تقویم بارداری هفته به هفته/ در هفته سی و چهارم جنین به اندازه یک طالبیِ بزرگ است

با نزدیک شدن به زمان تولد جنین نورهای محیط را بیش از پیش درک کرده و تحرکات بیشتری از خود نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به زمان تولد نوزاد، پوست شکم مادر نازک‌تر شده و جنین با فهمیدن تفاوت نورهای اطراف با شیطنت بیش از قبل واکنش نشان داده و بدین گونه اعلام می‌کند که بیش از این طاقت دوری از پدر و مادرش را ندارد و هر چه زودتر می خواهد از دنیای بیرون و پیچیدگی هایش سر در آورد. 

سیستم عصبی مرکزی و ریه های جنین در حال تکامل است. از این هفته به بعد خیالتان کمی راحتر می شود زیرا اگر جنین بین هفته‌های 34 و 37 به دنیا آمده و زایمان زودرس برای شما اتفاق بیفتد، کودک شما بدون هیچ نگرانی می تواند به زندگی خود ادامه دهد البته در برخی کودکان نیاز است که چند روزی را در بخش نوزادان تحت نظر باشند. 
 
جنین در هفته 34 بارداری چه شکلی است؟ 

وزن كودك شما به 2 هزار و 155 گرم  و قد او به حدود 45.5 سانتي متر می‌رسد. لایه های چربی بدن کودک برای تنظیم درجه حرارت بدن او بعد از تولد در حال افزایش است همچنین پوست او به تدریج صاف تر می شود. اگر بخواهيم اندازه او را شبيه سازي كنيم بايد بگوييم كه او به اندازه یک طالبی بزرگ شده است.

تجربه ها و مراقبت های مادران باردار در هفته 34 بارداری 


یکی از مشکلاتی که این هفته، بیش از هر چیزی ممکن است شما را آزار دهد تجربه خستگی و حالت هایی است که در سه ماه اول بارداری مشاهده کردید. در هفته 34 مشکلات بدخوابی و تکرر ادرار شب هنگام بیشتر سراغ شما می آید. 
 
در این هفته اگر مدت طولانی در جایی نشسته یا دراز کشیده اید به هیچ وجه به یکباره از جای خود بلند نشوید. همچنین به دلیل تغییراتی که در بدن رخ می دهد خون بیشتر در پاها جمع شده و با افت فشار خون و سرگیجه رو به رو می شوید. 
 
همچنین در هفته 34 بارداری برخی مادران با برجستگی ها، خارش، قرمزی یا تاول بر روی شکم خود مواجه می شوند که به آن  بیماری "پاپول کهیری خارش دار" و "پلاک بارداری" گویند. 
 
تقویم بارداری هفته به هفته/ در هفته 34 جنین اندازه

پاپول و پلاک های کهيری خارش دار حاملگی چیست؟ 


برخی از بیماری های پوستی در دوران بارداری با علائم خاصی بروز می کند. پاپول و پلاک هاي کهيري خارش دار از بیماری های شایع پوستی محسوب می‌شود که عمدتاً در بارداري اول و در سه ماهه سوم حاملگي ايجاد شده و بعد از زايمان خود به خود برطرف مي شود. ضايعات اوليه همانگونه که از نام بيماري پيداست، به صورت پلاک هاي کهيري و پاپول است که ابتدا بر روي قسمت تحتاني شکم شروع شده و با پيشرفت بيماري، سينه و پشت را نيز مي تواند درگير کند. 

انقباض هایی که در سه ماه آخر به سراغتان می آید   

بسیاری از مادران باردار با سفت شدن ناگهانی عضلات رحم خود روبه‌رو می شوند که به نام "انقباضات براکستون هیکس" مشهور است. این اتفاق اغلب حدود 30 ثانیه طول می‌کشد و به صورت نامنظم و با دردهای خفیف شبیه دوران ماهیانه زنانه اتفاق می‌افتد. این انقباضات به منظور رشد رحم برای بهبود جریان خون رحمی است و معمولا از نیمه دوم حاملگی آغاز شده و ممکن است در روزهای پایانی بارداری افزایش پیدا کند.   
   
اگر این دوران با انقباضات دردناک همراه باشد و بیش از چهار بار در یک ساعت بروز یابند، ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. به همین دلیل باید فورا با پزشک خود تماس گرفته و وضعیت خود را تشریح کنید. همچنین با بزرگ شدن جنین، مشکلات خواب مادران باردار بیشتر از قبل می شود. 
  
نوشیدن مایعات را در طول هفته 34 فراموش نکنید 

آب یکی از مهمترین موادی است که شما باید در طول بارداری خود آن را به طور مداوم مصرف کنید. این ماده نیمی از وزن بدن را تشکیل می‌دهد. شما به آب برای هضم مواد غذایی، جذب دیگر مواد مغذی، حذف مواد زائد بدن، تنظیم دمای بدن و انجام میلیون‌‌ها فرایند متابولیک که برای زندگی ضروری است، احتیاج دارید. 

مادران باردار به دلیل فشار جنین به مثانه دچار تکرر ادرار شده و بیشتر آب از دست می دهند بنابراین نوشیدن آب در این دوره یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهند کم آبی بدن می‌تواند به منجر به انقباضاتی مانند انقباض براکستون هیکز شود. 
 
فرق نوزاد نارس، زود رس و کامل در چیست؟  

اگر نوزاد پیش از هفته  38 متولد شود "نوزاد نارس" است نوزادانی که بین هفته‌های 38 تا 42 به دنیا آمده "نوزاد رسیده یا کامل" هستند،  اگر کودکی زودتر از هفته 38 به دنیا آمده و دستگاه تنفسی او کامل است به وی "نوزاد زودرس" واگر دستگاه تنفسی او کامل شکل نگرفته باشد او را "نوزاد نارس "می گویند. 
 
خطر مرگ  جنین با جدا شدن جفت از رحم 

در حالت عادی پس از زایمان جفت از رحم جدا می‌شود، اما اگر این اتفاق قبل از تولد جنین بیفتد بسیار خطرناک است اگر جفت در زمان خروج جنین از رحم جدا شود خطری برای جنین ندارد اما اگر در بارداری و قبل از زایمان این اتفاق رخ دهد احتمال مرگ جنین زیاد بوده و  مادر هم به علت خونریزی در خطر است. 

 جدا شدن جفت از دیواره رحم ممکن است کامل و یا ناقص  اتفاق بیفتد اما خطرناک‌ترین حالت زمانی است که جفت به صورت کامل از رحم جدا شود دراین حالت ارتباط گردش خون مادر و جنین قطع شده و این مسئله خطر مرگ برای جنین در پی دارد. این حالت بیشتر در سه ماه دوم و سوم بارداری دیده می‌شود. 
 
با تغذيه سالم شما نوزادتان قوي و سلامت مي شود   

تغذیه مناسب بارداری در هفته‌های پایانی باعث رشد سريعتر اندام‌ها و وزن گیری بهتر جنین می‌شود. 

اکنون شما روزانه حداقل به60 گرم پروتئین  یعنی یک کف دست گوشت قرمز یا ماهی نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینواسیدهای موجود در پروتئین‌ها برای رشد ضروری هستند. اگر گوشت كم مي خوريد میزان پروتئین مورد نياز را می‌توانید با خوردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم‌مرغ و یا کره بادام‌زمینی تأمین کنید.   
  
با این مصرف این مواد غذایی جنین شما باهوش می شود  

تا پایان سه ماه آخر بارداری مغز جنین ممکن است 3 یا 4 برابر بزرگ‌تر از اندازه  ابتدایی شده باشد برای  افزایش سرعت رشد اندازه و عملکرد مغز، جنین به تغذیه  مقوی و خاصی نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین مواد موثر نوعی اسید چرب امگا (DHA) است که اغلب در ماهی وجود دارد.  
  
این ماده حیاتی به رشد سلول‌های مغز جنین کمک کرده وروی نخاع را می‌پوشاند. اسیدهای چرب در سه ماهه آخر بارداری به طور ویژه در رشد مغز  موثر بوده و بدن جنین آن ها را به سمت این اندام هدایت می کند به همین دلیل  این زمان بهترین فرصت برای افزایش این نوع اسید چرب امگا 3 با مصرف ماهی، روغن کانولا یا روغن بذر کتان است.  
 
ما به شما یک برنامه غذایی مفید توصیه می کنیم البته این دستور برای زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا مشکلات مشابه نیستند.  

صبحانه:  عدسی با نان بربری، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گردو

میان وعده صبحانه: یک عدد موز یا پرتقال یا سیب

نهار: کوفته تبریزی با سالاد کاهو یا خورشت آلو مسما به همراه برنج و ماست و خیار یا تاس کباب به همراه نان سنگک

میان وعده عصر: آب طالبی یا هندوانه یا برش‌هایی از این دو میوه

شام: ماکارونی به همراه سالاد فصل یا کشک و بادمجان یا سالاد سیب‌زمینی 

منبع: WHAT TO EXACT

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
هدیه محمدی
۰۱:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام یک سوال دارم
من وارد هفته ۳۴ شدم و وزن بچه خیلی کم هتیگس تقریبا ۱۷۰۰گرم آیا خطری داره ؟
من تغذیه بیار خوبی دارم اما وزن نمیگیره نمیدونم چرا
ممنون میشم اگه کمکم کنید ویا راهنمایی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
حدیثه
۲۲:۲۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
سلام.من مدت زیادیه خارش شدیدگرفتم طوری ک انگارآب جوش روی بدنم ریخته شده اول قرمزمیشه بعدازچندروزحالت کبودی.یباررفتم دکتربهم پمادکالامین سبحان دادوقرص لراتادین.امااصلاتاثییری نداشته.خواستم بدونم چیکاربایدکنم آیالازمه دکترمو عوض کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
تشکر از مطلب بسیار خوبتان.
آخرین اخبار