراسری هزار و 413دانشجو بوده و برای سال جاری هم در حال پذیرش دانشجو هستند.

احداث 191 پروژه در سال 95
میرزاده درباره طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد در مهر 95 یادآور شد: تعداد 191 پروژه به مساحت بیش از 900متر مربع در دست احداث است؛ همچنین 184 فضای ورزشی و 129مسجد و 53یادمان شهدا در دست بهره‌برداری است.

وی تعداد دانشجویان مشارکت‌کننده در رویدادهای ورزشی سال تحصیلی 94_95 را 240هزار نفر در رده قهرمانی دانست ضمناً درسالهای تحصیلی 93_94 و 94_95 برای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ در چند رشته مسابقات ورزشی در بخش‌های درون واحدی استانی و کشوری برگزار شد.

میرزاده یکی از موفقیت‌های این دانشگاه‌ را الکترونیکی شدن مکاتبات دانست و با اشاره به فرآینده مفید زیست محیطی اظهار داشت:‌ کل مکاتبات انجام شده از ابتدای سال 95 تا 25 شهریورماه 322 هزار و 24 نامه است که در واقع آمار نامه‌های مبادله شده به شکل الکترونیک در شبکه یک پارچه مکاتبات اداری دانشگاه یا همان طرح شیماد ذکر می‌شود.

وی سامانه برنامه‌های درسی دانشگاه، ثبت‌نام استادان مسلط بر زبان‌های غیر فارسی در دانشگاه‌، مدیریت نقل و انتقالات دانشجویی، ثبت‌ بودجه علوم پزشکی، جمع‌آوری عملکرد واحدها، سامانه جامع رفاه صندوق دانشجویان را از سامانه‌های تولید شده توسط دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد با اتکا به توان فنی داخلی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه‌ای درآمد بودجه دانشگاه از سال 92 تا سال 95 عنوان کرد: پیش‌بینی درآمد برای سال 95، 74هزار و 167میلیارد ریال ( با احتساب تورم 40درصد در 3سال رشد بودجه 1.6 برابر است) که میزان درآمد‌ غیرشهریه 12هزار و 668میلیارد ریال و کاهش وابستگی به شهریه 17درصد ( رشد بیش از 2برابر نسبت به سال 92 ) است.

وی افزود: مبلغ کل تسهیلات اعطایی به منظور وام ازدواج از طریق پست بانک و بانک کارآفرینی امید بیش از 120میلیارد تومان بوده است.

میرزاده هچنین اعطای تسهیلات از محل اعتبارات صندوق رفاه دانشگاه‌‌ها بیش از 874 میلیارد تومان دانست و گفت:‌ این تسهیلات شامل کمک هزینه تحصیلی، ازدواج، ضروری، مسکن، شهریه، وام صندوق وزرات علوم و وام تحصیلی بانک ملی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تسهیلات اعطایی بانک ملی در حوزه اداری و مالی دانشگاه به اعضای هیئت علمی، کارکنان، ‌دانشجویان و پروژه‌های عمرانی  13 هزار و 900 میلیارد و 855 میلیون ریال است.

به گفته وی وام‌های داخلی دانشگاه به اعضای هیئت علمی و کارکنان شامل وام ضروری، وام خرید اتومبیل و دیگر وام ها تعلق گرفته است.

میرزاده جمع کل اعطای تسهیلات از سال 93 تا 95 را 838 میلیارد تومان دانست.

پرداخت تنها نیمی از هزیته های دانشجویان شاهد و ایثارگر توسط بنیاد شهید
رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار شهدا، جانبازان و ایثارگران این دانشگاه اعلام کرد: تحصیل این افراد در دانشگاه آزاد کاملا رایگان بوده و بنیاد شهید هزینه‌های آنها را تقبل کرده است.( اگر چه در حال حاضر بنیاد شهید تنها نیمی از هزینه‌ها را پرداخت کرده است.)

به گفته میرزاده در سال 95، 218هزار دانشجوی شاهد ایثارگر در دانشگاه آزاد  تحصیل می‌کنند که 12درصد کل دانشجویان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد زمینه‌ای برای تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه، پژوهشگران سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، محققان ایرانی خارج از کشور و پژوهشگران صنایع است که همه برای نوآوری، نخبه پروری، تجاری‌سازی تحقیقات و تبدیل علم به ثروت به عنوان شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار